2015-11-12, 17:30
Medlem
Hej, tänkte kolla med lite mer kunniga hur det är att böja lite på sanningen i låneansökan.

Ska ta lån på 10.000 och har fyllt i min anställningsform som tillsvidare anställd, men jag har egentligen tidsbegränsad anställning utan slutdatum som vikarie och har haft det i 2 års tid.

Alla andra uppgifter stämmer (inkomst osv), så egentligen är det ju bara anställningsformen som inte stämmer.
Har blivit beviljad lånet och ska bara skriva på kontraktet och skicka in tillsammans med 2st lönespecifikationer.

Kan dom komma på mig på något sätt förutom att ringa min arbetsgivare och isåfall skulle det vara straffbart isåfall, typ bedrägeri eller något sånt?
Citera
2015-11-12, 17:39
Moderator
Diablo1118s avatar
När det gäller låneansökan vågar jag inte säga så mycket men en visstidsanställning utan slutdatum låter mycket märkligt och det har jag inte sett tidigare och undrar vad syftet är med detta?

Själv fick jag visa upp ett anställningskontrakt redan vid låneansökan men sen kollade de inget förutom UC. Jag har dock en lång historik med min bank med regelbunden inkomst så de hade nog ingen anledning att kolla mer heller.
Citera
2015-11-12, 20:46
Medlem
Du måste ange korrekt, annars har du tillskansat dig pengarna på falska premisser. Då kan pengarna krävas tillbaka direkt, om det upptäcks efter du fått summan utbetald. Skriv rätt, de ringer ofta och kollar.
Citera
2015-11-12, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du måste ange korrekt, annars har du tillskansat dig pengarna på falska premisser. Då kan pengarna krävas tillbaka direkt, om det upptäcks efter du fått summan utbetald. Skriv rätt, de ringer ofta och kollar.

Notera att lånet är på 10000 kronor. inte 10 miljoner. Föga troligt att någon kontroll av anställningsform sker i detta sammanhang. Har du anledning att hävda annat emotses grunden därtill.
Citera
2015-11-12, 23:36
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Notera att lånet är på 10000 kronor. inte 10 miljoner. Föga troligt att någon kontroll av anställningsform sker i detta sammanhang. Har du anledning att hävda annat emotses grunden därtill.

Bra inlägg... missade totalt att det gällde endast 10K och jag misstog låneansökan med lånelöfte och var helt inne på att det gällde bostadslån.

Har TS inkomst och en "ren" UC kommer de inte bry sig om att kolla något mer. Är ofta inte ens ett krav med en tillsvidareanställning utan det är inkomsten som styr när det gäller andra lån än bostadslån.
Citera
2015-11-15, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
haha jodå det gör dom dom ringde min arbg för ett lån på 10k stollig bank ja tog inte lånet btw, fast jag fick det beviljat.
Citera
2015-11-15, 12:43
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
haha jodå det gör dom dom ringde min arbg för ett lån på 10k stollig bank ja tog inte lånet btw, fast jag fick det beviljat.

Då har du något annat konstigt i din UC som gör att de vill kolla dig mer noga. Det är inte normalt förfarande att de ringer din AG. Troligen har du ingen eller låg inkomst redovisad de senaste åren i din UC eller något sådant.

Jag är lite äldre och har haft många lån under min tid men har aldrig haft någon som ringt min arbetsgivare. Skulle bli förbaskat irriterad om de gjorde det också då jag anser att min arbetsgivare inte behöver veta om mina bankaffärer och ekonomi.

Är det ens tillåtet enligt banksekretessen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in