Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-05, 11:35
  #1
Medlem
Hej gott folk!

Nu har jag suttit och kämpat med detta ett tag, och insett att jag bara trampar vatten, så drar i livlinan.

Jag har ett Wii, moddat och med fungerande Homebrew i. Jag har laddat ner Snes9Gx för det hela, men kan inte alls fatta hur jag installerar det.
Hittar gott om insruktioner, där man ska lägga två mappar i rooten på ett SD-kort, problemet är ju bara att jag inte har den mapp-strukturen på det jag laddade ner? Enligt alla instruktioner så ska det bli en Snes9gx mapp och en apps-mapp när man packar upp det, men det blir det ju inte alls? Provat från ett gäng olika ställen, men samma sak överallt. Måste vara något fundementalt jag gör fel någonstans. hjälp!

Vad jag vill ha ut av det är att kunna köra super mario world, megaman och Zelda från Snes på mitt Wii.

Ytterst tacksam för hjälp.
Citera
2015-11-05, 11:41
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
Skapa den strukturen manuellt då så ska det nog lösa sig.
Citera
2015-11-05, 11:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Skapa den strukturen manuellt då så ska det nog lösa sig.

Jo, men jag ska väl lägga ner något i den, hur vet jag vad som ska vart?
Såg att jag faktiskt hade apps på SD-kortet, men ingen aning vad jag ska lägga däri.. Känner mig trög, haha.
Citera
2015-11-05, 11:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Skapa den strukturen manuellt då så ska det nog lösa sig.

Jo, men vad ska jag lägga i dom mapparna? Såg att jag faktiskt hade en mapp som hette "apps" där i rooten som den ska vara, men vet ju inte vad som ska däri... Känner mig kungligt trög..
Citera
2015-11-05, 11:51
  #5
Medlem
Ursäkta dubbelpost, tog en stund för den första att dyka upp...
Citera
2015-11-05, 12:15
  #6
Medlem
mogs avatar
I mappen "apps" ska du skapa en mapp som heter "snes9gx" om du inte redan har det, i den mappen ska du ha följande filer:

Citat:
boot.dol
icon.png
meta.xml
readme.txt


i själva "rooten" på SD kortet (där jag bland annat har mappen "apps") har jag en mapp som heter "snes9gx" och i den har jag följande mappar:

Citat:
cheats
roms
saves
settings.xml

I mappen "cheats" har du *.cht filer, mappen "roms" säger sig själv vad som ska ligga där och "saves" behöver du inte bry dig om.


Hoppas att detta hjälper dig att komma igång, jag fick pilla och försöka fram och tillbaka innan jag fått diverse emulatorer att funka också.
__________________
Senast redigerad av mog 2015-11-05 kl. 12:18.
Citera
2015-11-05, 19:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mog
I mappen "apps" ska du skapa en mapp som heter "snes9gx" om du inte redan har det, i den mappen ska du ha följande filer:




i själva "rooten" på SD kortet (där jag bland annat har mappen "apps") har jag en mapp som heter "snes9gx" och i den har jag följande mappar:



I mappen "cheats" har du *.cht filer, mappen "roms" säger sig själv vad som ska ligga där och "saves" behöver du inte bry dig om.


Hoppas att detta hjälper dig att komma igång, jag fick pilla och försöka fram och tillbaka innan jag fått diverse emulatorer att funka också.

Där ja, där snackar vi! Instruktion för dummies! Ska testa så fort jag får möjlighet! Tack på förhand.
Citera
2015-11-05, 20:14
  #8
Medlem
Gick så där...

Har ingen boot.dol i zippen. Tyckte jag kunde utläsa att det är för att jag inte har channel installationen, utan att den ska köras genom homebrew?

settings.xml har jag inte heller. Iofs så skrev du att det ska vara en mapp som ska heta så och inte en fil, stämmer det?

