Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-06-14, 14:21
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Min erfarenhet är att det i Ukraina går utmärkt att ha myndighetskontakter utan mutor, i Ryssland är det tvärtom (naturligtvis med undantag, allt är inte genomkorrumperat där heller). Några kontakter med den kriminella eliten tror jag mig aldrig haft, vare sig i Ryssland eller Ukraina.

OK vi har olika erfarenheter, vet inte om vi kommer vidare i diskussionen. Men jag tar mitt badlakan och skrattar åt dig så jag gråter.

Citat:
Investeringsnivåerna du anger är små i båda fallen I proportion till storleken på länderna och med tanke på de enorma naturresurser som det investeras i i Ryssland så är dessa investeringsskillnader små mellan Ukraina och Ryssland (men, som sagt, små i båda fallen).

Helt fel, många av Rysslands internationella projekt är bland de största i världen, exempelvis Arctic LNG som genomförs med Total. Medan alla oljebolag lämnat Ukraina p.g.a. all dricks de måste betala.

Citat:
Inget land är fritt från korruption. Det är sant. Att Sverige skulle vara djupt korrumperat vänder jag mig emot. Det är helt enkelt inte sant, och om du vill hävda motsatsen få du gärna visa på någon källa. Sveriges inblandning i Ukraina? Sker den, till skillnad mot den ryska, mot Ukrainas vilja?

Sverige inblandning i Ukraina sker exempelvis genom att vi finansierar propaganda i media, t.ex. tv-kanalen Hromadske. Bara för att ta ett exempel. Sker det med eller mot Ukrainas vilja? Tja, Sverige frågar inte "Ukraina" om saken så frågan är felställd.

Citat:
Att Putin kastar ut utländska organisationer och stoppar sina oligarker beror på en sak - rädslan att förlora makten. Att man i Ukraina tar emot hjälp från utlandet beror på att man behöver den och gärna tar emot, utan rädsla att förlora makten då man vet att det gynnar folket.

Det var bland det mest naiva jag någonsin hört. För det första så stämplar även USA-myndigheter ryska media som "utländska agenter", beteendet är identiskt i både väst och öst. För det andra så "tar man emot hjälp" i Ukraina eftersom annars skulle ekonomin kollapsa p.g.a. allt dricksande. Prova att säg till en ukrainare att ukrainsk politiker "inte är rädda för att förlora makten utan vill gynna folket" och kolla vad du får för reaktion!

Citat:
Okej. Om du säger att det är ett uttryck för att Ryssland är en fungerande demokrati, med fria val och åsiktsfrihet så får det stå för dig. När man med våld slår ned demonstrationer, förbjuder politiska organisationer som opponerar sig mot Putin så tycker jag det pekar på motsatsen.

Ett samhälle är inte svart-vitt, diktatur-demokrati. Metoderna för att slå ner gula västarna i Frankrike är mycket våldsammare än vad ryska polisen ägnat sig åt. Fallet Assange (som FN:s sändebud mot tortyr påstår är det värsta han någonsin sätt) är unikt i sitt nakna angrepp på journalistiken och yttrandefriheten.

Citat:
Där tror jag du har fel. Hur det skulle boosta ens karriär att förespråka att ge borta enorma mängder pengar (vilket i praktiken är vad det skulle innebära att hjälpa Ukraina) är för mig en gåta.

Vad är det som är svårt att förstå? Självklart får EU-diplomater en enorm skjuts i karriären om de lyckas trycka in Landet 404 i EU, även om det sker på bekostnad av tiotals, kanske hundratals miljarder kronor av våra skattemedel.
2021-06-14, 14:27
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Fiskmås? det var vad jag kallade dig för ett år sen , det verkar ha fastnat i din lilla hjärna?

Så ditt svar är att alla som säger saker om korruption och mäter det inte är objektiva utan är en del i en global konspiration.

Zambia och Ryssland är hederliga och ärliga länder men Danmark. och NyaZeeland, vilka skithål!

😀😂😂😂😂

Fel. Exempelvis säger jag många kloka saker om korruption och jag är inte en del av en global konspiration.

