Flashback bygger pepparkakshus!
2021-12-07, 19:06
Medlem
wwrs avatar
Valutan verkar hålla mot dollarn, på sitt eget sätt i alla fall.
http://imgur.com/a/fzSc07t
2021-12-07, 23:37
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Bostadsmarknaden har utvecklats väldigt mycket de senaste 2-3åren. För 5 år sedan var det väldigt få som tog lån och de låg på mellan 17-30% av den information som jag fick då.
Numera, och speciellt i Kiev, så kommer man ner på ensiffrigt, och det har gjort att både bostadsutvecklana och de som vill köpa en lägenhet eller hus, har börjat använda den mer och mer.
Under 2020 låg låneräntan i snitt på 18%. Den har inte förändrats nämnvärt. Strax över 10% är möjligt, men då ska man läsa det finstilta. Låntagarens insats måste vara ganska hög.
Citat:
Credit Agricole i Ukraina
With a mortgage from CREDIT AGRICOLE you can get your own home today.
One-time comission 1,0%
Interest rate: 10,55% annual for customers who receive wages or income from business activities on the current or card account of CREDIT AGRICOLE
Customer’s deposit: from 40%

https://credit-agricole.ua/en/privat...na-zhitlo-1533

Citat:
Det är allt från banker till bostadsutvecklare som erbjuder olika lösningar. En av anledningarna till att banksektorn var lite defensive ett antal år efter 2014 var ju att den rensades ganska ordentligt.
Rensades? Exakt hur?
Anledningen till fastighetsmarknadens hejdlösa ras hade att göra med bostadslån i USD och EUR. Bankerna i Ukraina visste mycket väl att det var fullständigt oansvarigt att bevilja bolån i utländsk valuta när kursen mot UAH kunde stiga flera hundra procent - vilket också skedde ett par år senare när UAH sjönk mot dollarn från 8 till 25. Lägenheter i Kiev fanns att köpa för en spottstyver.

Citat:
Om man tittar på de störrestäderna så ökar ju priserna ganska ordentligt också.
Inflation och bostadsbubbla under uppsegling precis som 2008 när fastighetsmarknaden i Ukraina kollapsade.
När centralbankerna (Fed, ECB, BOJ) för fulla muggar "trycker" digitala pengar ger det globala återverkningar. Ukrainare försöker skydda det lilla de har genom att investera i fastigheter. Dvs de som har råd.
2021-12-08, 00:18
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Och som du säger så är en invasion av ukraina idag mycket otroligt då de flesta är väldigt nationalistiska, så det skulle kräva fler än 200 000 att invadera landet som ändå har 35 till 40 miljoner invånare.
De flesta i Ukraina är inte nationalistiska, och ännu färre - väääldigt få - är beredda att dö för ett gäng korrumperade politiker och oligarker. Bara för att någon går runt i en t-shirt med den ukrainska treudden på, behöver han inte vara beredd att strida för Ukraina. Unga klär sig och säger det som anses häftigt/coolt. Ukrainaren har fullständigt förlorat hoppet om en framtid i Ukraina. Utflyttningen talar sitt tydliga språk.

Regimen i ett land som Ukraina slåss ut med missiler och flygvapen, inga 200 000 trupper.

Citat:
Det kommer inte hända i vår livstid.
"Peace for our time", lär någon uppblåst engelsman ha sagt, medan han viftade med ett stycke papper.

Självklart är en militär intervention fullt möjlig. Allt beror på om USA väljer att förhandla eller utmana. Ryssland måste värna om sin säkerhet, och den kan inte värderas i reda pengar.
2021-12-08, 01:34
Medlem
viZionx2s avatar
Dum fråga från en inte så insatt person kanske, men vad skulle troligen hända om Ryssland bara släppte Ukraina helt och hållet? Varför är Ukraina en sån big deal?
2021-12-08, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viZionx2
Dum fråga från en inte så insatt person kanske, men vad skulle troligen hända om Ryssland bara släppte Ukraina helt och hållet? Varför är Ukraina en sån big deal?
Ukraina är ett stort grannland till Ryssland, och Ryssland vill inte att USA ska bygga en massa militärbaser med kärnvapen där i och med ett NATO-medlemskap. Ryssland vill ha buffertzoner. Någon annan som vill tillägga något?
2021-12-08, 01:53
Medlem
viZionx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Ukraina är ett stort grannland till Ryssland, och Ryssland vill inte att USA ska bygga en massa militärbaser med kärnvapen där. Ryssland vill ha buffertzoner. Någon annan som vill tillägga något?

Jo, det kunde jag i och för sig räkna ut, men ex. Estland och Lettland gränsar ju redan till Ryssland och är NATO-länder, så den möjligheten finns ju redan?

Även om USA händelsevis skulle bygga militärbaser i just Ukraina, vad skulle det konkret innebära? Vad skulle troligen ske i framtiden då?

Är det underförstått att det finns en önskan hos USA att förr eller senare kriga mot Ryssland? Skulle inte detta oundvikligen utvecklas till kärnvapenkrig till ingen nytta för någon?
2021-12-08, 01:57
Medlem
Citat:
Jo, det kunde jag i och för sig räkna ut, men ex. Estland och Lettland gränsar ju redan till Ryssland och är NATO-länder, så den möjligheten finns ju redan?

Även om USA händelsevis skulle bygga militärbaser i just Ukraina, vad skulle det konkret innebära? Vad skulle troligen ske i framtiden då?

