• 1
  • 2
2015-11-14, 14:59
Medlem
Zraights avatar
Lite luddig rubrik och för det ber jag om ursäkt.

F.r.o.m den 17e November så kan allmänheten lägga ordrar på Attendo som börsnoteras den 30e.

Tidigare har jag bara placerat i fonder.. Men nu har jag tänkt köpa aktier för 50.000:- i Attendo.
Om vi säger att priset per aktie ligger på 35,5:-

Skall jag då skriva 35,5 som köpesumma när jag lägger min order? Eller finns det risk att inte ordern går igenom då p.g.a att aktien stigit i värde precis när börsen öppnar?

Om så är fallet... Hur långt över "köp kursen" skall jag lägga mig för att vara garanterad ett köp direkt vid öppning av börsen?
Citera
2015-11-14, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zraight
Lite luddig rubrik och för det ber jag om ursäkt.

F.r.o.m den 17e November så kan allmänheten lägga ordrar på Attendo som börsnoteras den 30e.

Tidigare har jag bara placerat i fonder.. Men nu har jag tänkt köpa aktier för 50.000:- i Attendo.
Om vi säger att priset per aktie ligger på 35,5:-

Skall jag då skriva 35,5 som köpesumma när jag lägger min order? Eller finns det risk att inte ordern går igenom då p.g.a att aktien stigit i värde precis när börsen öppnar?

Om så är fallet... Hur långt över "köp kursen" skall jag lägga mig för att vara garanterad ett köp direkt vid öppning av börsen?

Priset är redan satt till 50 kr. Det är bättre att du tecknar aktier när teckningstiden börjar.
Det brukar dock bli övertecknat så man ska ha tur om man ska få några aktier.

Vad aktien handlas i när handeln börjar 30 november är svårt att ha en åsikt om idag. Prospektet är inte offentligt ännu så vi vet inte hur bra företaget går. Men liknande nyemissioner i stora bolag brukar väl kunna stiga med 10-15% när handeln börjar.

http://www.privataaffarer.se/borsgui...-borsen-818864

Information om hur du tecknar kommer när teckningstiden börjar i nästa vecka.
Citera
2015-11-14, 15:11
Medlem
Zraights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Priset är redan satt till 50 kr. Det är bättre att du tecknar aktier när teckningstiden börjar.
Det brukar dock bli övertecknat så man ska ha tur om man ska få några aktier.

Vad aktien handlas i när handeln börjar 30 november är svårt att ha en åsikt om idag. Prospektet är inte offentligt ännu så vi vet inte hur bra företaget går. Men liknande nyemissioner i stora bolag brukar väl kunna stiga med 10-15% när handeln börjar.

http://www.privataaffarer.se/borsgui...-borsen-818864

Så hur gör jag lättast som privatinvesterare för att få mina aktier i ett så tidigt skede som möjligt?
Skall jag lägga en köporder på några kronor över köpkursen eller vad?

Jag förstår hur korkad jag måste verka just nu.. Men jag har aldrig köpt aktier tidigare..
Citera
2015-11-14, 15:16
Medlem
Citat:
Så hur gör jag lättast som privatinvesterare för att få mina aktier i ett så tidigt skede som möjligt?
Skall jag lägga en köporder på några kronor över köpkursen eller vad?

Jag förstår hur korkad jag måste verka just nu.. Men jag har aldrig köpt aktier tidigare..

Jag hoppas verkligen att ingen ser dig som korkad.

Du ska i första hand teckna aktier. Det är först om du inte får tilldelning som du ska fundera på att köpa över börsen.

Du kan väl återkomma när teckningstiden börjar så kan forumet säkert hjälpa dig att fylla i en teckningsanmälan. Innan teckningstiden har börjat kan du inte göra något.
Citera
2015-11-14, 15:17
Medlem
Zraights avatar
Jag har gått in på Mina sidor > erbjudanden på mitt Avanza konto. Men där står det inget.
Skall jag maila Avanza om att att jag är intresserad av att lägga en order på si och så stort belopp vid börsintroduceringen ?

Citat:
Jag hoppas verkligen att ingen ser dig som korkad.

Du ska i första hand teckna aktier. Det är först om du inte får tilldelning som du ska fundera på att köpa över börsen.

Du kan väl återkomma när teckningstiden börjar så kan forumet säkert hjälpa dig att fylla i en teckningsanmälan. Innan teckningstiden har börjat kan du inte göra något.

