2023-04-18, 07:11
Moderator
mongomanishs avatar
Tråd "Konstaterad myt: THC försvinner inte på 156 grader." sammanfogad.

/Moderator
Citera
2023-04-28, 17:57
Medlem
TrongBalkongs avatar
Läste igenom tråden, många vetenskapsmän färre pundare. Så tänkte bidra med gatusmart forskning.

Strösslade över brunt på en billys, inte alls några mängder, tog ca 3ggr mer än när jag röker. Avsluta med lite riven mozzarella (tror inte detta steget är nödvändigt helt ärligt, men gott). Schoff in i micron, 2 min, inga konstigheter.

Resultat över tid:

10 min - Käkat upp billyn till frukot, alltså tom mage. Mild smak av brunt men det gifte sig bra med osten. Mätt och glad.

1 tim - Lirar lite tv-spel, inga konstigheter.

2 tim - Känner verkligen efter, men känner ej något konstigt. Lägger mig i sängen, bestämmer mig för att ta en promenad

2,1 tim - Går ut i solen, stöter på grannen, tänkte nalla en cigg av honom, lyckas knappt formulera meningen, han har inga cigg

Sen insåg jag att jag var bäng och att det sakta men säkert klättrar sig på. Ingen direkt chockbäng som när man tar större mängder. Funkar gött! Nu tänker jag slänga in en pizza i ugnen och strössla den med grönt. Knarka med ansvar!
Citera
2023-04-29, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Sluta dumma dig. Jag har läst olika recept. Jag har testat alla. Alla funkar. Man hävdar att cannabinoiderna evaporeras eller "förstörs" över 157 grader. Mitt test har visat att det inte stämmer. Jag har brukat cannabis dagligen minst 12 år. Och jag hade samma mängd i varje smör av samma hasch. Slutsats. Jag blev lika bäng på 190 grader smör som 135 gradit smör. Osv.

Den sista guide jag läste sa att hasch ska man röra om i ca 105 grader i 30 minuter för bästa effekt. Detta har jag inte testat än men ska göra det inatt.

Sent svar men

Jag ber om ursäkt för min dryga ton, hade en riktigt dålig dag. Min poäng i det hela är att dina experiment inte är exakta nog för att dra några slutsatser.

Citat:
Ok så alla ugnar diffar 20 grader? Det tror inte jag på. Om det är exakt 150 grader i ugnen så kan väl inte hasch smöret bli varmare?

Jag läste som sagt ett recept på hasch muffins. De skulle ha inner temp på 190 grader.

Jag tyckte som sagt det lät konstigt. Därav tog jag mycket smör. Drog på 190 grader. Lät skiten stå i 90 min. Rörde om då och då. Så även om ugnen diffar 20 upp eller ner, så är det ändå över den temp som hasch smöret skall "förstöras" av. Dessutom för lång tid. Men blev tvärbäng.

Hasch säger vissa behöver decarbas andra säger att det inte behövs. Jag har testat båda. Inbillar mig att jag blev lite mer påverkad när jag gjorde det på 105 grader innan jag la i smöret.

Jag backar något från mitt möjligtvis överdrivna påstående om innertemp på kakan. Vet inte exakt hur en kaka med 190 c i innertemperatur ser ut, svårt att se hur det kan bli aptitligt. Vanligtvis har en kladdkaka innertemperatur på 55 till 60 c.

Har du spanat amerikanska recept, du vet att de använder annan temperatur skala? 190 Fahrenheit motsvarar ca 100 grader Celsius eller något liknande.

Nej alla ugnar diffar inte så mycket. Vad jag menar är att ugnens temperatur är inte stabil, den går upp och ner hela tiden på grund av hur termostaten fungerar. Denna effekt är generellt sämre på budget ugnar samt gamla och slitna. Min poäng med detta är att nörda med exakta temperaturer på köksutrustning är ganska meningslöst.

