Flashback bygger pepparkakshus!
2017-09-18, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRUMPxPUTIN
Diplomater kan göra som dom vill. De uttrycker sina länders intressen och det är inom deras mandat.
Säg att det i Sverige vore ett mycket känsligt politiskt läge, och att tiotusentals demonstranter stod på ett centralt torg i Stockholm och krävde regeringens omedelbara avgång. Du menar på fullt allvar att du skulle tycka det vore helt okej ifall ryska ambassadören då äntrade scenen, eldade på folkmassan, och uppmuntrade folkmassan att störta den svenska regeringen?

Citat:
MEN - ännu en gång - snälla förklara hur 10 diplomater och lite kakor på Maidan (eller vilket stöd för "kuppen" du nu kan kan artikulera) kunde fälla Yanukovych?
De förhandlade med ledare för oppositionspartier och gav en massa löften om stöd som dessa skulle få ifall de grep makten. De hotade den demokratiskt valde presidenten och ställde en massa krav och ultimatum. Trots att Janukovytj gjorde enorma eftergifter - inklusive att erbjuda oppositionen premiärministerposten - tog EUSA hela tiden oppositionens parti, istället för att följa bruklig diplomatisk sed att bara erkänna den demokratiskt valda regeringen. De satt och planerade vilka som skulle ingå i en ny regering efter kuppen, och som du säkert minns blev det precis som de planerat. När den av väst utvalde nye ledaren gripit makten tog det bara några dagar innan han satt i Vita huset och tog emot gratulationer från Obama för den lyckade kuppen. Därefter belönades alla inblandade med ett miljardregn av lånepengar att fiffla bort.
2017-09-18, 16:47
Medlem
Nu glädjer sig nog några Ukraina-vänner. Ukraina kan ännu sälja statspapper. Jag tänker dock på att lånen struktureras om hela tiden och villkoren är inte bra, tycker jag. Till detta kommer det ryska lånet. Den ryska pensionsfonden behöver få tillbaka sina pengar. Den brittiska domstolen fattar ett nytt beslut om saken 2018. Den som är satt i skuld är inte fri, som Persson sade.

Citat:
Suget efter ukrainska obligationer är oväntat stort när det krigshärjade landet tar nya dollarlån på kapitalmarknaden.

Med höjda kreditbetyg och tillväxtprognoser i ryggen var det till slut dags för Ukrainas regering att testa det sargade förtroendet för landets betalningsförmåga på den internationella kapitalmarknaden.

Och det ser ut att ha gått hem.

Ukrainas regering har i dagarna också gjort upp om att lägga om lån för 1,6 miljarder dollar med låntagare som sitter på obligationer som löper ut 2019–2020.

Detta [ryska]lån, med i huvudsak ryska långivare, har förfallit till betalning och är föremål för en utdragen rättstvist mellan Kiev och Moskva.

https://www.svd.se/stort-sug-efter-u...rlan/i/senaste
2017-09-18, 18:09
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
De förhandlade med ledare för oppositionspartier och gav en massa löften om stöd som dessa skulle få ifall de grep makten. De hotade den demokratiskt valde presidenten och ställde en massa krav och ultimatum. Trots att Janukovytj gjorde enorma eftergifter - inklusive att erbjuda oppositionen premiärministerposten - tog EUSA hela tiden oppositionens parti, istället för att följa bruklig diplomatisk sed att bara erkänna den demokratiskt valda regeringen.

De satt och planerade vilka som skulle ingå i en ny regering efter kuppen, och som du säkert minns blev det precis som de planerat. När den av väst utvalde nye ledaren gripit makten tog det bara några dagar innan han satt i Vita huset och tog emot gratulationer från Obama för den lyckade kuppen. Därefter belönades alla inblandade med ett miljardregn av lånepengar att fiffla bort.

Måste vara världens bästa hejarklack med några diplomater som hejade fram en revolution på scenen från Maidan!

Mer sakligt så gjorde EU och USA ungefär samma saker som Ryssland. Alla förstod Ukrainas betydelse för framtiden och ville ha landet på sin sida.

