2015-11-02, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Hej! Jag driver ett golvföretag och är utbildad golvläggare. Det låter konstigt lär jag säga. Har varit med om att grannar brukar höras, men att golvet vibrerar när grannen går låter extremt. Vad är det för slags hus ni bor i? Är det något gammal träkåk som är ombyggd till lägenheter eller är det ett vanligt punkthus?

Det är ett gammalt stenhus. 3 våningar högt med 4st lägenheter i. Kan mycket väl vara så att de två översta har blivit två lägenheter istället för en då jag bara har ett pyttelitet kök på 52kvm.
Citera
2015-11-02, 23:22
Medlem
Ännu en idé om du inte vill bygga om, men detta bör självklart ske i samråd med fastighetsägaren. Ta med lämpligt mätinstrument reda på regelstrukturen under golvets övre skikt. Borra små hål om max någon centimeter mellan varje regel längs väggen intill din granne. Spruta i polyuretanskum i hålet tills du täckt igen hålrummet. Skummet expanderar under golvet och pressar träet upp mot väggen. Nu jobbar jag inte i byggbranschen så någon i detta fält kanske kan ge input.

Se: FROTH-PAK™: polyuretanskum, http://www.piproducts.eu/

Citat:
FROTH-PAK är ett bärbart två komponents polyuretansprayskumkit som gör det möjligt för proffs att framställa polyuretanskum av exceptionellt hög kvalitet, snabbt och enkelt, varhelst och närhelst det krävs. FROTH-PAK är avsett att användas som ett tätningsmedel som skummas på plats för luftläckagekontroll och isolering av luckor, sprickor, hålrum och skarvar i klimatskalet. Det används för att täta ledningar, krökar, ventiler, tees och lådor, samt ersättande eller reparerande isolering i kylda behållare och kyllager. FROTH-PAK används runt dörrar och fönsters omkrets, tak-/väggkorsningar, samt tätning av mekaniska-, elektriska- och VVS-genomföringar i väggar, golv, innertak, vindar och tak.
Citera
2015-11-02, 23:23
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiiM
Det är ett gammalt stenhus. 3 våningar högt med 4st lägenheter i. Kan mycket väl vara så att de två översta har blivit två lägenheter istället för en då jag bara har ett pyttelitet kök på 52kvm.
Okej, har du samma golv i några av rummen/hela lägenheten eller är det olika överallt?
Citera
2015-11-02, 23:27
Medlem
Citat:
Okej, har du samma golv i några av rummen/hela lägenheten eller är det olika överallt?

Samma i alla! Det är gammalt trägolv! Grannens ser inte ut att vara samma träslag men är även där ett gammalt trägolv i vardagsrum och sovrum!
Citera
2015-11-02, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InfoCom
Ännu en idé om du inte vill bygga om, men detta bör självklart ske i samråd med fastighetsägaren. Ta med lämpligt mätinstrument reda på regelstrukturen under golvets övre skikt. Borra små hål om max någon centimeter mellan varje regel längs väggen intill din granne. Spruta i polyuretanskum i hålet tills du täckt igen hålrummet. Skummet expanderar under golvet och pressar träet upp mot väggen. Nu jobbar jag inte i byggbranschen så någon i detta fält kanske kan ge input.

Se: FROTH-PAK™: polyuretanskum, http://www.piproducts.eu/

Tack för tipset, ska definitivt kolla upp detta närmare!
Citera
2015-11-02, 23:35
Medlem
Citat:

Tja vi är alla nog lite olika vad vi tycker o tänker, jag tycker nog inte ett kök på 52 kvm är ett pyttelitet kök.
Citera
2015-11-02, 23:36
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Samma i alla! Det är gammalt trägolv! Grannens ser inte ut att vara samma träslag men är även där ett gammalt trägolv i vardagsrum och sovrum!
Misstänkte det. Är du säker på att grannen inte har samma golv? Min första tanke var att våningen som era lägenheter ligger på har någon gång i tiden varit en enda stor våning och inte varit uppdelad i två lägenheter, och sedan har dom i efterhand smällt upp väggar och på så vis bildat två lägenheter.