Du har rätt i att temperatur i kakan kan inte bli högre än ugnens temperatur, det är inte heller vad jag menar. Ugnens temperatur är inte särskilt relevant när det kommer till att förstå temperaturen på det du ställt in i ugnen, med undantag att det såklart inte kan bli varmare än luft temp i ugnen. Det relativt torra och stillastående luften i ugnen leder inte värme särskilt bra, därför kommer det ta relativt lång tid att värma upp det du sällt i ugnen. Hur lång tid? Beror helt på vad du ställt in, hur stort är det, formen på det osv. Hur som helst tar det ett bra tag.

Nu kanske jag har missförstått dig lite också, om det är så att du ställt in smör med hash i in i ugnen och inte en kladdkaka med hash i. Förändrar dock inte särskilt mycket. Mina poänger kvarstår för det mesta.

Allt hash är till viss del decarboxelerat vid produktion men inte fullt ut, detta försvårar ytterligare att hitta ett ultimat recept eftersom ett optimalt recept skulle se olika ut beroende på hur mycket det redan är decarbat, men du kan anta att mörkt klibbigt hash kommer vara mer värmebehandlat än ljust poröst. Även gräs, speciellt om det är kurerat, eller har legat på hyllan ett tag, kommer innehålla små mängder thc utan karboxylsyragrupp. Jag har själv blivit bäng på juice gjort av en jävla massa ny klippt trim.

Här är ett diagram med optimal temperatur och tid, men det blir ganska meningslöst om man använder ugnens temperatur för att avgöra temperaturen på smöret. Detta är experiment gjort med hjälp av laboratorieutrustning med exakta temperaturer vilket är svårt att uppnå med köksutrustning men bra som riktlinje.

https://i1.wp.com/wakeandbake.co/wp-...95%2C600&ssl=1

Går du över tid och temperatur är det inte så att allt thc brinner upp omgående utan det är gradvis process som du kan se i diagrammet. Thc bryts sedan ner ytterligare till cbn, som kan ses som den mer sövande cannabinoiden, står för huvuddelen av couch lock fenomenet. Så ju längre du går över tiden desto mer sövande kommer den resulterande produkten bli.

Min huvudsakliga poäng kvarstår, du måste mäta temperaturen på kakan/smöret för att vi ska kunna hämta relevant information om experimentet.
Citera
2023-05-05, 18:20
Medlem
Man måste dekarboxylera vara först. Du kan köra gräset/trimmet på en plåt i ugnen på 120 grader i en halvtimma. Detta förvandlar THCa som är inaktiv till THC. Detta sker automatiskt när du röker. Du får 10-15 ggr mer effekt då. Blir så dyrt annars. Detta ska ske utan fett för cannabisen måste komma i kontakt med syre. DU kan också köra det i mikron smulat i runt 90 sekunder.

Det är faktiskt värt att göra även om du ska röka det.

https://www.royalqueenseeds.se/blog-...a-viktigt-n317
Citera
2023-05-10, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blandatarbra
Man måste dekarboxylera vara först. Du kan köra gräset/trimmet på en plåt i ugnen på 120 grader i en halvtimma. Detta förvandlar THCa som är inaktiv till THC. Detta sker automatiskt när du röker. Du får 10-15 ggr mer effekt då. Blir så dyrt annars. Detta ska ske utan fett för cannabisen måste komma i kontakt med syre. DU kan också köra det i mikron smulat i runt 90 sekunder.

Det är faktiskt värt att göra även om du ska röka det.

https://www.royalqueenseeds.se/blog-...a-viktigt-n317

Inget syre behövs, bara värme och tid. Din länk motbevisar det påståendet i sous-vide metoden som beskrivs, vilket innebär att vakuumförpacka för att sedan bada i hett vatten.

Edit/tillägg: om du gillar att röka snustorrt gräs som smakar och luktar hö, go for it. Tror dock att risken finns att du bryter ner THC ytterligare till CBN om du gör röker redan decarbat gräs.
Senast redigerad av etthundratjugotre 2023-05-10 kl. 19:48.
Citera
2023-05-21, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heyhey
Såvida man inte vet THC-halten i rökat så är mängden egentligen rätt oväsentlig.