När Ryssland - väldigt sent - insåg att Ukraina faktiskt var på väg mot EU så införde man handelstullar och flaggade för total handelsblockad. Sedan försökte man till varje pris muta den svagsinte Yanukovych med 15 miljarder USD och mer billig gas. EU erbjöd under en miljard USD och IMF diskuterade lån kring 4 miljarder USD. De båda sistnämnda med motkrav på modernisering, tillväxtskapande och modernisering av ekonomin. Så såväl den ryska piskan som den ryska moroten var betydligt kraftfullare.

Ryssland gjorde uttalanden och ville stödja Yanukovych, precis som EU stödde de som ville ta Ukraina mot EU.

Så, återigen tillbaka till Ruta Ett, hur kunde Väst iscensätta en "statskupp"?

Svaret är väldigt enkelt. Man gjorde inte det. Men de delar av Ukraina som ville närma sig EU var mycket starkare, yngre och livskraftigare (de under 50 ville till EU, de utbildade ville till EU, de i städerna ville till EU). EU är - liksom USA - mycket attraktivare än Ryssland. Det är därför Ukraina sökte sig västerut.

Varför tror du Lavrovs och Putins jävla döttrar bodde i New York och London? Varför åker ryssarna helst på semester till EU eller USA?

Jämför nu det med t.ex. de ryska trupper som tog över Krim eller alla soldater, krigsmaterial och stöd som Ryssland bröstfödde blandmissbrukarseparatisterna med...
2017-09-18, 19:20
Medlem
Citat:
Ryssland gjorde uttalanden och ville stödja Yanukovych, precis som EU stödde de som ville ta Ukraina mot EU.

Så, återigen tillbaka till Ruta Ett, hur kunde Väst iscensätta en "statskupp"?
Du verkar inte riktigt förstå hur det parlamentariska systemet fungerar. (Vilket iofs är typiskt för nyliberaler, med deras totala förakt för demokratin). Det var alltså så att Janukovytj (som vi skriver på svenska) var demokratiskt vald president. Det var bara drygt ett år kvar till nästa presidentval. Ändå insisterade EU på att presidenten och regeringen omedelbart skulle bytas ut mot de oppositionskandidater som EU och USA ville ha. När våldsamma demonstranter blockerade och ockuperade myndighetsbyggnader, klubbade ned poliser och försökte ta över makten med våld så stod både EU och USA på upprorsmakarnas sida, hejade på dem och hjälpte till genom att ställa ultimatum mot den folkvalde presidenten

Du får faktiskt sluta spela dum nu. Jag vet att medelsvensson inte vet något om vad som hände, eftersom de bara sett den friserade rapporteringen i ljugmedia som Aktuellt, men du själv vet mycket väl vad som hände.

Ditt snack om att folk ville till väst osv är fullkomligt irrelevant. Det var folket som röstade fram Janukovytj efter att de tröttnat på de väströvslickande politiker som ruinerat landet innan honom. Det är fullt möjligt att de ångrade sig, att de hade kommit fram till att han var ännu värre, och att de skulle ha valt någon av västs kandidater i det presidentval som enligt ordinarie tidtabell skulle hållas 2015. Vem vet? Inte du, inte jag. Vad folk tycker avgör man i parlamenteriska demokratier genom allmänna val - inte genom att var och en sätter upp ett finger i luften, känner efter vartåt just han tycker verkar blåsa, och argumentera för det på flashback.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2017-09-18 kl. 19:25.
2017-09-18, 19:38
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Du verkar inte riktigt förstå hur det parlamentariska systemet fungerar. (Vilket iofs är typiskt för nyliberaler, med deras totala förakt för demokratin). Det var alltså så att Janukovytj (som vi skriver på svenska) var demokratiskt vald president. Det var bara drygt ett år kvar till nästa presidentval. Ändå insisterade EU på att presidenten och regeringen omedelbart skulle bytas ut mot de oppositionskandidater som EU och USA ville ha. När våldsamma demonstranter blockerade och ockuperade myndighetsbyggnader, klubbade ned poliser och försökte ta över makten med våld så stod både EU och USA på upprorsmakarnas sida, hejade på dem och hjälpte till genom att ställa ultimatum mot den folkvalde presidenten

Du får faktiskt sluta spela dum nu. Jag vet att medelsvensson inte vet något om vad som hände, eftersom de bara sett den friserade rapporteringen i ljugmedia som Aktuellt, men du själv vet mycket väl vad som hände.

