Citat:
Ursprungligen postat av
Fluxlist
Det här måste vara en flashbacks sjukaste trådar. VVPutin, RobbanUC, CommieHunter1, birgerkungen mfl hur orkar ni hålla på att diskutera det här år in och år ut?
Ukraina är totalt dysfunktionellt som land btw.
Bra fråga. Till mitt försvar har jag inte diskuterat Ukraina "år in och år ut". Jag reggade mitt konto för ett halvår sen.
Det finns flera viktiga skäl till att den svenska allmänheten måste få upp ögonen för Ukraina.
För det första är Ukraina frontlinjen i ett
krig som just nu pågår mellan USA och Ryssland. Sverige spelar en viktig roll på USA:s sida i krigföringen. Vår roll i kriget undanhålls den svenska allmänheten. I dagsläget är kriget 80% (des)information, 15% ekonomisk krigföring och endast 5% het (riktig) krigföring. Om de här procenttalen ändrar sig och den heta krigföringen vidgas så ligger Sverige
jävligt illa till mellan väst och öst. Är det verkligen i vårt intresse att kriga mot kärnvapenmakten Ryssland för att gynna den amerikanska vapen- och energiindustrin? Även om man anser att Ukraina har blivit militärt attackerat av Ryssland så är frågan om det verkligen ligger i Sveriges intresse att försvara ett fjärran land. Ligger det ens i Västs intresse att fortsätta stödja Ukraina om resultatet blir ett tredje världskrig? Debatten saknas helt och hållet i svenska regimmedier.
För det andra är Ukraina 7 år efter statskuppen fortfarande en jävla soptipp. Väst har inte lyckats med ett enda av sina mål förutom att provocera Ryssland. Ukrainas korruption anses vara på centralafrikansk nivå och som framgår av mitt förra inlägg är Ukraina dessutom en de facto diktatur med en riktig förtryckarregim vid rodret. Denna stinkande soptipp sponsras av svenska skattebetalare med hundratals miljoner kronor om året, från IMF:s diverse lån till bistånd och s.k. aktiva åtgärder genom sponsring av pro-dricks Maidanpropaganda, t.ex. TV-kanalen Gromadske och ryskspråkiga sajter som Meduza. Även här saknas debatten i Sverige. Är pengaflödet och stödet i Ukraina moraliskt rätt givet att vi verkar använda samma metoder (aktiva åtgärder) som t.ex. amerikanska politiker anklagade Ryssland för 2016. Leder Västs Ukrainastöd till demokrati? Exemplet med Odnoklassniki och Vkontakte pekar på motsatsen, vi leder landet mot förtryck.
Hela tråden
Situationen i Ukraina just nu hade faktiskt kunnat förflyttas till forumet
Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet där girigbukar och bedragare inom svensk offentlig sektor skärskådas. Temat Ukraina har nämligen förvandlats till ett rent geschäft för västliga utrikesdepartement, tankesmedjor och PR-byråer. Det prånglas ut s.k. politiska analyser, IT-lösningar, kommunikationsstrategier. Det svenska försvaret och alla parasiter runt dem ska ha mer miljarder. Det blir en självbekräftande cirkel, ju mer tjafs som en massa nollor i Sverige, Västeuropa och USA producerar om Ukraina, desto större blir reaktionen från Ryssland... vilket förstås föranleder krav på ännu fler rapporter, mjukvaror, reklamkampanjer... och i värsta fall ett riktigt krig. Ett krig som jag garanterar att Sverige kommer att förlora.