Om det är en odlare så har dom koll sedan kan faktorer göra att thc halten går upp och ner, det kan räcka med att torkningen varit förkastlig för att missa mycket, som sagt frågan har en väldigt stor bredd.
Citera
2023-05-24, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrongBalkong
Läste igenom tråden, många vetenskapsmän färre pundare. Så tänkte bidra med gatusmart forskning.

Strösslade över brunt på en billys, inte alls några mängder, tog ca 3ggr mer än när jag röker. Avsluta med lite riven mozzarella (tror inte detta steget är nödvändigt helt ärligt, men gott). Schoff in i micron, 2 min, inga konstigheter.

Resultat över tid:

10 min - Käkat upp billyn till frukot, alltså tom mage. Mild smak av brunt men det gifte sig bra med osten. Mätt och glad.

1 tim - Lirar lite tv-spel, inga konstigheter.

2 tim - Känner verkligen efter, men känner ej något konstigt. Lägger mig i sängen, bestämmer mig för att ta en promenad

2,1 tim - Går ut i solen, stöter på grannen, tänkte nalla en cigg av honom, lyckas knappt formulera meningen, han har inga cigg

Sen insåg jag att jag var bäng och att det sakta men säkert klättrar sig på. Ingen direkt chockbäng som när man tar större mängder. Funkar gött! Nu tänker jag slänga in en pizza i ugnen och strössla den med grönt. Knarka med ansvar!

Dekarboxylering sker skitfort i micron. Det tar 90 sekunder på maxeffekt. Det är därför det är en klassiker om man vill käka något gött snabbt. Men testa att köra ner i bara fett utan att göra något annat. Resultatet blir skit.
Citera
2023-05-24, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etthundratjugotre
Sent svar men

Jag ber om ursäkt för min dryga ton, hade en riktigt dålig dag. Min poäng i det hela är att dina experiment inte är exakta nog för att dra några slutsatser.

Jag backar något från mitt möjligtvis överdrivna påstående om innertemp på kakan. Vet inte exakt hur en kaka med 190 c i innertemperatur ser ut, svårt att se hur det kan bli aptitligt. Vanligtvis har en kladdkaka innertemperatur på 55 till 60 c.

Har du spanat amerikanska recept, du vet att de använder annan temperatur skala? 190 Fahrenheit motsvarar ca 100 grader Celsius eller något liknande.

Nej alla ugnar diffar inte så mycket. Vad jag menar är att ugnens temperatur är inte stabil, den går upp och ner hela tiden på grund av hur termostaten fungerar. Denna effekt är generellt sämre på budget ugnar samt gamla och slitna. Min poäng med detta är att nörda med exakta temperaturer på köksutrustning är ganska meningslöst.

Du har rätt i att temperatur i kakan kan inte bli högre än ugnens temperatur, det är inte heller vad jag menar. Ugnens temperatur är inte särskilt relevant när det kommer till att förstå temperaturen på det du ställt in i ugnen, med undantag att det såklart inte kan bli varmare än luft temp i ugnen. Det relativt torra och stillastående luften i ugnen leder inte värme särskilt bra, därför kommer det ta relativt lång tid att värma upp det du sällt i ugnen. Hur lång tid? Beror helt på vad du ställt in, hur stort är det, formen på det osv. Hur som helst tar det ett bra tag.

Nu kanske jag har missförstått dig lite också, om det är så att du ställt in smör med hash i in i ugnen och inte en kladdkaka med hash i. Förändrar dock inte särskilt mycket. Mina poänger kvarstår för det mesta.

Allt hash är till viss del decarboxelerat vid produktion men inte fullt ut, detta försvårar ytterligare att hitta ett ultimat recept eftersom ett optimalt recept skulle se olika ut beroende på hur mycket det redan är decarbat, men du kan anta att mörkt klibbigt hash kommer vara mer värmebehandlat än ljust poröst. Även gräs, speciellt om det är kurerat, eller har legat på hyllan ett tag, kommer innehålla små mängder thc utan karboxylsyragrupp. Jag har själv blivit bäng på juice gjort av en jävla massa ny klippt trim.

