2015-11-06, 08:47
Medlem
IQ130s avatar
http://www.expressen.se/dinapengar/e...tan-att-jobba/

Hur ska vi kunna ta bort förmånerna från riksdagsmännen, när de själva röstar om det?!

Motivet att ta bort är självklart: Allas likhet inför lagen, allas lika värde, riksdagsmännen förmåga att fatta beslut. På sikt tror jag att detta kan leda till att rätt politiker kommer fram och att de värsta snyltarna försvinner, samt att vi får mer ansvarstagande.

När infördes inkomstgarantin? Var det under Palmes dagar?
Senast redigerad av IQ130 2015-11-06 kl. 08:49.
Citera
2015-11-06, 09:07
Medlem
Oformads avatar
Gillar inte ditt motiv, alla har rätt att bli valda till riksdagsledamöter, det finns ingen som helst inbyggd olikhet, annat än på rent kommunistspråk.

Annars kan man ju motivera det med att det är kostsamt samtidigt som det fyller en ytterst tveksam funktion. Visst minimerar man den ekonomiska risken någon tar genom att vara riksdagsledamot. Å andra sidan är den ekonomiska risken i princip noll redan, hur svårt är det egentligen att gå från riksdagsledamot till någon form av sysselsättning? Rimligen inte svårt alls...

I ett samhälle där alla vid behov förväntas ta första bästa jobb, är det tämligen orimligt att just riksdagsledamöter ska få möjligheten att välja och vraka i all oändlighet.

Att vidriga as som Reinfeldt dessutom utnyttjar systemet maximalt genom att binda sina "de facto" inkomster till ett företag under perioden gör att allt annat än en omedelbar ändring är moraliskt oförsvarbar.

Anledningen till att systemet är så pass slapphänt är trots allt att man förutsatt att man kan lita på att våra "kära" politiker inte ska utnyttja det. Men när självaste statsministern drar maximal nytta av detta tillitssystem, då måste man konstatera att det moraliska förfallet är totalt.
Citera
2015-11-06, 09:55
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
http://www.expressen.se/dinapengar/e...tan-att-jobba/

Hur ska vi kunna ta bort förmånerna från riksdagsmännen, när de själva röstar om det?!

Motivet att ta bort är självklart: Allas likhet inför lagen, allas lika värde, riksdagsmännen förmåga att fatta beslut. På sikt tror jag att detta kan leda till att rätt politiker kommer fram och att de värsta snyltarna försvinner, samt att vi får mer ansvarstagande.

Så du vill ta bort någonting baserat på vad du tror och tycker? Kom igen. Helt okej om du vill vara för att ta bort någonting, men basera det på fakta i så fall. Politik ska först och främst baseras på fakta, därefter känslor och tyckande. Dessa kan dock i viss mån överlappa, men det du sysslar med är rent av livsfarligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Gillar inte ditt motiv, alla har rätt att bli valda till riksdagsledamöter, det finns ingen som helst inbyggd olikhet, annat än på rent kommunistspråk.

Annars kan man ju motivera det med att det är kostsamt samtidigt som det fyller en ytterst tveksam funktion. Visst minimerar man den ekonomiska risken någon tar genom att vara riksdagsledamot. Å andra sidan är den ekonomiska risken i princip noll redan, hur svårt är det egentligen att gå från riksdagsledamot till någon form av sysselsättning? Rimligen inte svårt alls...

I ett samhälle där alla vid behov förväntas ta första bästa jobb, är det tämligen orimligt att just riksdagsledamöter ska få möjligheten att välja och vraka i all oändlighet.

Du inser att din "lösning" på det här "problemet" innebär att politikerna kommer behöva fjäska för diverse företag under sina sista år som aktiva för att ha en chans att få ett jobb efter det att den politiska karriären är slut va? Effekterna av det här förslaget ni har kan mycket väl bli ökad korruption inom politiken, och det är knappast positivt för att spara några kronor.
Citera
2015-11-06, 09:59
Medlem
Onanizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Du inser att din "lösning" på det här "problemet" innebär att politikerna kommer behöva fjäska för diverse företag under sina sista år som aktiva för att ha en chans att få ett jobb efter det att den politiska karriären är slut va? Effekterna av det här förslaget ni har kan mycket väl bli ökad korruption inom politiken, och det är knappast positivt för att spara några kronor.