Är det underförstått att det finns en önskan hos USA att förr eller senare kriga mot Ryssland? Skulle inte detta oundvikligen utvecklas till kärnvapenkrig till ingen nytta för någon?

De baltiska staterna har ju varit NATO-allierade länge. Det är väl just hur NATO hela tiden expanderar och närmar sig den ryska gränsen som provocerar. Särskilt ett land som Ukraina som står nära Ryssland kulturellt och historiskt och som var näst störst i Sovjet. Lägg därtill att Ukraina ligger precis vid Svarta havet och Krim där Ryssland ser som strategiskt viktigt militärt.

USA vill väl bara öka sin makt så mycket de kan utan att vara de som förklarar krig. De försöker väl tränga in Ryssland in i ett hörn. Det är iaf vad det verkar.
2021-12-08, 02:04
Medlem
viZionx2s avatar
Citat:
De baltiska staterna har ju varit NATO-allierade länge. Det är väl just hur NATO hela tiden expanderar och närmar sig den ryska gränsen som provocerar. Särskilt ett land som Ukraina som står nära Ryssland kulturellt och historiskt och som var näst störst i Sovjet. Lägg därtill att Ukraina ligger precis vid Svarta havet och Krim där Ryssland ser som strategiskt viktigt militärt.

USA vill väl bara öka sin makt så mycket de kan utan att vara de som förklarar krig. De försöker väl tränga in Ryssland in i ett hörn. Det är iaf vad det verkar.

Ja, men är det trots detta verkligen värt det för Ryssland att vara de som agerar först i detta fall, alltså invadera Ukraina?

Även om Ukraina skulle hamna helt under USA och NATO i ett senare skede, skulle inte status quo fortsätta sen då oavsett?
2021-12-08, 02:18
Medlem
Citat:
Ja, men är det trots detta verkligen värt det för Ryssland att vara de som agerar först i detta fall, alltså invadera Ukraina?

Kanske? Tror inte USA kommer förklara Ryssland krig för det. Förmodligen väldigt saftiga sanktioner och ett nytt kallt krig, men det är ju nära ett kallt krig nu ändå.

Citat:
Även om Ukraina skulle hamna helt under USA och NATO i ett senare skede, skulle inte status quo fortsätta sen då oavsett?

Till Rysslands enorma nackdel ja? Är ju faktiskt fullt förståeligt att Ryssland inte vill ha NATO-baser överallt kring den västra gränsen. I synnerhet inte i ett större land som inte för så längesen var allierade med Ryssland (åtminstone på regeringsnivå). Är väldigt lätt att se på detta genom att föreställa sig motsatsen, att Ryssland börjar bygga militärbaser i Kanada och i Mexiko genom en Warszawapakt 2.0. USA skulle givetvis aldrig finna sig i det, se bara på Kubakrisen där Sovjet ville göra just detta. USA tog det inte så bra precis.
2021-12-08, 02:22
Medlem
viZionx2s avatar
Citat:
Kanske? Tror inte USA kommer förklara Ryssland krig för det. Förmodligen väldigt saftiga sanktioner och ett nytt kallt krig, men det är ju nära ett kallt krig nu ändå.

Till Rysslands enorma nackdel ja? Är ju faktiskt fullt förståeligt att Ryssland inte vill ha NATO-baser överallt kring den västra gränsen. I synnerhet inte i ett större land som inte för så längesen var allierade med Ryssland (åtminstone på regeringsnivå). Är väldigt lätt att se på detta genom att föreställa sig motsatsen, att Ryssland börjar bygga militärbaser i Kanada och i Mexiko genom en Warszawapakt 2.0. USA skulle givetvis aldrig finna sig i det, se bara på Kubakrisen där Sovjet ville göra just detta. USA tog det inte så bra precis.

Nä visst, antar det. Vad tror du kommer hända nu framöver då?
2021-12-08, 02:30
Medlem
Citat:
Nä visst, antar det. Vad tror du kommer hända nu framöver då?

Jag är ingen expert, men jag har svårt att se en invasion. Jag tror mest att Ryssland försöker skrämma upp Ukraina och ge en tydlig signal att om de går med i NATO eller allierar sig med USA så kommer de få ångra det. Så länge Ukraina är neutral (typ som Finland under kalla kriget) så tror jag inte att Ryssland kommer att invadera. Men jag kan givetvis ha fel.

För att förtydliga, jag står varken på USAs eller Rysslands sida, och jag tror inte en sekund på att Ryssland hade varit bättre om det var de som hade överhanden. Den starkaste tenderar tyvärr att vara aggressorn.
2021-12-08, 02:35
Medlem
viZionx2s avatar
Citat:
Jag är ingen expert, men jag har svårt att se en invasion. Jag tror mest att Ryssland försöker skrämma upp Ukraina och ge en tydlig signal att om de går med i NATO eller allierar sig med USA så kommer de få ångra det. Så länge Ukraina är neutral (typ som Finland under kalla kriget) så tror jag inte att Ryssland kommer att invadera. Men jag kan givetvis ha fel.

För att förtydliga, jag står varken på USAs eller Rysslands sida, och jag tror inte en sekund på att Ryssland hade varit bättre om det var de som hade överhanden. Den starkaste tenderar tyvärr att vara aggressorn.

Tack för dina svar 🙂

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in