Citat:
Ursprungligen postat av
Haploops
Jag har inte direkt tänkt på att dra ner skulderbladen i bänken innan så det kan mycket väl vara det som är orsaken till problemet. Jag är nu väl medveten om att det är viktigt och kommer att tänka på det när jag tränar bröst hädanefter.
Provade att göra Speed´s test nyss men kunde inte känna smärtan när jag tillförde motstånd. Tyvärr. Hade varit skönt att lokalisera vart/vilken typ av skada det är.
Som sagt, kommer att köra en antiinflammatorisk kur nu på 2 veckor och se om det hjälper något.
Har du inte dragit ihop och ned dina skulderblad, bröstat upp dig och legat ostabilt så är det utan tvekan orsaken till dina axelproblem, se tips i filmen här (
https://youtu.be/JJ5iCcKzg2Q).
Att även hålla överarmarna i en 40-45° linje är väldigt viktigt.
Och ett lite OT råd, välj hantelpress framför bänkpress, det är skonsammare mot axlarna, obalanser kan inte ske, du får en längre rörelsebana och du kan redan från start vinkla hantlarna så att dom är i en 40-45° vinkel.
Väljer du att göra detta så är mitt råd att du sätter dig med hantlarna relativt långt ut på benen, dra ihop och ned skulderbladen, fall bakåt och låt benen/hantlarna följa med, så att du startar med dom i toppen.
När du väl ligger där med hantlarna i toppen så kan du justera skulderbladen ytterligare, och glöm inte att brösta upp dig och att ha fötterna hårt/stabilt i golvet, låt dock inte röven lämna bänken.