Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-13, 04:56
Medlem
OliverCromwells avatar
Det handlar om detta:

Citat:
Inne i gallerian var det inte mycket bättre. Aftonbladet har talat med flera personer som vittnat om kaos även där.

– Jag såg flera som svimmade och barn som ramlade och blev trampade på. Det var totalkaos här, de hade inte kontroll över situationen, säger en besökare.

Situationen blev inte bättre när ett automatiskt brandlarm gick igång vid vid 21-tiden. Det visade sig dock vara falskt.

Polisens presstalesperson Eva Nilsson säger att invigningen inte har lett till några polisiära insatser.

– Men det är extremt mycket folk och ägarna har stängt dörrarna. Väktarna där inne sa att det var omkring 20 000 människor inne i gallerian, säger hon.

Aftonbladet har förgäves försökt nå Mall of Scandinavias ägare Unibail-Rodamco.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21754461.ab

Det verkar som att svenskarna är lika dekadenta och besatta av materialism som en stor del av den amerikanska befolkningen är under Black Friday.

Vi har tidigare sett detta i Sverige. Men nu på senare år har det börjat växa. Människor beter sig allt mer djuriskt. Världens modernaste land paradoxalt nog. Kombinera detta med den ständigt ökande massinvandringen av människor från tredje världen. Hur tror ni att det här kommer att utveckla sig?
Citera
2015-11-13, 05:19
Medlem
Stygian-Vistas avatar
Sverige blir ett renodlat konsumtionssamhälle där all produktion upphör. Allt importeras.
Forna gedigna hantverk och kunskaper har nu ersatts med "twerking" och "contouring".

Men i den nya tiden kan inte alla vara internetkändisar som stolt visar upp sina "goodie bags" och nyinköpta "fynd", vi får en ny underklass. Den nya underklassen är de med minst likes, de som inte hann in i gallerian och köpa det "senaste", de som inte har gjort botox/sminktatuering/plastikingrepp, de som inte tar selfies eller tweetar about "it".

Konsumtionssamhället kommer att konsumera konsumenten och vi kommer se massiva ökningar av depressioner, ätstörningar, mobbing, skulder, klassklyftor och allmän ohälsa.

Då nutida konsumtion och utseende hänger ihop så pass mycket ser vi även miljöeffekter på det. Mer smink och stylingprodukter = mer skit i världen. Farliga nano, plast och hormonpartiklar åker lavinartat ned i vattnet och kan inte renas. Allt för att några miljarder människor prompt var tvungna att "look their best while posing with a meaningless product".
Citera
2015-11-13, 05:25
Medlem
telefonforsaljarens avatar
Anledningen till att Black Friday leder till kaos är för att det är en av få gånger fattigare har chans att handla. Minns att det blev slagmål när en elektronikjätte i Kungens Kurva sålde playstation eller xbox för 700kr. Några år sen. Jag var på Ikea
Citera
2015-11-13, 10:46
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Det handlar om detta:

Det verkar som att svenskarna är lika dekadenta och besatta av materialism som en stor del av den amerikanska befolkningen är under Black Friday.

Vi har tidigare sett detta i Sverige. Men nu på senare år har det börjat växa. Människor beter sig allt mer djuriskt. Världens modernaste land paradoxalt nog. Kombinera detta med den ständigt ökande massinvandringen av människor från tredje världen. Hur tror ni att det här kommer att utveckla sig?

Du låter lite förvånad tycker jag. Vi här i Sverige är i ikapp och förbi amerikanarna i dekadens och materialism. En svensk medelklassfamilj ska ju ha villa, sommarstuga, båt, 3 bilar, tre 50-tummare med tillhörande boxar och tv-spel, nytt kök var 5:e år, två-tre veckor utomlands varje år, ett fettlager på buken/tuttarna som räcker 3 år i krigstid och som grädde på moset 3-5 ungar som får nästan allt de pekar på utan motprestation. Det ses som en självklarhet numera.

Det kommer att utveckla sig till det svenska samhällets kollaps. Ingen moral inget folk. Bara svin.

Mvh
Senast redigerad av HanSomForsvann 2015-11-13 kl. 10:46. Anledning: stavning
Citera
2015-11-13, 11:30
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Det handlar om detta:

Verkar som inte alla blev insläppta i affärerna och då blev det väl trångt i själva inomhusdelen. 20.000 är ungefär så många som brukar vara t.ex. i Nordstan en vanlig lördagsförmiddag.
Citera
2015-11-13, 15:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Verkar som inte alla blev insläppta i affärerna och då blev det väl trångt i själva inomhusdelen. 20.000 är ungefär så många som brukar vara t.ex. i Nordstan en vanlig lördagsförmiddag.
Jag reagerade precis som du; 20.000 låter inte alls mycket. Om hälften av dem är inne i butikerna så blir det bara 30-40 pers per butik.

Nej, jag får en känsla av att detta är en del av det PR-maskineri som ägarna till MoS satt igång för att få uppmärksamhet i samband med öppnandet.

Så avigt som den gallerian ligger till. och så många andra gallerior som det finns i norra Stockholm, lär dom behöva all PR dom kan få...
Citera
2015-11-13, 19:36
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Väldigt hög andel invandrare på bilderna. Det finns nog risk för att den gallerian blir en populär fritidsgård för skränande invandrargäng som bara hänger och inte handlar, och som skrämmer bort de köpstarka svenskarna.

Ska bli intressant att se hur man tacklar det problemet. Kanske faller skiten på att researchen som legat till grund för de ekonomiska kalkylerna varit för PK. Man har glömt faktorn arbetslösa invandrare i stora grupper som på sin höjd köper en kaffe var och länsar alla gratis promotionsaker som finns.

Jag önskar död åt MoS! Mest pga det vansinnigt löjliga namnet. Hoppas jag får vältra mig i skadeglädje. Den som lever får se...
Citera
2015-11-13, 19:52
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Detta verkar varken vara en olycka eller en katastrof i rimlig mening - testar med etnologiforumet eftersom fokus tycks ligga på svenskt beteende i offentliga miljöer.

Olyckor och katastrofer --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
2015-11-13, 21:33
Medlem
Var där. Kom in 20.20 ca.

Då var det "Kö" vid stora entréerna. Om man tog sig ur kön och ner till en sidoentré kom man in på en gång. Det var korkat att de hade alla dörrarna öppna för ingång detta då man därigenom nog tappade kollen på antalet besökare.
Har läst på MoS-facebooksida att människor med biobiljetter inte hann in till sina filmer startade. Man borde skapat en sidoentré dit alla med biobiljetter fått gå in igenom och den info skulle getts när biljetten köptes el dyl.

Senare stängde de ingång från sidoentréer. Jag tror inte de hade koll på hur många de släppte in på en gång. Och då blev det så knökafullt i passager/gångar i köpcentret att det för alla tog längre tid att ta sig runt. Jag var inne i fåtal affärer och åt mat och då tog det mig ändå 2 timmar att ta mig ut igen. Mycket av tiden var att försöka kryssa sig fram i gångarna. Inne i affärer och restauranger var det relativt OK. Bortsett från vissa populära, ex DisneyStore, där köerna ringlade långt ut i gångarna också (ännu större problem att ta sig runt. När jag 2 timmar efter öppning kunde få en goodiebag från en av affärerna så tycker jag inte det verkar som det var många som shoppade.

Det var dåligt skyltat med utgångar så vitt jag försökte se, men det var å andra sidan så mycket folk att man inte kunde se dem.

När brandlarmet gick satt jag på en restaurang då högtalarna ljöd:
"Viktigt meddelande, Ett brandlarm har utlöst."
Inget mer. Tittade på bordsgrannen och frågade: Vad innebar det där borde vi gå ut... Näääee...
*ja jag vet vi borde gått ut!*

Så ja jo, lite kaotiskt var det allt! Men samtidigt kan jag inte förstå hur folk tänker som går dit med barn & barnvagn, grupper om 4-6 pers som försöker gå tillsammans, människor som "bufflar" sig fram mm.

Näe nu väntar jag tills innan löning i januari då folk är panka innan nästa besök :-) Tror shopping i Kista är smartare imorgon än i MoS
Citera
2015-11-13, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag reagerade precis som du; 20.000 låter inte alls mycket. Om hälften av dem är inne i butikerna så blir det bara 30-40 pers per butik.

Nej, jag får en känsla av att detta är en del av det PR-maskineri som ägarna till MoS satt igång för att få uppmärksamhet i samband med öppnandet.

Så avigt som den gallerian ligger till. och så många andra gallerior som det finns i norra Stockholm, lär dom behöva all PR dom kan få...

Avigt? Pendeltåg 2 stationer från centralen tycker inte jag personligen är avigare än Täby, Kista, Sollentuna m fl...
Styrkan måste jag säga är: Alla (sanning med modifikation) affärer under samma tak känns ganska bra för någon som hatar att inte hitta allt på en gång/samma ställe. Det jag saknade var eljättarna dock.
Citera
2015-11-13, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Inga problem att komma in i affärerna. Folk var inte intresserade av att shoppa kände jag mer. Var t ex inne i en av mina favoritaffärer där det var mindre folk än idag i samma butik i stan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in