Fiskmåsen, berätta nu, hur mycket får du betalt av ukrainska myndigheter för att sprida desinformation på Flashback?
2021-06-14, 14:30
Medlem
Draken55s avatar
Linjen -gränsen mellan diktatur och demokrati är för alla normala människor enkel att se.
Ryssland är en diktatur. Punkt.
Frankrike är det inte.

Dravel om gula västar får ses som nån slags snuttefilt för de ryssar som vill leva i en fantasivärld, en värld där de låtsas att de inte lever i ett pinsamt shithole när det handlar om humanism demokrati och mänskliga rättigheter.
2021-06-14, 14:35
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVPutin
OK vi har olika erfarenheter, vet inte om vi kommer vidare i diskussionen. Men jag tar mitt badlakan och skrattar åt dig så jag gråter.
Kul vi kan skratta i alla fall.

Citat:
Helt fel, många av Rysslands internationella projekt är bland de största i världen, exempelvis Arctic LNG som genomförs med Total. Medan alla oljebolag lämnat Ukraina p.g.a. all dricks de måste betala.
Det finns inte mycket olja kvar i Ukraina (en sanning med modifikation, men internationellt sett) så just oljerelaterade investeringar faller under det jag nämnde tidigare om skillnaderna i naturresurser.

Citat:
Sverige inblandning i Ukraina sker exempelvis genom att vi finansierar propaganda i media, t.ex. tv-kanalen Hromadske. Bara för att ta ett exempel. Sker det med eller mot Ukrainas vilja? Tja, Sverige frågar inte "Ukraina" om saken så frågan är felställd.
Nu vet jag ärligt inte vad Sverige, som nation, gör i detta fall. Upplys mig gärna.

Citat:
Det var bland det mest naiva jag någonsin hört. För det första så stämplar även USA-myndigheter ryska media som "utländska agenter", beteendet är identiskt i både väst och öst. För det andra så "tar man emot hjälp" i Ukraina eftersom annars skulle ekonomin kollapsa p.g.a. allt dricksande. Prova att säg till en ukrainare att ukrainsk politiker "inte är rädda för att förlora makten utan vill gynna folket" och kolla vad du får för reaktion!
Det är skillnad på att stämpla och att censurera/hindra/förbjuda.

Ja, säkert finns de som tycker att makten är likadan i båda fallen, men skillnaden är ändå att Ukraina är öppna för utländsk hjälp.

Citat:
Ett samhälle är inte svart-vitt, diktatur-demokrati. Metoderna för att slå ner gula västarna i Frankrike är mycket våldsammare än vad ryska polisen ägnat sig åt. Fallet Assange (som FN:s sändebud mot tortyr påstår är det värsta han någonsin sätt) är unikt i sitt nakna angrepp på journalistiken och yttrandefriheten.
Sant. Allt är inte svart-vitt. I fallet Ryssland är det dock inget som är vitt, bara grått, gråare, mörkgrått och svart. Att fransk polis skulle vara mer våldsam är väl rysk statsmedias uppfattning och inte vanligt folks uppfattning i Frankrike. Gula västarnas protester var dessutom, till skillnad från den ryska oppositionens, väldigt våldsamma med skador för miljarder kronor som följd i Paris. Vad Julian Assange, en man misstänkt för två våldtäkter (och som fegt flydde ansvar) har med detta att göra förstår jag inte.

Citat:
Vad är det som är svårt att förstå? Självklart får EU-diplomater en enorm skjuts i karriären om de lyckas trycka in Landet 404 i EU, även om det sker på bekostnad av tiotals, kanske hundratals miljarder kronor av våra skattemedel.
Om du säger det så är det säkert så det fungerar.
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Fel. Exempelvis säger jag många kloka saker om korruption och jag är inte en del av en global konspiration.

Fiskmåsen, berätta nu, hur mycket får du betalt av ukrainska myndigheter för att sprida desinformation på Flashback?

Men du orkar inte ens eller har den mentala förmågan att se verkligheten, verkligheten för dig blir en konspiration där alla vill din diktatur illa kch du far ut i osykoser om att alla är ukrainare.

Homo Sovjeticus. Ni har inte förändrats ett dugg.
Undrar om du lever så länge så du får se den braindrain som utvecklar sjg i Ryssland just nu
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Linjen -gränsen mellan diktatur och demokrati är för alla normala människor enkel att se.
Ryssland är en diktatur. Punkt.
Frankrike är det inte.

Dravel om gula västar får ses som nån slags snuttefilt för de ryssar som vill leva i en fantasivärld, en värld där de låtsas att de inte lever i ett pinsamt shithole när det handlar om humanism demokrati och mänskliga rättigheter.

Tänker du komma med några argument eller vill du som vanligt bara skrika ut ditt hat och komma med obevisade påståenden, fiskmåsen?
2021-06-14, 14:37
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Men du orkar inte ens eller har den mentala förmågan att se verkligheten, verkligheten för dig blir en konspiration där alla vill din diktatur illa kch du far ut i osykoser om att alla är ukrainare.

Homo Sovjeticus. Ni har inte förändrats ett dugg.
Undrar om du lever så länge så du får se den braindrain som utvecklar sjg i Ryssland just nu

Försök att unna dig några vita veckor så du börjar tala ur nattmössan.
2021-06-14, 14:41
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Tänker du komma med några argument eller vill du som vanligt bara skrika ut ditt hat och komma med obevisade påståenden, fiskmåsen?

Tror du folk hatar dig? är det samma konspiration som den är gjord av instituten som mäter korruption?

Vilket påstående menar du är obevisat?

Ryssland är en diktatur, det har inget att göra med om just du accepterar det eller ej.

Tråden handlar väl om Ukraina, så den enkla logiken säger att det bästa för den unga demokratin Ukraina är att undvika dominans av diktaturer.

Till och med du inser det.
2021-06-14, 14:46
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Kul vi kan skratta i alla fall.

Det finns inte mycket olja kvar i Ukraina (en sanning med modifikation, men internationellt sett) så just oljerelaterade investeringar faller under det jag nämnde tidigare om skillnaderna i naturresurser.

Jo, Ukraina hade bland världens största fyndigheter av skifferolja och -gas. Kanske hade det varit svårt att utveckla idag med tanke på miljörörelsen med Chevron tog beslutet att lämna för år 2015 p.g.a. korruptionen i landet.

Citat:
Nu vet jag ärligt inte vad Sverige, som nation, gör i detta fall. Upplys mig gärna.

Jag har precis gett dig ett exempel på hur svenska myndigheter försöker påverka politiken i Ukraina genom att sponsra en stor TV-kanal. Du får läsa vidare på egen hand.

Citat:
Det är skillnad på att stämpla och att censurera/hindra/förbjuda.

Ja, säkert finns de som tycker att makten är likadan i båda fallen, men skillnaden är ändå att Ukraina är öppna för utländsk hjälp.

Nej, det är samma sak. Brittiska myndigheter har förbjudit RT UK att öppna bankkonton eftersom man inte anser att RT "rapporterar objektivt". CNN rapporterar inte heller objektivt men har inga problem med banker eller myndigheter. Ukraina (d.v.s. kuppmakarna) är "öppna för utländsk hjälp" så länge de stöder Maidanpropaganda, inte annars.

Citat:
Sant. Allt är inte svart-vitt. I fallet Ryssland är det dock inget som är vitt, bara grått, gråare, mörkgrått och svart. Att fransk polis skulle vara mer våldsam är väl rysk statsmedias uppfattning och inte vanligt folks uppfattning i Frankrike.

På vilka grunder gör du dig till talesperson för franska folket?

Citat:
Gula västarnas protester var dessutom, till skillnad från den ryska oppositionens, väldigt våldsamma med skador för miljarder kronor som följd i Paris.

Skadegörelse av Gula västarna var en västanfläkt jämfört med de flesta USA-stödda färgrevolutioner i Östeuropa och särskilt Maidankuppen i Landet 404.

Citat:
Vad Julian Assange, en man misstänkt för två våldtäkter (och som fegt flydde ansvar) har med detta att göra förstår jag inte.

Våldtäktsanklagelserna är nedlagda för länge sedan. Att de hölls vid liv i 8 år, att Assange lämnade Sverige och att den svenska åklagaren inte kunde förhöra Assange på distans berodde på att alltihop var ett svepskäl för att Sverige skulle utlämna Assange till USA. Där väntade ett åtal (baserat på en 100 år gammal arkaisk lagstiftning om spioneri) till livstid för att han avslöjat amerikanska krigsbrott, trots att han inte är amerikan eller begått de s.k. "brotten" på amerikansk mark.

Resten föreslår jag att du lär dig om genom att googla på Nils Melzer, som är FN:s sändebud mot tortyr.

Citat:
Om du säger det så är det säkert så det fungerar.

Japp!
Senast redigerad av VVPutin 2021-06-14 kl. 14:49.
2021-06-14, 14:50
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Tror du folk hatar dig? är det samma konspiration som den är gjord av instituten som mäter korruption?

Vilket påstående menar du är obevisat?

Ryssland är en diktatur, det har inget att göra med om just du accepterar det eller ej.

Tråden handlar väl om Ukraina, så den enkla logiken säger att det bästa för den unga demokratin Ukraina är att undvika dominans av diktaturer.

Till och med du inser det.

Ukropithecus, jag tror nog folk älskar mig, men ditt hat är så obalanserat. Har du tagit dina tabletter?
2021-06-14, 14:58
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Jag har precis gett dig ett exempel på hur svenska myndigheter försöker påverka politiken i Ukraina genom att sponsra en stor TV-kanal. Du får läsa vidare på egen hand.
Kan inte hitta något någonstans om att svenska myndigheter sponsrar dem, så antar att det var gripet ur luften.

Citat:
På vilka grunder gör du dig till talesperson för franska folket?
På de grunderna att jag ofta är i Frankrike och att de flesta jag känner där inte tycker det var särskilt konstigt att man stoppade vandalismen.

Citat:
Våldtäktsanklagelserna är nedlagda för länge sedan. Att de hölls vid liv i 8 år, att Assange lämnade Sverige och att den svenska åklagaren inte kunde förhöra Assange på distans berodde på att alltihop var ett svepskäl för att Sverige skulle utlämna Assange till USA. Där väntade ett åtal (baserat på en 100 år gammal arkaisk lagstiftning om spioneri) till livstid för att han avslöjat amerikanska krigsbrott, trots att han inte är amerikan eller begått de s.k. "brotten" på amerikansk mark.

Resten föreslår jag att du lär dig om genom att googla på Nils Melzer, som är FN:s sändebud mot tortyr.
Assange är en person vars ego skrev ut väsentligt större checkar än hans kropp och organisation kunde lösa in. Det finns inget som tyder på att dina fantasier om att våldtäktsanklagelserna var ett svepskäl för att kunna utlämna honom till USA.

Jag skiter i vad han gjort mot USA, jag bryr mig om vad han gjorde här.
2021-06-14, 15:05
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Kan inte hitta något någonstans om att svenska myndigheter sponsrar dem, så antar att det var gripet ur luften.

"Hromadske TV är en icke-statlig organisation och dess främsta inkomstkälla är stöd i form av bidrag. De största givarna är Sverige och Danmark som tillsammans har stått för 40–45% av budgeten 2017–2018."

https://openaid.se/activities/SE-0-S...0101-UKR-15150

Citat:
På de grunderna att jag ofta är i Frankrike och att de flesta jag känner där inte tycker det var särskilt konstigt att man stoppade vandalismen.

Du har turistat några gånger i Frankrike och därmed anser du dig ha koll på vad folk tycker om Gula västarna. OK.

Citat:
Assange är en person vars ego skrev ut väsentligt större checkar än hans kropp och organisation kunde lösa in. Det finns inget som tyder på att dina fantasier om att våldtäktsanklagelserna var ett svepskäl för att kunna utlämna honom till USA.

Jag skiter i vad han gjort mot USA, jag bryr mig om vad han gjorde här.

Assanges ego har inte med saken att göra. Däremot var hans avslöjanden om USA:s krigsförbrytelser avgörande för global utrikespolitik. Det borde du och andra bry dig mer om. Du är uppenbarligen inte påläst om fallet, och det har egentligen inte heller med Landet 404 att göra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in