Hejsan,
För ett år sedan ungefär köpte vi del i ett kedjehus som står på betongplatta med 3 våningar. Överdelen av huset är i trä. Huset står väldigt utsatt för väder och vind eftersom det är en öppen yta där vinden kan ta fart. När det blåser mycket (+15 m/s) så kan man känna att huset "rör på sig". Är man i källaren/sutterängplanet längst ner märks inget, men är man på översta planet känns det liksom som att huset "lyfter" lite för att sedan hitta normalläge igen. Det är små rörelser vi pratar om men det känns ändå och är lite obehagligt. Om inte annat oroar jag mig för att det kan uppkomma andra skador på huset då detta bör påfresta strukturen.
Det jag misstänker, utan att ha så bra koll, är att förankringen av själva trädelen av huset, alltså överbyggnaden - på något sätt "glappar" i sin förankring i bottenplatta.
Huset är byggt 2004, vilket alltså innebär att den garanti som entreprenören lämnar, precis har gått ut. Jag har dock svårt att se att man inte skulle kunna driva detta som ett "dolt fel" - antingen mot den som byggt huset eller säljaren. Det är omöjligt att upptäcka vid besiktning.
Jag är väldigt tacksam för råd om hur jag skall göra detta. Vem bör jag börja kontakta? Någon byggnadsnämnd i kommunen där jag bor eller vad?
Tack för din hjälp!