Nästa fråga är ju att om jag gjort som du säger, fast utan boot.dol, så har jag ju egentligen inga direkta filer alls för homebrew att läsa, bara en massa mappar?
Citera
2015-11-05, 20:20
  #9
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GophBombardier
Gick så där...

Har ingen boot.dol i zippen. Tyckte jag kunde utläsa att det är för att jag inte har channel installationen, utan att den ska köras genom homebrew?

settings.xml har jag inte heller. Iofs så skrev du att det ska vara en mapp som ska heta så och inte en fil, stämmer det?

Nästa fråga är ju att om jag gjort som du säger, fast utan boot.dol, så har jag ju egentligen inga direkta filer alls för homebrew att läsa, bara en massa mappar?
settings.xml är i grund och botten en textfil, ingen mapp.
Citera
2015-11-05, 23:25
  #10
Medlem
mogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GophBombardier
Gick så där...

Har ingen boot.dol i zippen. Tyckte jag kunde utläsa att det är för att jag inte har channel installationen, utan att den ska köras genom homebrew?

Nästa fråga är ju att om jag gjort som du säger, fast utan boot.dol, så har jag ju egentligen inga direkta filer alls för homebrew att läsa, bara en massa mappar?
Jag packade den version jag har (4.3.2) av Snes9gx samt "channel installer" i en rar fil. Du bör bara behöva packa upp och lägga mapparna under "apps" och köra dessa sedan på ditt Wii.

https://minfil.org/G1ock8b9b3/snes9gx.rar

Citat:
Ursprungligen postat av GophBombardier
settings.xml har jag inte heller. Iofs så skrev du att det ska vara en mapp som ska heta så och inte en fil, stämmer det?
Nej, det stämmer inte. Jag missade att det var en textfil, mitt misstag.


Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
settings.xml är i grund och botten en textfil, ingen mapp.
Sant, sant. XML filen ser ut såhär:

Kod:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="true"?>

-<app version="1">

<name>Snes9x GX</name>

<coder>Tantric</coder>

<version>4.3.2</version>

<release_date>20121109</release_date>

<short_description>Super Nintendo Emulator</short_description>

<long_description>A port of Snes9x to the Wii.</long_description>

<ahb_access/>

</app>
__________________
Senast redigerad av mog 2015-11-05 kl. 23:31.
Citera
2015-11-06, 18:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mog
Jag packade den version jag har (4.3.2) av Snes9gx samt "channel installer" i en rar fil. Du bör bara behöva packa upp och lägga mapparna under "apps" och köra dessa sedan på ditt Wii.

https://minfil.org/G1ock8b9b3/snes9gx.rar

Nej, det stämmer inte. Jag missade att det var en textfil, mitt misstag.


Sant, sant. XML filen ser ut såhär:

Kod:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="true"?>

-<app version="1">

<name>Snes9x GX</name>

<coder>Tantric</coder>

<version>4.3.2</version>

<release_date>20121109</release_date>

<short_description>Super Nintendo Emulator</short_description>

<long_description>A port of Snes9x to the Wii.</long_description>

<ahb_access/>

</app>

Tackar, ska prova den istället! Blir bara bättre och bättre nivå för oss dummies här..
Citera
2015-11-11, 20:41
  #12
Medlem
Hej igen gott folk!

Tack vare din .rar-fil där så har jag nu installerat snes9gx channel, startat upp och verkar fungera så långt. Däremot ser jag inte ett enda spel?

Jag laddade ner och packade upp super mario world.wad från dess .zip-fil, men den är osynlig? Ska väl inte spela någon roll om det är Europa, US, NTSC eller PAL när man har fungerande homwbrew på sitt moddade Wii?

Edit: Laddade ner från annat ställe istället, och då fick filerna ett helt annat filformat, och fungerade dessutom! Ska nog inte vara .wad, eller hur?
__________________
Senast redigerad av GophBombardier 2015-11-11 kl. 21:02.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback