Citat:
Min erfarenhet är att det i Ukraina går utmärkt att ha myndighetskontakter utan mutor, i Ryssland är det tvärtom (naturligtvis med undantag, allt är inte genomkorrumperat där heller). Några kontakter med den kriminella eliten tror jag mig aldrig haft, vare sig i Ryssland eller Ukraina.
OK vi har olika erfarenheter, vet inte om vi kommer vidare i diskussionen. Men jag tar mitt badlakan och skrattar åt dig så jag gråter.
Citat:
Investeringsnivåerna du anger är små i båda fallen I proportion till storleken på länderna och med tanke på de enorma naturresurser som det investeras i i Ryssland så är dessa investeringsskillnader små mellan Ukraina och Ryssland (men, som sagt, små i båda fallen).
Helt fel, många av Rysslands internationella projekt är bland de största i världen, exempelvis Arctic LNG som genomförs med Total. Medan alla oljebolag lämnat Ukraina p.g.a. all dricks de måste betala.
Citat:
Inget land är fritt från korruption. Det är sant. Att Sverige skulle vara djupt korrumperat vänder jag mig emot. Det är helt enkelt inte sant, och om du vill hävda motsatsen få du gärna visa på någon källa. Sveriges inblandning i Ukraina? Sker den, till skillnad mot den ryska, mot Ukrainas vilja?
Sverige inblandning i Ukraina sker exempelvis genom att vi finansierar propaganda i media, t.ex. tv-kanalen Hromadske. Bara för att ta ett exempel. Sker det med eller mot Ukrainas vilja? Tja, Sverige frågar inte "Ukraina" om saken så frågan är felställd.
Citat:
Att Putin kastar ut utländska organisationer och stoppar sina oligarker beror på en sak - rädslan att förlora makten. Att man i Ukraina tar emot hjälp från utlandet beror på att man behöver den och gärna tar emot, utan rädsla att förlora makten då man vet att det gynnar folket.
Det var bland det mest naiva jag någonsin hört. För det första så stämplar även USA-myndigheter ryska media som "utländska agenter", beteendet är identiskt i både väst och öst. För det andra så "tar man emot hjälp" i Ukraina eftersom annars skulle ekonomin kollapsa p.g.a. allt dricksande. Prova att säg till en ukrainare att ukrainsk politiker "inte är rädda för att förlora makten utan vill gynna folket" och kolla vad du får för reaktion!
Citat:
Okej. Om du säger att det är ett uttryck för att Ryssland är en fungerande demokrati, med fria val och åsiktsfrihet så får det stå för dig. När man med våld slår ned demonstrationer, förbjuder politiska organisationer som opponerar sig mot Putin så tycker jag det pekar på motsatsen.
Ett samhälle är inte svart-vitt, diktatur-demokrati. Metoderna för att slå ner gula västarna i Frankrike är mycket våldsammare än vad ryska polisen ägnat sig åt. Fallet Assange (som FN:s sändebud mot tortyr påstår är det värsta han någonsin sätt) är unikt i sitt nakna angrepp på journalistiken och yttrandefriheten.
Citat:
Vad är det som är svårt att förstå? Självklart får EU-diplomater en enorm skjuts i karriären om de lyckas trycka in Landet 404 i EU, även om det sker på bekostnad av tiotals, kanske hundratals miljarder kronor av våra skattemedel.