Så det är ingen form av "kösystem" åtminstone? Att dom som beställt eller lagt köpordrar/tilldelningsordrar först får sina andelar först? För isåfall lär jag vara försent ute redan den 18e.
Citera
2015-11-14, 15:17
Medlem
serubs avatar
Jag är också intresserad i Attendo. Som jag har förstått så kan man lägga typ någon sorts förhandsbokning på tisdag (den 17:e)? Har jag förstått rätt eller kan någon förklara om det är då man kan börja lägga en order.
Citera
2015-11-14, 15:19
Medlem
Zraights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serub
Jag är också intresserad i Attendo. Som jag har förstått så kan man lägga typ någon sorts förhandsbokning på tisdag (den 17:e)? Har jag förstått rätt eller kan någon förklara om det är då man kan börja lägga en order.

Tydligen skall man kunna göra det... Jag fick fram detta på Avanza:

Det finns två sätt att delta i en nyemission; med eller utan företrädesrätt.

Om du äger aktier i bolaget som ska ha en nyemission kommer du få teckningsrätter (TR) inbokade på kontot och därefter ett erbjudande att svara på. Du svarar på erbjudandet under Mina sidor > Erbjudanden. Om du köper teckningsrätter på marknaden får du också företrädesrätt och ska således svara på det erbjudande som dyker upp under Mina sidor > Erbjudanden.

Om du vill teckna dig utan företrädesrätt går du till Mina sidor > Erbjudanden > Övriga erbjudanden där du kan se en lista med aktuella erbjudanden, samt svara på dessa.

Vid teckning utan företräde är det vanligt att man får förtur vid tilldelning av nya aktier om man samtidigt har tecknat aktier med företrädesrätt eller om man redan har haft aktier i bolaget på avstämningsdagen. För att ha möjlighet att kunna ta del av denna förtur är det viktigt att din anmälan för teckning utan företräde sker på samma konto som du har tecknat med företräde/har haft aktierna på avstämningsdagen. Om du anmäler teckning på något annat konto kan du inte ta del av förturen.

Finns inte aktuellt erbjudande listat där kan du skicka ett meddelande till oss där du anger hur många aktier du vill teckna, i vilket bolag och på vilket konto. Lägg det i mailboxen "Företagshändelser/emissioner".
Observera att du måste ha pengar på kontot du anmäler dig för senast sista svarsdag för att inte gå miste om tilldelning.
Citera
2015-11-14, 15:26
Medlem
Citat:
Jag har gått in på Mina sidor > erbjudanden på mitt Avanza konto. Men där står det inget.
Skall jag maila Avanza om att att jag är intresserad av att lägga en order på si och så stort belopp vid börsintroduceringen ?

Så det är ingen form av "kösystem" åtminstone? Att dom som beställt eller lagt köpordrar/tilldelningsordrar först får sina andelar först? För isåfall lär jag vara försent ute redan den 18e.

Nej, det är inget kösystem och Avanza bestämmer inte vilka som får aktier.
Du har inte större chans att få aktier om du tecknar första dagen än om du tecknar sista dagen av teckningsperioden. Tyvärr lär det bli övertecknat så risken att ni inte får några aktier är nog större än att ni får några.

Du har ju Avanza så du kan ju klicka på någon annan nyemission så ser du hur man ska fylla i.

Men återkom i nästa vecka. Det är lättare att ha en åsikt om bolaget när det finns ett prospekt.
Citera
2015-11-14, 15:29
Medlem
Zraights avatar
Citat:
Nej, det är inget kösystem och Avanza bestämmer inte vilka som får aktier.
Du har inte större chans att få aktier om du tecknar första dagen än om du tecknar sista dagen av teckningsperioden. Tyvärr lär det bli övertecknat så risken att ni inte får några aktier är nog större än att ni får några.

Du har ju Avanza så du kan ju klicka på någon annan nyemission så ser du hur man ska fylla i.

Men återkom i nästa vecka. Det är lättare att ha en åsikt om bolaget när det finns ett prospekt.

Så det är inte större chans att dom som tänkt pynta in miljoner får sina aktier än att jag eller du får våra aktier tex? Hur stort tryck är det egentligen :O
Om inte annat är det säkert många daytraders eller swingtraders som köper på sig och säljer snabbt igen?
Citera
2015-11-14, 15:34
Medlem
Här kanske man ska trycka in miljonen och låta den åka. Missat för många nya emissioner sista 2 veckorna
Citera
2015-11-14, 15:36
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway
Här kanske man ska trycka in miljonen och låta den åka. Missat för många nya emissioner sista 2 veckorna

Kolla upp Serneke.... När dom börsnoteras så kommer jag se till att ha frigjort stora delar av mitt kapital för att investera i deras bolag.
Citera
2015-11-14, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Kolla upp Serneke.... När dom börsnoteras så kommer jag se till att ha frigjort stora delar av mitt kapital för att investera i deras bolag.

Har dem bestämtom det blir något? Tror jag läste lite löst om detta bolag ågonstns. De gjorde väl redan vinst och allt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in