Här är ett diagram med optimal temperatur och tid, men det blir ganska meningslöst om man använder ugnens temperatur för att avgöra temperaturen på smöret. Detta är experiment gjort med hjälp av laboratorieutrustning med exakta temperaturer vilket är svårt att uppnå med köksutrustning men bra som riktlinje.

https://i1.wp.com/wakeandbake.co/wp-...95%2C600&ssl=1

Går du över tid och temperatur är det inte så att allt thc brinner upp omgående utan det är gradvis process som du kan se i diagrammet. Thc bryts sedan ner ytterligare till cbn, som kan ses som den mer sövande cannabinoiden, står för huvuddelen av couch lock fenomenet. Så ju längre du går över tiden desto mer sövande kommer den resulterande produkten bli.

Min huvudsakliga poäng kvarstår, du måste mäta temperaturen på kakan/smöret för att vi ska kunna hämta relevant information om experimentet.

Jag kör på mellan 115-120 i ugn 30 minuter. Tycker dock att micron get bäst resultat men är lite opraktiskt om det är mycket.
Citera
2023-05-24, 14:24
Medlem
Citat:
Ok. Men 1,5 gram förångas uppenbarligen inte i ungen i smör på 90 minuter, 190 grader. Jag blev skitbäng och jag är van rökare. Lägre temperaturer eller kortare tid har jag noterat kan ge mindre effekt. Men detta är svårt.

Nu har jag testat 40 min i smör och rört om då och då på 115 grader. Det stod 105 för hasch men fan det känns för lite. Så drog på en aning mer.

På mig slår de alltid efter ungefär exakt 2 timmar. Långtråkig väntan.

Hur som helst. Nån måste väl ha räknat ut den perfekta tiden och tempen för att göra hasch smör??

Jag vill veta perfekta förhållandet. Så inget går till spillo. Kollar man i äta dricka cannabis tråden så är det ju 100% motstridiga argument.

Säker kan vi vara på att lägger du 1,5 gram hasch i smör i 190 grader i 90 min. Så inte fan har cannabinoiderna förstörts. Och om de "omvandlats" till något annat, så blev jag lika bäng ändå.

Edit: glöm placebo.

Mmm. Flavoider påverkar ruset säger du? Eller ville du bara säga att växter innehåller flavonider. Dessa kan ha olika hälsoeffekter. Men de påverkar inte ruset. Det påverkar smak och lukt och kan bland annat ha antioxidativ effekt och annat hälsosamt. Från olika plantor i världen. Ja.

Vad har vi kommit fram till då?

Det fungerar ju men smöret ska du ha i efter att du har omvandlat THCa till THC. Du kan göra 5 pers bänga istället då.
Citera
2023-05-24, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Hej.

Smula ned i smör och värm försiktigt några minuter, häll på mjölk och kakao+socker, koka upp.
Varm choklad.

Ja nu kommer alla att hoppa på mig om att decarba enligt konsten alla regler, behövs inte.

Ta inte 1,5 gram då blir du bäng tills imorgon, åt helvete för mycket helt utan tolerans.
Bättre för lite än för mycket, jag hade kört några smulor och sen fyllt på igen om ett par timmar om det blir dålig knuff.

Annars rök det helst om du ska ha det exakt nu.

Och som Psykoshippien så bra förklarar, du får effekt av att bara äta det med.

Det är ju faktiskt ren vetenskap att det rent slöseri att inte decarba. 90 sek i micron ska tydligen vara bättre än vanlig ugn av någon anledning.
Citera
2023-05-24, 14:30
Medlem
Jag fick nyss hem en påse gummibjörnar som luktar riktigt starkt av gräs. Jag har aldrig ätit något som inte varit "hemmabakat" med liten effekt. Säljaren säger att ovana ska nöja sig med en halv godisbit till att börja med. Borde jag bunkra upp med panpizzor och marshmallows för munchies, eller funkar edibles annorlunda?
Senast redigerad av Greaser 2023-05-24 kl. 14:31. Anledning: Glömsk
Citera
2023-05-24, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Hur funkar det när man bränner gräset och blir hög? Är glöden inte 156 grader då?

Det fungerar ju så länge du andas in det även om du kör långt över 156. Testa att lägga en bit i 5 timmar på 170 grader om du vill slösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in