Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-06, 00:19
  #1
Medlem
Jag kom jämt nyss in på en tanke.

Vissa gamla spel från förr funkar väldigt bra utan krångel på windows 7, medans andra ifrån samma tids-era inte alls funkar. Det vill säga man måste ladda ner speciella patcher och krångla lite för att få det att fungera.

Gamla spel som i princip är plug-and-play på windows 7 är warcraft 3 och half life.

Men andra som jag har upplevt lite små krångliga att få igång på samma operativsystem är: Max payne och call of duty 2 etc.

Vad är det som spelar in som gör att vissa spel behåller kompabiliteten och andra inte?
är det spelmotorerna?

Jag har svårt att tro att de sitter och tänker att nu minsann ska detta spelet vara kompitabelt med operativsystemen om 10 år, medans andra spel sackar efter rejält.
Citera
2015-11-06, 08:37
  #2
Medlem
Sikkans avatar
Vad exakt är det som strular med max payne o HL? vanligtvis brukar man kunna köra spelen i kompatibilitetsläge och då brukar det funka fint
Citera
2015-11-06, 10:09
  #3
Avstängd
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Vad exakt är det som strular med max payne o HL? vanligtvis brukar man kunna köra spelen i kompatibilitetsläge och då brukar det funka fint

Japp lösningen.
Citera
2015-11-06, 14:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Vad exakt är det som strular med max payne o HL? vanligtvis brukar man kunna köra spelen i kompatibilitetsläge och då brukar det funka fint

Jaa men var inte det jag menade, Max payne måste man fixa en ljudpatch till nya datorer.
Half life funkar dock fint utan krångel.

Frågan var, vad det är som spelar in som skapar detta problem från början på nyare datorer medans andra spel som: half life och warcraft 3 funkar galant
Citera
2015-11-17, 08:44
  #5
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Jaa men var inte det jag menade, Max payne måste man fixa en ljudpatch till nya datorer.
Half life funkar dock fint utan krångel.

Frågan var, vad det är som spelar in som skapar detta problem från början på nyare datorer medans andra spel som: half life och warcraft 3 funkar galant

Det som strular bör väl vara nyare OS och nyare kretsar som inte är lika kompatibelt med äldre mjuvara. För att veta exakt bör man nog vara kunnig på programmering och hårdvara. Tror du faktiskt skulle få bättre svar från antingen en speltillverkare eller en hårdvarutillverkare.
Citera
2015-11-26, 10:56
  #6
Medlem
Vanligtvis beror det på att man använt sig av direkt tillgång till hårdvaran, taskiga timing-rutiner eller odokumenterade funktioner i något API.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback