Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-09, 20:20
Medlem
Hejsan,

För ett år sedan ungefär köpte vi del i ett kedjehus som står på betongplatta med 3 våningar. Överdelen av huset är i trä. Huset står väldigt utsatt för väder och vind eftersom det är en öppen yta där vinden kan ta fart. När det blåser mycket (+15 m/s) så kan man känna att huset "rör på sig". Är man i källaren/sutterängplanet längst ner märks inget, men är man på översta planet känns det liksom som att huset "lyfter" lite för att sedan hitta normalläge igen. Det är små rörelser vi pratar om men det känns ändå och är lite obehagligt. Om inte annat oroar jag mig för att det kan uppkomma andra skador på huset då detta bör påfresta strukturen.

Det jag misstänker, utan att ha så bra koll, är att förankringen av själva trädelen av huset, alltså överbyggnaden - på något sätt "glappar" i sin förankring i bottenplatta.

Huset är byggt 2004, vilket alltså innebär att den garanti som entreprenören lämnar, precis har gått ut. Jag har dock svårt att se att man inte skulle kunna driva detta som ett "dolt fel" - antingen mot den som byggt huset eller säljaren. Det är omöjligt att upptäcka vid besiktning.

Jag är väldigt tacksam för råd om hur jag skall göra detta. Vem bör jag börja kontakta? Någon byggnadsnämnd i kommunen där jag bor eller vad?

Tack för din hjälp!
Citera
2015-11-09, 20:31
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mojoraisin
Hejsan,

För ett år sedan ungefär köpte vi del i ett kedjehus som står på betongplatta med 3 våningar. Överdelen av huset är i trä. Huset står väldigt utsatt för väder och vind eftersom det är en öppen yta där vinden kan ta fart. När det blåser mycket (+15 m/s) så kan man känna att huset "rör på sig". Är man i källaren/sutterängplanet längst ner märks inget, men är man på översta planet känns det liksom som att huset "lyfter" lite för att sedan hitta normalläge igen. Det är små rörelser vi pratar om men det känns ändå och är lite obehagligt. Om inte annat oroar jag mig för att det kan uppkomma andra skador på huset då detta bör påfresta strukturen.

Det jag misstänker, utan att ha så bra koll, är att förankringen av själva trädelen av huset, alltså överbyggnaden - på något sätt "glappar" i sin förankring i bottenplatta.

Huset är byggt 2004, vilket alltså innebär att den garanti som entreprenören lämnar, precis har gått ut. Jag har dock svårt att se att man inte skulle kunna driva detta som ett "dolt fel" - antingen mot den som byggt huset eller säljaren. Det är omöjligt att upptäcka vid besiktning.

Jag är väldigt tacksam för råd om hur jag skall göra detta. Vem bör jag börja kontakta? Någon byggnadsnämnd i kommunen där jag bor eller vad?

Tack för din hjälp!

Till att börja med kan du ju anlita en fackman för att säkerställa att utförandet inte är fackmannamässigt utfört eller enligt byggnormerna. Tror inte att kommunen bryr sig särskilt mycket om huruvida ditt hus "känns" som det svajar, det finns rimligen gränsvärden för hur mycket ett hus rör på sig i stark blåst.

Som kuriosa kan nämnas att WTC på sin tid svajade ca 2 meter i sidled i toppen, detta för att förhindra att betongen i konstruktionen skulle brista.
Citera
2015-11-09, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mojoraisin
Hejsan,

Tack för din hjälp!

Svårt att säga. Men det låter som att dem som monterat dit huset har gjort fel i detta fallet. Dem flesta hus ska väl i regel klara hårda vindar.

Hade jag varit i din situation eller i dina kläder så hade jag nog själv rotat fram nummer till dem som hjälpte mig med bygget och ringt efter en bra advokat och stämt dessa företag med hejdlösa summor.
Senast redigerad av joffen87 2015-11-09 kl. 20:38.
Citera
2015-11-09, 20:44
Medlem
Edsvikens avatar
Om det är utsatt för mycket kraftig vind kan huset röra sig. Exempelvis om det är en stor fasadsida på hela kedjelängan vinkelrätt mot vindriktningen. Att det skulle glappa har jag svårt att tro. Om det känns i golvkonstruktionen när man står på övervåningen, tror jag att hela övervåningen "skjuvas" (sidoförskjuts) i en vindby, för att sedan återgår till normalläge. Trä är ett väldigt rörligt material och det är vanligen inga problem även om det känns obehagligt.

Om det skulle vara så att det "glappar" skulle det sannolikt synas på fasaden mestadels på vindsidan. (sprickor eller färgflagning)

Du kan kontakta någon byggnadstekniskt sakkunnig för att få hjälp, såsom en byggnadsingenjör. Se till att det är någon som har kunskap om din hustyp (trähus). Byggnadsnämnden har byggnadsinspekörer, men jag tror inte de pysslar med denna typ av uppgifter. Du kan alltid kolla och rådfråga via byggnadsnämnden i din kommun. Där kanske du kan få tips på någon sakkunnig.
Citera
2015-11-09, 21:28
Medlem
Det är inget fel på ditt hus.
Som du säger huset är på 3 våningar. Det är mycket yta som vinden träffar.
Klart att det rör på sig. Jag kan nästan garantera dig att huset inte lyfts för att sen ramla på plats igen. Utan att det är trä som gnids emot trä som gör att det knakar och snäpper. Ljudet förstärks i konstruktionen och du upplever det värre än vad det är.

Du kan sova lugnt.

Om du nu ändå vill oroa dig så gör det istället över takpannorna som har större risk att flyga iväg än din övervåning
Citera
2015-11-09, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontoutme
Det är inget fel på ditt hus.
Som du säger huset är på 3 våningar. Det är mycket yta som vinden träffar.
Klart att det rör på sig. Jag kan nästan garantera dig att huset inte lyfts för att sen ramla på plats igen. Utan att det är trä som gnids emot trä som gör att det knakar och snäpper. Ljudet förstärks i konstruktionen och du upplever det värre än vad det är.

Du kan sova lugnt.

Om du nu ändå vill oroa dig så gör det istället över takpannorna som har större risk att flyga iväg än din övervåning

Det låter som när TS beskriver det hela som att huset rör "Konstigt" mycket på sig. Eller misstänksamt mycket så som han beskriver det. (Vilket kan väcka en del tankar eller misstankar åt olika håll och art).
Citera
2015-11-11, 21:10
Medlem
Stort tack för massor av bra svar. Ja, det är inte helt lätt att veta vad som är "normalt". Jag har inte bott i hus tidigare annat än på somrarna och de "knäckljud" jag är van att höra vid kraftig vind i de trähus jag bott i kompletteras av något annat. Huruvida huset lyfter eller vrider sig är svårt att säga. Det blir ordentlig rörelse iaf. Jag skall ta kontakt med byggnadsnämnden och be om tips.

Att övervåningen skulle flyga iväg är jag inte orolig för, mer att jag oroar mig för skador på huset och att det känns obehagligt.

Tack för tips!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in