Men vem är det som spelar dum?

Jag, till skillnad från dig, kan gärna medge att jag har fel och se andra perspektiv. Herregud, jag gillade inte ens Maidan när den började, kändes mest som hippies och uppmärksamhetssökande "Occupy"-fjantar som tog selfies. Men min uppfattning förändrades.

Jag kan också säga, förmodligen den enda på min "sida" här på FB, att Krim vill vara ryskt och att delar av Donbass helst skulle ges fullständig autonomi, att avsättningen av Yanukovych var tveksam rent legalt (jag skiter i rösttalet, med beväpnade Pravy Sektor som bevakade röstningen gjorde resultatet självklart), att det finns mycket skit fortfarande i ukrainsk politik och näringsliv. Medan jag aldrig, inte en endaste gång, hört dig säga minsta lilla förstående kommentar/perspektiv på Maidan.

Maidan var en revolution och regeringsbytet stred mot konstitutionen (ganska förståeligt sett till helhetsperspektivet med diktatoriska lagar och massmord från regeringen). Så där. Var det tydligt nog?

Men det jag frågar dig som du fortfarande inte kan svara på är följande: hur - förutom politisk support och finansiella incitament (som Ryssland överträffade, btw) - "EUSA" iscensatte en "statskupp"?

Sanningen är enkel och jag skriver den gärna igen. Ukraina - de unga, de utbildade och de med en framtid att se fram emot - ville hellre till EU än tillbaka till den ryska tvångströjan. Det var inte "EUSA" som svek mångåriga löften om att associera sig med EU, det var inte "EUSA" som skickade soldater och vapen... utan det är så jävla enkelt att Ukraina valde EU. Man vill tillhöra Europa, inte Ryssland.

Så då kanske det är läge att sluta upprepa lögnen om att EUSA genomförde en statskupp?
2017-09-18, 20:00
Medlem
Citat:
Varför åker ryssarna helst på semester till EU eller USA?
Svenskarna åker helst på semester till Thailand. Det måste vara ett jävla bra land.
2017-09-18, 20:05
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Svenskarna åker helst på semester till Thailand. Det måste vara ett jävla bra land.

så nu är det oneliners som gäller?

ok, hur många svenskar flyttar till thailand, gör affärer i thailand, bosätter sig i thailand, osv?

(annars vore jag väldigt förvånad om svenskar, undantaget svank- och tribaltatueringar med dokusåpadeltagande som livsdröm, inte reser mer frekvent till EU-länder och USA)

men svara hellre på frågan om hur EUSA genomförde statskuppen? eller varför inte ge oss en frisk fläkt av perspektiv och nämna en (1) sak som blivit bättre i ukraina efter maidan?
2017-09-18, 20:07
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Nu glädjer sig nog några Ukraina-vänner. Ukraina kan ännu sälja statspapper. Jag tänker dock på att lånen struktureras om hela tiden och villkoren är inte bra, tycker jag. Till detta kommer det ryska lånet. Den ryska pensionsfonden behöver få tillbaka sina pengar. Den brittiska domstolen fattar ett nytt beslut om saken 2018. Den som är satt i skuld är inte fri, som Persson sade.

https://www.svd.se/stort-sug-efter-u...rlan/i/senaste

Nja. Ukraina kommer nog att privatisera en hel del och vara klar med pensionsreformen. Så visst är det relativt riskfritt att köpa deras statspapper.

Men hur blir det för befolkningen?
I bästa fall blir det mindre bra "bara" för de allra fattigaste (läkare, lärare, fattiga pensionärer), men de röstade ändå på Janukovytj som vem bryr sig eller TRUMPxPUTIN?

I värsta fall blir det ā la Ryssland-199X. Nuvarande oligarkistyren och situationen i Ukraina är inte lika illa som det var i Ryssland och världsekonomi går som tåget, så jag tror att det blir något emellan.

