• 1
  • 2
2015-10-29, 18:36
Medlem
Som rubriken lyder s har jag en novolette frn 54 som jag har lite trassel med nu.
Moppeden r som en kvinna och gr precis som den vill, moppen har ju tv "vxlar" neutral och 1.
Moppen startar och gr fr fullt p tomgng men gr dligt och dr nr den ska driva. Har rengjort frgasaren tv gnger nu senast med tryckluft och nu r jag som ett stort frgetecken? Ngon som har en teori?
Min dliga svenska och skrift bjuder jag p..
Citera
2015-10-29, 18:39
Medlem
sommarlovs avatar
Lter som tjuvluft, att det lcker in exempelvis mellan frgasare och cylinder.
Citera
2015-10-29, 19:02
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schmekarN1
Som rubriken lyder s har jag en novolette frn 54 som jag har lite trassel med nu.
Moppeden r som en kvinna och gr precis som den vill, moppen har ju tv "vxlar" neutral och 1.
Moppen startar och gr fr fullt p tomgng men gr dligt och dr nr den ska driva. Har rengjort frgasaren tv gnger nu senast med tryckluft och nu r jag som ett stort frgetecken? Ngon som har en teori?
Min dliga svenska och skrift bjuder jag p..
Nope, det r en sk enpetare. Den har klokoppling, och endast frihjul eller drift.
Har du sotat ur den? de sotar ltt igen, det r ett rtrr till avgaspip p dessa velocipeder.
ven cylindern mste i s fall sotas ur. Rinner det till frn brnsletanken? Kolla det om du inte redan gjort det. Det sitter en nlventil i botten av tanken, tankvredet gr ner till den.
Citera
2015-10-29, 19:20
Medlem
Den ska trampas igng som en cykel. Slj den p blocket och kp en nyare moppe med vxellda.
Citera
2015-10-29, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Nope, det r en sk enpetare. Den har klokoppling, och endast frihjul eller drift.
Har du sotat ur den? de sotar ltt igen, det r ett rtrr till avgaspip p dessa velocipeder.
ven cylindern mste i s fall sotas ur. Rinner det till frn brnsletanken? Kolla det om du inte redan gjort det. Det sitter en nlventil i botten av tanken, tankvredet gr ner till den.

Det har du skert rtt med, ja bensin rinner in i frgasaren och det r s lng jag kommit med felskandet d jag nu brjar komma utanfr vad jag kan.
Citera
2015-10-29, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Lter som tjuvluft, att det lcker in exempelvis mellan frgasare och cylinder.

borde den verkligen driva fullt ut p tomgngen d?
Citera
2015-10-29, 21:09
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Den ska trampas igng som en cykel. Slj den p blocket och kp en nyare moppe med vxellda.
Det r en klenod vi snackar om! r den i bra skick s r den vrd minst 3 st mindre begagnade Kina bgpulkor!

Ja tjuvluft, jag missade vad du menade med "gr fr fullt" Kolla packningarna mellan frgasare och insug. Det kan ven vara cylinderfotspackningen som lker ocks. Anledningen till att den d rusar r att luft smiter in genom packningen. Samma sak som att gasa kan man sga.
Senast redigerad av Avva66 2015-10-29 kl. 21:13.
Citera
2015-10-31, 19:11
Medlem
Citat:
Det r en klenod vi snackar om! r den i bra skick s r den vrd minst 3 st mindre begagnade Kina bgpulkor!

Ja tjuvluft, jag missade vad du menade med "gr fr fullt" Kolla packningarna mellan frgasare och insug. Det kan ven vara cylinderfotspackningen som lker ocks. Anledningen till att den d rusar r att luft smiter in genom packningen. Samma sak som att gasa kan man sga.

Tack fr din hjlp, rev motorn idag och hittade en 3 delad cylinderfotspackning, gjorde en ny utav mjlkpaket men den startade inte nr jag satte ihop det s ska bestlla en ny, och jvlar vad knepigt att f tillbaks vajern p frikopplings armen, fick inte dit den och mitt tlamod tog slut. Men nu har jag nog iaf lokaliserat felet blir att bestlla en ny packning och gra om och gra rtt terkommer i slutet p nsta vecka och tack.
Citera
2015-10-31, 19:56
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Tack fr din hjlp, rev motorn idag och hittade en 3 delad cylinderfotspackning, gjorde en ny utav mjlkpaket men den startade inte nr jag satte ihop det s ska bestlla en ny, och jvlar vad knepigt att f tillbaks vajern p frikopplings armen, fick inte dit den och mitt tlamod tog slut. Men nu har jag nog iaf lokaliserat felet blir att bestlla en ny packning och gra om och gra rtt terkommer i slutet p nsta vecka och tack.
Lycka till.
Citera
2015-11-03, 19:44
Medlem
Citat:
Lycka till.

Citerar dig fr jag behver dig

Idag kom packningen s rev skiten och satte ihop det, nu startar den igen men samma fel fast betydligt bttre fr nu dr den inte men varvar fortfarande upp p neutral.
Jag hade inga verktyg som verkade passa p cylinder skruvarna antingen var det 1/2 av ngon mm eller tumm. KAN det vara s att dom inte sitter tillrckligt? Vad annars kan det vara? Brja bli less p denna goding..

tack fr tlamodet..
Citera
2015-11-04, 17:11
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Citerar dig fr jag behver dig

Idag kom packningen s rev skiten och satte ihop det, nu startar den igen men samma fel fast betydligt bttre fr nu dr den inte men varvar fortfarande upp p neutral.
Jag hade inga verktyg som verkade passa p cylinder skruvarna antingen var det 1/2 av ngon mm eller tumm. KAN det vara s att dom inte sitter tillrckligt? Vad annars kan det vara? Brja bli less p denna goding..

tack fr tlamodet..
Har du kollat insugspackningen med?
Citera
2015-11-04, 20:48
Medlem
Citat:
Har du kollat insugspackningen med?

Det sitter ju inte riktigt som ett vanligt insug, utan insuget r ett gngat rr som man skruvar in i cylindern. Nu har jag rivit jveln igen och satt biltemas http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tat...tur-2000036107 satte ven denna skiten p gngorna p insuget och p cylinderfotspackningen och kpte en ny 11ans nyckel som passade p cylinder skruvarna men inte 11 frn satsen jag kpte i lrdags.. biltema r kvallit.
Visst gr den mkt bttre nu n innan jag skruvat isr den frsta gngen men den gr fortfarande fr fullt p tomgng och varvar inte upp nr vxeln ligger i, inget hnder nr man gasar.

Nu vet jag inte vad jag ska gra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in