2017-03-14, 04:52
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenigNord
Hörde ni att experterna sa det är en farlig situation i Ukraina och en kärnkraftsolycka kan hända? Läste detta här... vad tror ni?
http://www.groundreport.com/ukraine-...lear-disaster/
Det är lögner från Kreml. FAKE NEWS. Det var källkritikens dag dagen som var. Ryssen försöker dölja de utsläpp av radioaktivitet som NATO-plan detekterat från Ryssland. Källan ligger i Ryssland. Ryssarna påstod att vi fria demokratier i Europa anklagat Ukraina, medan vi i verkligheten vet att det kommer från ryssen.

Citat:
At the end of February several Russian publications claimed that European countries were accusing Ukraine of releasing a radioactive isotope into the continent’s atmosphere.

An increase in iodine-131 was first noticed in Norway in mid-January, eventually traces were also picked up in Poland, the Czech Republic, Germany, France and Spain.

RIA Novosti claims that the leak could have occurred at any of Ukraine’s four nuclear power plants which are operating at maximum capacity, but does not provide any evidence to support the claim. Citing the Independent and the Barents Observer as its sources, the RIA story points the finger of blame directly at Ukraine, however, neither publication ever mention Ukraine as a possible source of the leak. Ukraine does not figure in their stories at all.
http://www.stopfake.org/en/fake-euro...radioactivity/

Lögnerna grundar sig i att ryssen, som "vedhuggare", surar över att vi i Sverige levererar kärnbränsle till Ukraina istället för ryssen. "Vedhuggare" kokar av ilska, för det är amerikanska Westinghouse och Sverige, hans två hatobjekt. Ett mycket fint gammalt amerikanskt företag som har fin fabrik här i Sverige.
Senast redigerad av Xelious 2017-03-14 kl. 04:58.
2017-03-14, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det är lögner från Kreml. FAKE NEWS. Det var källkritikens dag dagen som var. Ryssen försöker dölja de utsläpp av radioaktivitet som NATO-plan detekterat från Ryssland. Källan ligger i Ryssland. Ryssarna påstod att vi fria demokratier i Europa anklagat Ukraina, medan vi i verkligheten vet att det kommer från ryssen.

http://www.stopfake.org/en/fake-euro...radioactivity/

Lögnerna grundar sig i att ryssen, som "vedhuggare", surar över att vi i Sverige levererar kärnbränsle till Ukraina istället för ryssen. "Vedhuggare" kokar av ilska, för det är amerikanska Westinghouse och Sverige, hans två hatobjekt. Ett mycket fint gammalt amerikanskt företag som har fin fabrik här i Sverige.

Du vet så väl att jag inte är ryss. Jag lär mig långsamt ryska och du hjälpte mig en gång med ordet "Rodina". Tvinga mig inte att lägga ditt PM på nätet.

Jag var konsult när Ringhals byggdes och såg problemen på nära håll. Amerikanska Westinghouse gjorde bort sig och sjukan har nu spritt sig till den nya kolonin Ukraina.

Tänk att du alltid ska försvara Kiev och inte tänker på det ukrainska folket - eller oss.

Ser du inte faran med en kärnkraftsolycka i Ukraina?
2017-03-14, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Du vet så väl att jag inte är ryss. Jag lär mig långsamt ryska och du hjälpte mig en gång med ordet "Rodina". Tvinga mig inte att lägga ditt PM på nätet.

Jag var konsult när Ringhals byggdes och såg problemen på nära håll. Amerikanska Westinghouse gjorde bort sig och sjukan har nu spritt sig till den nya kolonin Ukraina.

Tänk att du alltid ska försvara Kiev och inte tänker på det ukrainska folket - eller oss.

Inte för att det är väsentligt, men numera är det Toshiba Nuclear som äger Westinghouses kärnkraftsoperationer.

Mer väsentligt är att jag, trots att jag frekvent haft middagar med europachefen Seppo (privat, ej business per se), aldrig någonsin hört ett ord om problem eller olyckor. Många kvällar på den georgiska restaurangen vid Olympiska och diskussioner om många av problemen med Ukraina, från absurda chefsstrukturer (varje CEO har 4 directors som har 18 managers etc) till bristen på transparens och kommunikation vid offentlig upphandling, och en hel del andra problem. Men aldrig ett ord om någon olycka eller liknande.

Men det går ju enkelt att lösa - då jag absolut inte säger att en (potentiell) olycka direkt kopplad till Westinghouse inte skulle kunnat ske - genom att herr Vedhuggare och kärnkraftstekniker länkar till artikel från oberoende internationell media?
2017-03-14, 09:45
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Vi vet mycket väl att du är ryss och du avslöjades dag ett som du vet. Bland annat berättar min signatur om när du sa "vi" om dig och de ryska fascisterna som "tog Krim".

Citat:
Nej det var du inte. Du har inte haft någon anställning i Sverige. Din historia var att du "efter kriget reste runt i Europa", när vi sa att du då skulle vara 80+ nu ändrade du det till 60- och 70-talet då du sade att du studerade språk och historia i Europa. Nej, du har inte varit i närheten av insidan av Ringhals. Du är bara en simpel rysk mytoman, den sort den finns många av.

