Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-14, 19:49
Medlem
Hejsan FBare hoppas ni kan hjälpa mig med dessa funderingar jag har...
Om vi säger att man köper en så kallad villabyggsats för t.ex 750 000:- samt en tomt för ~50 000:- i ett mindre bostadsområde i en byhåla i Mellansverige. Hur mycket mer lär man räkna med att betala? Jag tänker eldragningar till tomt, vatten o avlopp osv osv...
Finns det nån här som byggt hus och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Tack på förhand!
Citera
2015-11-14, 20:14
Medlem
Otroligt svårt att svara på. Vi fick betala i runda svängar 200 000, för anslutning av avlopp, vatten, el och bredbandsinkoppling. Inklusive diverse tillstånd till kommunen och några timmars arbete med hantverkare för saker och ting vi inte själva klara av.
Citera
2015-11-14, 22:08
Medlem
penols avatar
Du måste göra en geoundersökning.

Har du berg och stora stenbumlingar i marken så kanske du måste spränga bort det. Omöjligt att säga vad det kostar.

Det ska schaktas och göras platt där du ska gjuta betongplattan/grunden till huset.

Betonggrundet brukar ligga nånstans mellan 150000-250000 lite beroende på storlek.

Bygglov kostar.

Du måste beställa mätning av lantmäteriet.

Kommunalt vatten, avlopp och dagvatten brukar ligga strax över 100000 för en "normalstor" tomt , kanske upp till 1200 kvadratmeter, sen ökar priset med storleken på tomten för själva den biten som är dagvatten.

Elanslutning runt 30000.

Bredbandsfiber strax under 20000.

Sen kan du lägga på 100000 i oförutsedda avgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in