Jag svarar: Fattar du inte att politikerna säljer ut sig redan nu, trots inkomstgarantin? De har noll heder och ära. De skulle behöva ett rejält kok stryk. Du med.
Citera
2015-11-06, 12:11
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Så du vill ta bort någonting baserat på vad du tror och tycker? Kom igen. Helt okej om du vill vara för att ta bort någonting, men basera det på fakta i så fall. Politik ska först och främst baseras på fakta, därefter känslor och tyckande. Dessa kan dock i viss mån överlappa, men det du sysslar med är rent av livsfarligt.

Ja, inte har jag lust att försörja Björn Samuelsson i 19 år, till exempel! Den där miljöpartisten som muppade in sig och sen aldrig kunde göra ett enda handtag mer, inte sedan 1996! Jag och alla svenskar har alltså försörjt en karl som bara latat sig dagarna i ända, och utnyttjat systemet! Fy fanken! Är han dum i huvudet, eller varför kan han inte skaffa sig ett enda jobb på 20 år?

Ingen aning om vem det är ens. Och alla andra latmaskar som söker sig till riksdagen för att de vet att de kan göra vad som helst och gå därifrån livstidsförsörjda, vi är många som är trötta på det lata drägget!

Varför ska Juholt få 5,5 mkr av svenskarna? En vanlig pension skulle han klarat sig på. Som alla andra. Det har gått för långt. Vi måste stoppa det här svineriet med våra skattemedel.
Senast redigerad av IQ130 2015-11-06 kl. 12:14.
Citera
2015-11-06, 17:07
Medlem
Oformads avatar
Citat:

Skiljer det sig verkligen från nuvarande situation?
Låter hursomhelst som ren utpressning...

Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Ja, inte har jag lust att försörja Björn Samuelsson i 19 år, till exempel! Den där miljöpartisten som muppade in sig och sen aldrig kunde göra ett enda handtag mer, inte sedan 1996! Jag och alla svenskar har alltså försörjt en karl som bara latat sig dagarna i ända, och utnyttjat systemet! Fy fanken! Är han dum i huvudet, eller varför kan han inte skaffa sig ett enda jobb på 20 år?

Ingen aning om vem det är ens. Och alla andra latmaskar som söker sig till riksdagen för att de vet att de kan göra vad som helst och gå därifrån livstidsförsörjda, vi är många som är trötta på det lata drägget!

Varför ska Juholt få 5,5 mkr av svenskarna? En vanlig pension skulle han klarat sig på. Som alla andra. Det har gått för långt. Vi måste stoppa det här svineriet med våra skattemedel.

Nu är jag osäker, men inkomstgarantin gäller väl "bara" i 15 år? Eller har jag missat något?
Citera
2015-11-06, 17:16
Bannlyst
Givetvis måste deras inkomstgaranti kortas ner till max. ett par år samt att tjänstemannaansvaret måste återinföras. Då får vi politiker som jobbar för landets bästa.
Citera
2015-11-06, 19:00
Medlem
Det här är en ickefråga.

Dels är politikernas löner en piss i rymden jämfört med Sveriges BNP dessutom är det viktigt att politiker är ett attraktivt jobb annars får vi hela riksdagen fylld med hashrökare.
Ja det sticker i ögonen när någon miljökommunist väljer att inte arbeta på 20 år men det kommer alltid finnas kryphål i alla system, på det stora hela är politikerlönerna inga problem.

Tror ni seriöst någon som Anders Borg jobbar som politiker om han inte får dra in några stålar?
Citera
2015-11-06, 19:11
Medlem
Politiker är i grunden ett hedersuppdrag.
Att vi fått broilerpolitiker som vuxit upp i ett parti är en helt annan sak.

Men precis som direktörer så har inte en politiker en fast anställning utan kan vara arbetslös ganska omgående om det går åt skogen.

Ta vår statsminister som exempel.
Han började jobba som svetsare. Blev förtroendevald inom facket o avancerade till ordförande. Sedan blev han partiledare o statsminister.
Om vi sparkar honom så har inte han arbetat på flera år. Hans kunskaper inom yrket är noll värt o jag misstänker att hans arbetsplats är ersatt med en robot.

Så han tog flertal hedersuppdrag där han blir vald o när han blir arbetslös så ska han stå på bar backe?

Ja, jag vet att det inte längre är hedersuppdrag i praktiken o jag vet att de flesta politiker ganska omgående kan få välbetalda jobb. Men ett system kan inte baseras på vad som kan hända utan utifrån vad som kommer kunna hända i värsta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in