Citat:

1986 orsakade ryska tekniker tjernobylolyckan. De var sovjetiska men från Ryssland. Som "vedhuggare". Du vet hur det var på den tiden i Sovjetunionen. Slutet för det kommunistiska experimentet närmade sig. Många högutbildade hade redan flytt och fler skulle fly. Ukraina fick lida för ryska idioter då också.

Westinghouses svenska fabrik levererar fina produkter som vi svenskar tjänar en hel del på samtidigt som Ukraina undviker att stödja de ryska fascisterna. Jag har själv jobbat med produktutveckling i bolaget och vet vilken hög kvalitet det är i jämförelse med de ryska.
Senast redigerad av Xelious 2017-03-14 kl. 10:04.
2017-03-14, 11:13
Medlem
Citat:
Tack att du uppmärksammar problemet. Jag har flera gånger varnat och hänvisat till ukrainska experter, chefer och tekniker. Flera verk behöver bytas ut inom några år, men det händer inte. Ett verk i ukrainska Kherson var nära härdsmälta när elledningarna till Krim sprängdes. Teknikerna lyckades göra det nästan omöjliga och stänga ned verket. Hjältar.

Ukraina har inte pengar till nya verk. Att låta dem gå på högtryck när det inte finns kol, ett politiskt beslut, är vansinne och sådant har vi sett mycket av i Kiev.

Det glädjer mig mycket att du postade länken. Det här handlar inte bara om Ukraina, det handlar om oss och våra barn. Jag vet att minst en högt placerad svensk miljöpartist studerar situationen. Alla påminnelser om den farliga situationen är välkomna.

Ukraina köper okompatibelt kärnbränsle från amerikanska Westinghouse och åtminstone en del av det tillverkas i Sverige. Västs storföretag vill profitera i Ukraina och miljön bryr de sig inte om. Behöver kärnbränslet exporttillstånd? I så fall bör saken vara en het potatis i regeringen. Där bör man också veta att Westinghouse fick dåligt rykte när ett av aggregaten i Ringhals byggdes.
Att leka kärnkraftsexpert har sina risker om man vill agera med att blanda in politisk smygpropaganda. Det blir lätt en soppa av okunskap och bitter Kremlkrydda. Verkligheten är tyvärr helt annorlunda och ingen, allra minst i Ukraina, skulle äventyra miljö och medborgare genom experiment i en kärnkraftsanläggning. Det vi bör oroa oss för är Rysslands lättsinnighet med radioaktiva föroreningar i Murmansk och troligen hela Kolahalvön som följd,och givetvis andra ryska områden där man bedrev forskning med uran. Finns områden i Ryssland som är så förorenade att ingen kommer att kunna bo där på sekler. Bra att du tog upp frågan, det handlar ju om våra efterkommande, vi lider ju tyvärr fortfarande av Sovjets och Moskvas agerande i Tjernobyl. Ukraina håller ju på att förändra sin energipolitik rejält så energiförsörjningen blir både säkrare och mer hållbar inför framtiden. Det kallas utveckling.

EU:s hållning är glasklar om var skurknästet och dess innevånare är beläget.
https://www.ukrinform.net/rubric-eco...ns-regime.html
Senast redigerad av Lucas49 2017-03-14 kl. 11:20.
2017-03-14, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaTheMovie
* samma propagandavisa som hundra gånger förut *

Citat:
Blir dessutom lite löjligt när du hyllat Röda Armén om och om igen, trots att du som exilsvensk i Ryssland har noll med den att göra, då sovjetiska soldater våldtog sig genom Tyskland och begick sjuka krigsförbrytelser.
Vet inte om jag "hyllat Röda Armén om och om igen", har du belägg för det?

Men hur som helst så har RA:s heroiska insatser i kriget väldigt mycket med mig att göra. Den ryggradslösa regimen i mitt hemland valde ju att fega ur hela kriget och bara sitta och vänta för att se vem som skulle vinna. Därmed är det så, att hade det inte varit för RA:s seger över nazisterna, så hade du och jag nu suttit och debatterat på tyska, och det hade varit obligatoriskt för oss att avsluta varje inlägg med ett entusiastiskt "Heil dem Führer!".

Och de ukrainare som du säger dig vara så mån om, eftersom du "bryr dig om Ukraina" , de hade vid det här laget varit utrotade.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2017-03-14 kl. 11:34.
2017-03-14, 11:43
Medlem
Citat:
Återigen skiner den bristande kunskap igenom. Yanukovych egen regering jobbade för det frivilliga associationsavtalet ända fram till hans 180-gradersvändning (efter ett personligt möte med Putin).
Förstår inte varifrån du fått för dig att jag inte visste detta? Jag har i många diskussioner (om än möjligen inte på detta forum) påpekat att myten om Janukovytj som "ryssvänlig" var ett rent påhitt. Janukovytj var en tjuv och hans enda lojalitet var till den egna plånboken. Han växlade regelbundet sin låtsas-lojalitet mellan Bryssel och Moskva för att försöka mjölka båda korna på så mycket kosing som möjligt.