Det skulle betyda att ditt och grannens golv sitter ihop under väggarna, det i sig skulle förklara varför ditt golv berörs när hon springer runt i sin lägenhet.

Hade jag varit dig så hade jag först och främst ringt hyresvärden och förklarat problemet. Sen kan du kila över och knacka på hos grannen och se om det är samma golv. (Det kan vara samma golv som du har, men att det har slipats och behandlats och fått ett annat utseende. Utöver det så kan det vara samma golv under, och sedan har den hyresgästen bara lagt ett nytt golv ovanpå det befintliga.)

Prata med hyresvärden och be dom komma förbi. Om du vill ta reda på det själv så tar du bort sockeln (golvlisten) som sitter mot grannens vägg och kikar om plankorna fortsätter in under väggen eller om du ser ändan på plankorna. Ser du inte ändorna så betyder det att golvet går ihop med grannen.

Ett inlägg här ovanför lämnar en liten förklaring om en skum som man kan använda. Vi har använt det många gånger i äldre hus där gamla golv har börjat svikta. Då borrar man ett hål i golvet, sätter ner tuben i hålet och sedan fyller undergolvet med skum. Ingenting man bör göra som hemmapulare. Men det första du ska göra är som sagt att prata med hyresvärden, vilket jag förmodar är en privat hyresvärd?
Citera
2015-11-02, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freee
Tja vi är alla nog lite olika vad vi tycker o tänker, jag tycker nog inte ett kök på 52 kvm är ett pyttelitet kök.

Haha nu var det inte riktigt så jag menade Har två kvm golvyta att röra mig på!
Citera
2015-11-02, 23:42
Medlem
Citat:
Misstänkte det. Är du säker på att grannen inte har samma golv? Min första tanke var att våningen som era lägenheter ligger på har någon gång i tiden varit en enda stor våning och inte varit uppdelad i två lägenheter, och sedan har dom i efterhand smällt upp väggar och på så vis bildat två lägenheter.

Det skulle betyda att ditt och grannens golv sitter ihop under väggarna, det i sig skulle förklara varför ditt golv berörs när hon springer runt i sin lägenhet.

Hade jag varit dig så hade jag först och främst ringt hyresvärden och förklarat problemet. Sen kan du kila över och knacka på hos grannen och se om det är samma golv. (Det kan vara samma golv som du har, men att det har slipats och behandlats och fått ett annat utseende. Utöver det så kan det vara samma golv under, och sedan har den hyresgästen bara lagt ett nytt golv ovanpå det befintliga.)

Prata med hyresvärden och be dom komma förbi. Om du vill ta reda på det själv så tar du bort sockeln (golvlisten) som sitter mot grannens vägg och kikar om plankorna fortsätter in under väggen eller om du ser ändan på plankorna. Ser du inte ändorna så betyder det att golvet går ihop med grannen.

Ett inlägg här ovanför lämnar en liten förklaring om en skum som man kan använda. Vi har använt det många gånger i äldre hus där gamla golv har börjat svikta. Då borrar man ett hål i golvet, sätter ner tuben i hålet och sedan fyller undergolvet med skum. Ingenting man bör göra som hemmapulare. Men det första du ska göra är som sagt att prata med hyresvärden, vilket jag förmodar är en privat hyresvärd?

