Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-10-17, 13:23
Medlem
Har läst och hört lite på senaste om alla fördelar som ska finnas med intervallträning, alltså när man tex går i 1-2 minuter för att sedan sprinta så snabbt man bara kan i ca 30 sekunder för att sedan ta det lugnt igen i ett par minuter. Man upprepar sedan detta kanske 4-5 ggr och det blir totalt en 10-20 minuter.

Har hört att det ska vara väldigt bra och skonsamt för kroppen, bland annat för att öka sin testosteron nivå osv. Vad tror ni om att ha med lite intervallträning som detta som kompliment till styrketräningen? Fördelar och nackdelar? Jag tränar själv varannan dag styrketräning och de dagar jag inte tränar så brukar jag gå en promenad på ca 40 minuter, hade tänkt att jag kanske kunde lägga in lite intervall sprintar i gången de dagar jag inte tränar. Det jag tänker på främst är om det skulle skada återhämtningen, men det borde väl inte vara någon fara eftersom det handlar om så pass kort ansträngning. Den totala sprint tiden blir ju bara ett par minuter. Om det sedan är positivt för testosteron nivå osv så kanske det bara är till fördel även för återhämtningen? Vad tror ni? Någon här som redan har med intervallträning som kompliment till erat lyftande?

https://www.youtube.com/watch?v=YzJRipnfitg

Detta fick mig också att tänka på 100 meters spintare, om man kollar på bilder från dom så har många den där looken som man brukar förknippa med steroid användning, "3D shoulders" etc. Men kanske är det all naturlig intervallträning med förhöjning av testo som de utför som gör att de får en så muskulöst atlestisk kropp? De som tävlar på toppnivå och är med i OS osv får väl alltid testa sig mot steroider osv så de borde väl rimligtvis vara rena?

https://www.google.se/search?q=100+m...I6wNJAhydyM%3A
Senast redigerad av hejohoo 2015-10-17 kl. 13:32.
Citera
2015-10-17, 14:26
Medlem
YoungTonys avatar
Hade tänkt att börja kombinera stronglifts med HIIT nästa vecka, om det är särskilt bra vet jag faktiskt inte men frågat runt en del här på forumet och många verkar inte se något problem med det.
Citera
2015-10-17, 14:28
Medlem
Killer-queens avatar
Att ha god kondition är bara fördelaktigt för styrketräning. Frågan är bara hur mycket den träningen inverkar akut på återhämtningen. Jag har själv experimenterat med just intervallträning, och presterar något sämre i knäböj dagen efter tunga intervallpass. Just löpning är extra hämmande för återhämtningen i benen, de upprepade slagen som benen får ta emot då de träffar marken verkar effektivt förhindra muskelåterhämtningen.

Överlag vore det därför smartare med skonsammare konditionsträning än löpning, typ simning eller kanske cykel.

Vad gäller doping inom friidrotten så är det bara att googla, det är väldigt utbrett. Ben Johnson, Tyson Gay, Usain Bolt… finns det någon toppsprinter som inte torskat ett dopingtest?
Citera
2015-10-17, 15:57
Medlem
Jag kör en hel del HIIT på cykel som komplement. Tycker det funkar fint och snarare förbättrar min kapacitet för byggningen.
Citera
2015-10-17, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejohoo

Fördelar och nackdelar?

Tycker absolut du ska komplettera med HIIT.
Fördelar är ju att det faktiskt är muskelfrämjande och att du tränar upp din explosivitet vilket kan vara användbart inom andra idrotter och fysiska aktiviteter. Sen personligen tycker jag det är mycket roligare och mer utmanande med HIIT, i synnerhet om man kör backintervaller.
Det sätter fart på brännandet också kan jag lova dig!

Nackdelar som jag kommer på är skaderisker. Se till att värma upp riktigt ordentligt med exempelvis lätt jogg/snabb gång och stretching av lår,höft och vadmusklerna. Annars finns risken att du åker på en mysig sträckning.

Sen borde du inte köra det för ofta då kroppen kräver en del återhämtning av det, kör på två gånger i veckan med några dagars mellanrum

Sist men inte minst så kolla upp sprint-tekniker på youtube, det hjälper dig mycket!
Citera
2015-10-20, 20:23
Medlem
Mister-Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Vad gäller doping inom friidrotten så är det bara att googla, det är väldigt utbrett. Ben Johnson, Tyson Gay, Usain Bolt… finns det någon toppsprinter som inte torskat ett dopingtest?

Snälla, ge mig en nyhetsartikel där det står att Usain Bolt har dopat sig?
Citera
2015-10-20, 22:35
Medlem
lucifersatans avatar
Vad är ditt mål? du lär inte bli starkare eller få mer muskler än vad du får enbart av styrketräning.
Citera
2015-10-21, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Vad är ditt mål? du lär inte bli starkare eller få mer muskler än vad du får enbart av styrketräning.

Fast om nu HIIT främjar testosteronmängden så kan det ju göra att det främjar styrketräningen.

Skulle man kunna säga att styrketräning är en form av HIIT föresten? Man vilar ju ett par minuter för att sedan ta i allt vad man orkar i ca 30 sekunder när man lyfter till failure. Vet inte om det är samma saker som aktiveras dock, jag blir mer svettig när jag gjort HIIT.
Citera
2015-10-21, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejohoo
Fast om nu HIIT främjar testosteronmängden så kan det ju göra att det främjar styrketräningen.

Skulle man kunna säga att styrketräning är en form av HIIT föresten? Man vilar ju ett par minuter för att sedan ta i allt vad man orkar i ca 30 sekunder när man lyfter till failure. Vet inte om det är samma saker som aktiveras dock, jag blir mer svettig när jag gjort HIIT.

Om du nu mot all förmodan skulle höja dina testosteronvärden märkbart med HIIT så är effekten endast temporär och lär inte bidra till din träning på det sättet då muskler växer vid vila och inte vid träning. Däremot kan det förbättra din kondition så att du blir mer uthållig på träningen så länge du inte kör det för nära din träning i vilket fall det kan sinka din återhämtning eller energi till styrketräningen.

Styrketräning är en form av HIT, High Intensity Training. Den enda gången du skulle kunna få det till HIIT är om du kör cirkelträning på lättare vikter och i det fallet tränar du för muskeluthållighet samt kondition och inte för att bli starkare.
Citera
2015-10-21, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-C
Snälla, ge mig en nyhetsartikel där det står att Usain Bolt har dopat sig?

Bara för han inte åkt dit betyder inte att han inte är dopad Stort bevis för det är ju Armstrong.

Jag personligen tror att de flesta idrottare som håller på individuella idrotter och ligger i toppen är dopade. Kanske inte om de vinner nåt lopp någonstans men om de vinner gång på gång så tror jag det.

Bara mina tankar dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in