2015-11-03, 00:46
Medlem
S.Kandals avatar
Världens mest demokratiska land Sverige har det kämpigt, minst sagt. Debattklimatet har väl aldrig varit mer ängsligt än vad det är denna dag? Jag känner att mitt fosterland trippar på tå för att inte väcka de som sover "Väck för i satan inte de som sover för då går det åt HELVETE!!".

Privatpersoner såsom läkare, lärare och fritidspolitiker jagas likt förbrytare om de uttrycker något enligt normen olämpligt. Plötsligt kan denne bli paria. Yrke och familjerelationer sitter ett tu tre löst likt ett okokt ägg. Räddningen i detta läge är att vederbörande snarast och offentligt förnedrar sig med en kritvit pudel. Dvs "att erkänna" hur monumentalt fel han/hon haft, gärna kryddat med någon övertygande snyftvals.

Än mer problematiskt är det självfallet för våra kändisar, karriären kan vara dömd att gå under på ett ögonblick om de inte vaktar sin tunga/tangentnedslag. Det är alldeles säkert på grund av detta det nästintill är omöjligt att hitta några kända svenskar som vågar säga/visa vad de tycker i detta svårt pk-skadade rike. Rimligen har väl inte alla sångare, skådespelare osv samma åsikt!?
Vi matas dagligen med kända svenskar som uttalar sig politiskt, men de säger alla samma sak. Det går att rabbla namn i all oändlighet....Bergqvist, Schyffert, Ernman, Gardell osv osv. Trots att detta lag inte har några att möta värvar de nya spelare varje dag. Detta nobla gäng kickar politiska pk-bollar i en egen division och motstånd undanbedes, nåde den som utmanar dem.

Naturligtvis är det lätt att vara kaxig när man står bredvid och Kalle Kändis har inte betalt för att vara rebell. Men pga rådande läge, är det inte dags för Kalle och hans polare att ta bladet ur munnen och utmana lag-Pk!?

Min personliga åsikt är att det nu krävs att kända svenskar visar civilkurage och "step up to the plate". Om de samlar mod och kraft får vi en motvikt i debatten, denna möjligheten saknar tyvärr Sven Svensson i Knäckebröhult. Jag hoppas och tror dessutom att tillfället är ypperligt, bli talesperson för folket i rådande läge och du är en framtida vinnare.

Har jag fel?

Kan exempelvis Robert Gustafsson uttalande att "Sverige lider av Pk-fascism" i Skavland dyrka upp debattklimatet? Eller är kändisars ej politiskt korrekta åsikter av mindre vikt?

Robert Gustafsson: "Sverige lider av Pk-fascism"

https://www.youtube.com/watch?v=v9Cf7TJ8nLk
Citera
2015-11-03, 13:00
Medlem
Kändisar besitter en viss medial makt. Speciellt folkkära sådana. Många människor ser upp till dessa och vad de tycker och tänker har därför en viss åverkan på dessa människors åsikter. Just nu känns det som en järnridå där alla kändisar unisont yttrar samma gamla vanliga men nu börjar denna ridå dyrkas upp när helt plötsligt kändisar går ut och tar debatten och har generellt obekväma åsikter. Visst märker man motstånd mot oliktänkande men de kan inte helt censurera en TV show eller ett debattinlägg t.ex. och detta kan ha en kedjeeffekt om fler står upp och står för yttrandefrihet och mot den typ av censur av åsikter som Sverige har ett hårt grepp om så kanske vi i slutändan kan ha en mer liberal och nyanserad debatt i TV.

Lite synd dock att så fort en kändis öppnar munnen så ska denna bombarderas och "uppmuntras att inte tänka fel". Jag hoppas innerligt att fler visar civilkurage så vi blir kvitt detta.
Citera
2015-11-03, 13:17
Medlem
börsvalps avatar
Jag hade hoppats att Zlatan skulle trolla debatten genom att öppet gå ut och stödja SD för 2018.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in