Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-20, 18:39
Medlem
Arngrips avatar
Citat:
Tidigare i år beslutade bostadsstiftelsen Signalisten att fem lägenheter i beståndet skulle gå *direkt till flyktingar.

Nu har man beslutat att ytterligare 20 förstahandskontrakt ska gå till flyktingfamiljer.

/.../

En mamma som hört av sig till tidningen menar att förfarandet är orättvist.

– Jag har två barn som inte kan flytta hemifrån eftersom det inte finns några lägenheter. Att nu ta och bara ge bort blir väldigt orättvist. Har man köat länge ska man gå först.

Hon menar även att beslutet ställer två grupper mot varandra och att det inte kommer att gynna sakfrågan om flyktingar.

Magnus Nilsson kan förstå att beslutet kan uppröra, men försvarar det.

– Det kan säkert vara jäkligt stötande att de bara glider förbi kön. Men tycker vi i Sverige att man ska ta emot flyktingar så ska de ju bo någonstans. De kan ju inte stå i någon 15-årig bostadskö, säger Magnus Nilsson.

/.../

Vad säger du till en ung Solnabo som kanske stått 20 år i bostadskö?

– Ja, vad säger jag? Att det här är en konsekvens av att vi har en generös flyktingpolitik. Problemet är ju att flyktingar måste bo någonstans. Men där det finns jobb finns inga bostäder, och där det finns bostäder finns inga jobb.

– Det handlar också om medmänsklighet. Hela Sveriges flyktingpolitik går ut på medmänsklighet.

http://www.mitti.se/flyktingar-far-forstahandskontrakt/

Att diskutera:
- gör bostadsstiftelsen Signalisten rätt?
- bör fler företag göra samma sak för att lösa bostadskrisen för våra nya landsmän?
- hur kommer detta att uppfattas av de personer som stått länge i bostadskön i Solna?
etc etc

Jag själv är mållös. Saknar ord. Just nu.

PS Tack till Darmann som hittade denna nyhet i kartläggningstråden om nya asylboenden!
Senast redigerad av Arngrip 2015-10-20 kl. 18:43.
Citera
2015-10-20, 18:42
Medlem
Jag är också mållös, varför ska dom få gå före dom som stått över 10 år i kön och betalat köavgift?? Detta är så fel!! Blir riktigt förbannad, men tyvärr så är ju ingenting chockerande längre pga nyanlända får allt dom pekar på, dom är förstaklassens medborgare medan svenskar arbetar för att ge det dom behöver, ingen tänker på våra egna äldre, psykiskt sjuka, cancersjuka mm
Citera
2015-10-20, 18:45
Moderator
Tystnads avatar
Detta är inget nytt...
Detta har pågått i många år (att en viss procent lediga går till asylsökande som fått uppehållstillstånd) det är möjligt att det ändrats till ännu högre procenttal pga flyktingkrisen, men detta är ju i så fall politiska beslut och då bör man ju ställa sina lokala politiker till svars.
Citera
Bannlyst
nej nu jävlar. vad i hela hvete!? de som stått i kö flera år då!? nej nu jvlar nu har det gått för långt asså.
Citera
Medlem
HemskeSvens avatar
Signalisten får ju in mer pengar av migrationsverket på en flyktingfamilj än om de hade hyrt ut till svenne banan. De agerar bara rationellt. Den som är att beskylla är i vanlig ordning vår kära stat.
Citera
2015-10-20, 18:48
Medlem
Herostratoss avatar
Man får vad man röstar på!
Citera
2015-10-20, 18:48
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
GRATTIS SOLNA!

Ni fick som ni ville och jag förväntar mig inte höra något gnäll!

http://www.val.se/val/val2014/slutre.../84/index.html

*med undantag för 3 606 personer (7,71%).
Citera
2015-10-20, 18:55
Medlem
knullklassons avatar
Finns det hjärterum så finns det stjärterum! Nästan 93% av invånarna i Solna kommun röstade ju för den rådande invandringspolitiken i det senaste valet, så de borde ju vara nöjda?

Precis som landsförädaren, ärkeidioten, ordföranden i Signalistens styrelse och moderaten Magnus Nilsson säger:
Citat:
– Men tycker vi i Sverige att man ska ta emot flyktingar så ska de ju bo någonstans. De kan ju inte stå i någon 15-årig bostadskö.

Vad säger du till en ung Solnabo som kanske stått 20 år i bostadskö?

– Ja, vad säger jag? Att det här är en konsekvens av att vi har en generös flyktingpolitik.
Citera
2015-10-20, 18:56
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Magnus Nilsson verkar för övrigt extremt sarkastisk i sina kommentarer. Det är svårt att få sarkasm att gå fram i text så tydligt som det gör i den artikeln. Jag tror han njuter i fulla muggar av skadeglädje nu när han straffar Solnas många öppna hjärtan.

Återigen, stort grattis!
Citera
2015-10-20, 18:57
Medlem
studentrolands avatar
Tanken går ju osökt till att vi nu ser embryot till framtidens nya religion... där tillbedjan och upphöjelse av Offret i alla dess former är det moraliskt eftersträvansvärda beteendet...
Citera
2015-10-20, 18:58
Medlem
Attackocopters avatar
Instämmer i hyllningskören! GRATTIS

Det här är inga konstigheter. När den nya adeln nu anländer så förväntar jag mig att alla Solnabor öppnar sina hjärt.. ehm stjärthål och gladeligen välkomnar detta

Återigen, GRATTIS!
Citera
2015-10-20, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Masshysteria
nej nu jävlar. vad i hela hvete!? de som stått i kö flera år då!? nej nu jvlar nu har det gått för långt asså.

Jasså, NU har det gått för långt minsann?
Det är tack vare sådana sinnesslöa personer som du som det här händer.

Hade du och de andra sinnesslöa vaknat upp tidigare så kunde det här ha stoppats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in