Kort sagt, han var en helt vanlig ukrainsk politiker. Frågan är liksom vad det var för poäng med att med våld störta en tjuv och tillsätta en annan? Och på köpet släppa in ett gäng rasister i regeringen?

Eller ja, jag förstår ju mycket väl vad det var för "poäng" med det, ur Bryssels och Washingtons perspektiv..
2017-03-14, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Vet inte om jag "hyllat Röda Armén om och om igen", har du belägg för det?

Men hur som helst så har RA:s heroiska insatser i kriget väldigt mycket med mig att göra. Den ryggradslösa regimen i mitt hemland valde ju att fega ur hela kriget och bara sitta och vänta för att se vem som skulle vinna. Därmed är det så, att hade det inte varit för RA:s seger över nazisterna, så hade du och jag nu suttit och debatterat på tyska, och det hade varit obligatoriskt för oss att avsluta varje inlägg med ett entusiastiskt "Heil dem Führer!".

Och de ukrainare som du säger dig vara så mån om, eftersom du "bryr dig om Ukraina" , de hade vid det här laget varit utrotade.

Guten Tag på dig!

Så då är det helt kosher att tala om Röda Arméns heroiska insatser. För att de räddade Europa att hamna under naziststyre. De våldtäkter och krigsbrott - in legio - som begicks kan ignoreras.

Däremot kan man inte tycka att de som stod upp mot beväpnade pro-ryssar i Ukraina var hjältar. För att de räddade Ukrainas enighet spelar däremot ingen roll. Men att visa bilder på sönderbrända lik, i många fall de som försökt mörda ukrainska demonstranter, är jävligt viktigt och elegin ska eka för alltid.
2017-03-14, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Förstår inte varifrån du fått för dig att jag inte visste detta? Jag har i många diskussioner (om än möjligen inte på detta forum) påpekat att myten om Janukovytj som "ryssvänlig" var ett rent påhitt. Janukovytj var en tjuv och hans enda lojalitet var till den egna plånboken. Han växlade regelbundet sin låtsas-lojalitet mellan Bryssel och Moskva för att försöka mjölka båda korna på så mycket kosing som möjligt.

Kort sagt, han var en helt vanlig ukrainsk politiker. Frågan är liksom vad det var för poäng med att med våld störta en tjuv och tillsätta en annan? Och på köpet släppa in ett gäng rasister i regeringen?

Eller ja, jag förstår ju mycket väl vad det var för "poäng" med det, ur Bryssels och Washingtons perspektiv..

Min klärvoajans är ganska begränsad, så det känns lite svårt att veta vad du skrivit på andra forum.

Däremot verkar du inte ha speciellt mycket koll på hur Euromaidan förvandlades till Maidan-revolutionen, du har talat självsäkert om statliga utförsäljningar som aldrig skett, och mitt intryck är att du inte har överdrivet mycket koll på Ukraina. Mer än många av dina proryska vänner här, och många proukrainska också, men fortfarande ganska begränsad. Därför antog jag det då, ärligt talat, inte speciellt många har den insynen och förståelsen för händelseförloppen.

Men hade jag fel så ber jag om ursäkt.
2017-03-14, 12:12
Medlem
Citat:
du har talat självsäkert om statliga utförsäljningar som aldrig skett
I vilket inlägg? Länk, tack.
2017-03-14, 12:35
Medlem
Citat:
Guten Tag på dig!

Så då är det helt kosher att tala om Röda Arméns heroiska insatser. För att de räddade Europa att hamna under naziststyre. De våldtäkter och krigsbrott - in legio - som begicks kan ignoreras.

Däremot kan man inte tycka att de som stod upp mot beväpnade pro-ryssar i Ukraina var hjältar. För att de räddade Ukrainas enighet spelar däremot ingen roll.
Jag har en smula svårt att se likheterna mellan Hitlers nazistarmé och några "pro-ryssar", men det går väl lättare för folk som är vana att vifta bort nazism som något slags petitess som inte är så mycket att bry sig om.

Citat:
Men att visa bilder på sönderbrända lik, i många fall de som försökt mörda ukrainska demonstranter
Intressant. På vilken sida i den officiella utredningen presenteras bevis för att de sönderbända liken försökt mörda ukrainska demonstranter?
2017-03-14, 15:33
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Min klärvoajans är ganska begränsad, så det känns lite svårt att veta vad du skrivit på andra forum.

Däremot verkar du inte ha speciellt mycket koll på hur Euromaidan förvandlades till Maidan-revolutionen, du har talat självsäkert om statliga utförsäljningar som aldrig skett, och mitt intryck är att du inte har överdrivet mycket koll på Ukraina. Mer än många av dina proryska vänner här, och många proukrainska också, men fortfarande ganska begränsad. Därför antog jag det då, ärligt talat, inte speciellt många har den insynen och förståelsen för händelseförloppen.

Men hade jag fel så ber jag om ursäkt.

Euromaidan förvandlades till Maidan-revolutionen som förvandlades till en statskupp. Turtjinov gav en intervju där han erkände att det blev en statskupp. Du som har koll på ukraina borde känna till det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in