Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-10-29, 14:53
Medlem
Haploopss avatar
Tjena Bullen!

Har tränat semi-aktivt i ett par år och skulle säga att jag har en strax-över-medel fysik.
För ett par månader sedan märkte jag att jag hade ont i högra axeln när jag tränade bröst. Tänkte att det var en överansträngning och vilade därför axeln i en månad. Dock så blev det inte bättre, och det har nu gått ca 3 månader utan att skadan har läkt.

Nu är det så att det är BARA bröstövningar som jag inte kan träna. Jag kan slakta på ett hårt axelpass utan att det känns i någon av övningarna.
Det är just press-övningarna vid bröstträning som inte fungerar, och bänkpress är det värsta.
Jag skulle säga att problemet är lokaliserat i övre framsida axel och jag vet inte om det är en inflammation i muskeln eller om det är något som är i kläm.
Jag känner ingen passiv smärta men jag kan känna av det vid vardagliga sysslor som när jag plockar upp dottern i famnen.

Jag har fått tipset att träna rotor-cuffs vilket jag gör med lätta vikter ca 2ggr/vecka men jag tar mer än gärna emot fler tips. Är det någon som har haft liknande besvär och hur gick ni tillväga för att årgärna problemet.

Tack på förhand!
Citera
2015-10-29, 20:45
Medlem
Har du som en brännande/strålande känsla i axeln när du anstränger den? lider av ungefär samma sak.. Jag går hos en sjukgymnast, tycker du också borde göra det om det nu inte skulle ge sig.
Citera
2015-10-29, 21:46
Medlem
Haploopss avatar
Jag skulle inte direkt säga att det är en brännande/strålande smärta. Det är inte en huggande smärta utan ökar i smärtgrad ju mer jag pressar. Då jag känner att smärtan kommer lägger jag av, så jag har inte känna en extrem smärta (även om jag känner att den är påväg om jag tar i). När jag har testat om det har blivit bättre känner jag det ganska snabbt, och jag känner en obehaglig känsla i framsida axel resten av dagen/kvällen.

Mojo, får nog ta och kontakta en sjukgymnast snart. Jag tänkte först köra en rejäl dos voltaren (tabletter+gel) i två veckor, har jag tur så kan det vara en inflammation som går över.
Citera
2015-10-30, 13:18
Medlem
Drar du bak och ner skulderbladen i bänken och har du armbågarna i en 40-45° linje när du utför dina bröstpressar? Om inte, starta med det.
Får du ont av att göra testet i videon nedan? Alltså lyfta armen framåt mot ett motstånd med en utåtroterad överarm (handflata upp).
Får du det så är det med största sannolikhet en av dina bicepssenor som jävlas med dig.

https://youtu.be/U-1sZbl5o2A
Citera
2015-10-30, 14:25
Medlem
Haploopss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Drar du bak och ner skulderbladen i bänken och har du armbågarna i en 40-45° linje när du utför dina bröstpressar? Om inte, starta med det.
Får du ont av att göra testet i videon nedan? Alltså lyfta armen framåt mot ett motstånd med en utåtroterad överarm (handflata upp).
Får du det så är det med största sannolikhet en av dina bicepssenor som jävlas med dig.

https://youtu.be/U-1sZbl5o2A

Jag har inte direkt tänkt på att dra ner skulderbladen i bänken innan så det kan mycket väl vara det som är orsaken till problemet. Jag är nu väl medveten om att det är viktigt och kommer att tänka på det när jag tränar bröst hädanefter.

Provade att göra Speed´s test nyss men kunde inte känna smärtan när jag tillförde motstånd. Tyvärr. Hade varit skönt att lokalisera vart/vilken typ av skada det är.
Som sagt, kommer att köra en antiinflammatorisk kur nu på 2 veckor och se om det hjälper något.
Citera
2015-10-30, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haploops
Jag har inte direkt tänkt på att dra ner skulderbladen i bänken innan så det kan mycket väl vara det som är orsaken till problemet. Jag är nu väl medveten om att det är viktigt och kommer att tänka på det när jag tränar bröst hädanefter.

Provade att göra Speed´s test nyss men kunde inte känna smärtan när jag tillförde motstånd. Tyvärr. Hade varit skönt att lokalisera vart/vilken typ av skada det är.
Som sagt, kommer att köra en antiinflammatorisk kur nu på 2 veckor och se om det hjälper något.

Har du inte dragit ihop och ned dina skulderblad, bröstat upp dig och legat ostabilt så är det utan tvekan orsaken till dina axelproblem, se tips i filmen här (https://youtu.be/JJ5iCcKzg2Q).
Att även hålla överarmarna i en 40-45° linje är väldigt viktigt.

Och ett lite OT råd, välj hantelpress framför bänkpress, det är skonsammare mot axlarna, obalanser kan inte ske, du får en längre rörelsebana och du kan redan från start vinkla hantlarna så att dom är i en 40-45° vinkel.
Väljer du att göra detta så är mitt råd att du sätter dig med hantlarna relativt långt ut på benen, dra ihop och ned skulderbladen, fall bakåt och låt benen/hantlarna följa med, så att du startar med dom i toppen.
När du väl ligger där med hantlarna i toppen så kan du justera skulderbladen ytterligare, och glöm inte att brösta upp dig och att ha fötterna hårt/stabilt i golvet, låt dock inte röven lämna bänken.
Senast redigerad av Plopp123 2015-10-30 kl. 17:00.
Citera
2015-10-30, 21:10
Medlem
Haploopss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Har du inte dragit ihop och ned dina skulderblad, bröstat upp dig och legat ostabilt så är det utan tvekan orsaken till dina axelproblem, se tips i filmen här (https://youtu.be/JJ5iCcKzg2Q).
Att även hålla överarmarna i en 40-45° linje är väldigt viktigt.

Och ett lite OT råd, välj hantelpress framför bänkpress, det är skonsammare mot axlarna, obalanser kan inte ske, du får en längre rörelsebana och du kan redan från start vinkla hantlarna så att dom är i en 40-45° vinkel.
Väljer du att göra detta så är mitt råd att du sätter dig med hantlarna relativt långt ut på benen, dra ihop och ned skulderbladen, fall bakåt och låt benen/hantlarna följa med, så att du startar med dom i toppen.
När du väl ligger där med hantlarna i toppen så kan du justera skulderbladen ytterligare, och glöm inte att brösta upp dig och att ha fötterna hårt/stabilt i golvet, låt dock inte röven lämna bänken.

Tack för tipsen, tar till mig dom och kör på de framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in