Citat:
Tidigare i år beslutade bostadsstiftelsen Signalisten att fem lägenheter i beståndet skulle gå *direkt till flyktingar.
Nu har man beslutat att ytterligare 20 förstahandskontrakt ska gå till flyktingfamiljer.
/.../
En mamma som hört av sig till tidningen menar att förfarandet är orättvist.
– Jag har två barn som inte kan flytta hemifrån eftersom det inte finns några lägenheter. Att nu ta och bara ge bort blir väldigt orättvist. Har man köat länge ska man gå först.
Hon menar även att beslutet ställer två grupper mot varandra och att det inte kommer att gynna sakfrågan om flyktingar.
Magnus Nilsson kan förstå att beslutet kan uppröra, men försvarar det.
– Det kan säkert vara jäkligt stötande att de bara glider förbi kön. Men tycker vi i Sverige att man ska ta emot flyktingar så ska de ju bo någonstans. De kan ju inte stå i någon 15-årig bostadskö, säger Magnus Nilsson.
/.../
Vad säger du till en ung Solnabo som kanske stått 20 år i bostadskö?
– Ja, vad säger jag? Att det här är en konsekvens av att vi har en generös flyktingpolitik. Problemet är ju att flyktingar måste bo någonstans. Men där det finns jobb finns inga bostäder, och där det finns bostäder finns inga jobb.
– Det handlar också om medmänsklighet. Hela Sveriges flyktingpolitik går ut på medmänsklighet.
http://www.mitti.se/flyktingar-far-forstahandskontrakt/
Att diskutera:
- gör bostadsstiftelsen Signalisten rätt?
- bör fler företag göra samma sak för att lösa bostadskrisen för våra nya landsmän?
- hur kommer detta att uppfattas av de personer som stått länge i bostadskön i Solna?
etc etc
Jag själv är mållös. Saknar ord. Just nu.
PS Tack till
Darmann som hittade denna nyhet i
kartläggningstråden om nya asylboenden!