Nej, är inte säker på det! Mycket möjligt att det är samma golv! Känns som allt här i lägenheten är lite fuskbygge så de har nog inte varit så noga när väggen skulle upp!
Ja det är en privat hyresvärd som tyvärr även är rätt snål (men inte otrevlig eller omöjlig att ha att göra med). Ska kontakta honom redan i morgon nu jag fått svar på att det faktiskt finns något att göra åt problemet!
Citera
2015-11-02, 23:45
Medlem
Detta har inte med ytskiktet att göra så information om det är samma golv i alla rum kan således inte lösa problemet. Se:

Citat:
The main factor underlying most vibration
problems is resonance, which occurs when
a load is exerted on a floor at a particular
frequency. For example, a group of people
dancing applies a cyclic force (their footsteps)
to the floor at the frequency corresponding
to the beat of the music (see Figure 1). The
cyclic force produces a maximum floor
acceleration, which depends on the ratio of
the natural frequency of the floor structure
to the cyclic frequency of the applied force
(see Figure 2). When the natural frequency
of the floor coincides with, or is close to,
the forcing frequency, resonance occurs and
the consequences are most severe. During
each cycle of loading, more energy is fed
into the system and the magnitude of vibration
grows, until a maximum is reached.
This maximum is dependent on the amount
of damping in the floor.
During any rhythmic activity, people
apply repeated forces to the floor, ranging
from 2 to 3 Hz. (This frequency is known as
the step frequency). For dancing, resonance
occurs if the natural frequency of the floor
is between 2 and 3 Hz.
If the repeated force has an impact component,
as is the case for aerobics in which everyone
jumps at the same time (see Figure 1),
then resonance can occur not only at the
step frequency, but also at multiples, or harmonics,
of this frequency. For example, an
aerobics class jumping to a beat of 2.5 Hz
(the step frequency) will produce harmonic
vibrations at multiples of 2.5 Hz — i.e., at
2.5 Hz (first harmonic), 5 Hz (second harmonic),
and 7.5 Hz (third harmonic). Since
the natural frequencies of most floors are
greater than 3 Hz (they often fall between
4 Hz and 8 Hz), problems are most likely to
occur as a result of the second and third harmonics.
However, the lower the harmonic the
larger the vibration produced by resonance.
Källa: https://www.nrc-cnrc.gc.ca/ctu-sc/fi...tu-n22_eng.pdf

Deras slutsatser:
Citat:
Vibration
can usually be controlled by stiffening the floor
structure, although sometimes the problems
can be addressed by adding damping or by
isolating equipment.
Jag var med andra ord inte så långt borta från sanningen i mina första antaganden.
Citera
2015-11-02, 23:48
Medlem
Citat:
Haha och jag, som är världens sämsta när det kommer till hantverkeri och handarbete, drog en chansning och prickade in något som faktiskt brukar användas?
Citera
2015-11-02, 23:51
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Nej, är inte säker på det! Mycket möjligt att det är samma golv! Känns som allt här i lägenheten är lite fuskbygge så de har nog inte varit så noga när väggen skulle upp!
Ja det är en privat hyresvärd som tyvärr även är rätt snål (men inte otrevlig eller omöjlig att ha att göra med). Ska kontakta honom redan i morgon nu jag fått svar på att det faktiskt finns något att göra åt problemet!
Förstod att det var en privat hyresvärd, och tyvärr brukar dom vara ganska snåla. Någon enkel hobbylösning finns det nog inte. Någon matta hjälper inte, det kanske gör lite skillnad men om det är så att golvet går ihop med grannens så kommer det inte ta bort vibrationen.

Om hyresvärden säger nej så tar du bort sockeln mot grannens lägenhet och kollar om du ser ändarna eller om det fortsätter under väggen. Om du kikar mot sockeln nu, är det någon glipa mellan sockeln och väggen? Tänkte om du kan ta en tumstock och köra ner mellan väggen och sockeln och mäta hur många cm det är från att det tar stopp upp till sockeln, och sedan mäta likadant på framsidan av sockeln. Alltså från ditt synliga golv upp till sockeln. Har du samma mått på in och utsidan så går golvet ihop.

Om mina misstankar stämmer, och du absolut vill få bort vibrationerna så kommer det att ta lite tid. Då får du hyra/köpa en feinsåg och såga bort 0,5-1cm av golvet inne mot väggen, så det blir ett mellanrum mellan golven. Alltså du sätter bladet mot väggen och sågar av det, sedan mäter du ca 1cm ut från väggen och sågar av golvet igen där, och sedan tillbaka med sockeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in