Citat:
Naftogaz är nära en riktigt bra deal med världsledande bolag.

Samtidigt verkar Nord Stream 2 förlora sina EU-finansiärer.

Troligt är att Gazprom, precis som nu när NS1 ligger nere för underhåll, tvingas fortsätta transportera genom Ukraina och dessutom förhandla med en mycket tuff västlig partner.

Känns lite win/win.

Kan du länka till dina källor?
Jag svarade dig (FB) Situationen i Ukraina just nu, del 4
men något svar fick jag inte.

Jag är kanske ute och cyklar. Är inte så bra på ekonomi som du är
Senast redigerad av FlashyBear 2017-09-18 kl. 20:13.
2017-09-18, 20:15
Medlem
Citat:
Maidan var en revolution och regeringsbytet stred mot konstitutionen (ganska förståeligt sett till helhetsperspektivet med diktatoriska lagar och massmord från regeringen). Så där. Var det tydligt nog?
Visst. Jättetydligt. Men lagarna var inte särskilt "diktatoriska", om man har det läge som rådde i åtanke. Det är annars vanligt, och helt legitimt, att man utlyser undantagstillstånd när rikets säkerhet är i fara.

Och på vilka grunder beskyller du regeringen för massmorden? Om du nu syftar på skjutningarna då runt 70 personder dödades, både demonstranter och polismän, så har mig veterligen ingen utredning fastställt vem som låg bakom. Om det nu var regeringssidan som låg bakom, hur förklarar du då ett många regeringstrogna parlamentsledamöter, och presidenten själv, flydde efter skjutningarna? Varför skulle han först beordra sin styrkor att skjuta mot demonstranterna och direkt därefter fly därifrån? Helt obegripligt.

Sedan vill jag påminna om att Janukovytj hade starkt opinionsstöd för att hålla stånd mot demonstranterna på Euromajdan:

Citat:
Poll: More Ukrainians disapprove of EuroMaidan protests than approve of it

About 45% of Ukrainians support the demonstrations in favor of Ukraine's closer relations with Europe, known as Euromaidan, while 48% do not support them and 7% are undecided, a poll of 2,600 respondents conducted in Ukraine on January 17-30 has shown.

Asked about the reasons why some people do not support the protests, 50% mentioned mistrust in the opposition leaders, 39% rejection of radical forms of protest, 33% concerns about economic stability, and 26% frustration with politics as such.

At the same time, 45% of those polled fully or partially supported the Ukrainian president’s and the government’s decision to postpone the signature of an association agreement and a free trade area between Ukraine and
https://www.kyivpost.com/article/con...ll-336461.html
2017-09-18, 20:17
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Nja. Ukraina kommer nog att privatisera en hel del och vara klar med pensionsreformen.

I bästa fall blir det mindre bra "bara" för de allra fattigaste (läkare, lärare, fattiga pensionärer), men de röstade ändå på Janukovytj som vem bryr sig eller TRUMPxPUTIN?

I värsta fall blir det ā la Ryssland-199X. Nuvarande oligarkistyren och situationen i Ukraina är inte lika illa som det var i Ryssland och världsekonomi går som tåget, så jag tror att det blir något emellan.

Kan du länka till dina källor?
Jag svarade dig (FB) Situationen i Ukraina just nu, del 4
men något svar fick jag inte.

Jag är kanske ute och cyklar. Är inte så bra på ekonomi som du är

Jag ser inte direkt någon poäng i att posta analyser från Världsbanken, IMF, et al, för fjortonde gången. De anser att Ukraina går åt rätt håll och BNP, reserver, handel med BÅDE Ryssland och EU ökar, skatteintäkterna ökar, statliga bolag som tidigare gått med mångmiljardförluster ger mångmiljardintäkter till statskassan, lönerna ökar, och så vidare.

Gällande NS2 kan jag länka då jag inte gjort det tidigare:

Citat:
One EU backer of the Nord Stream 2 gas pipeline has said US sanctions have made it "almost impossible" to borrow money to fund the project.

"The financing of such large infrastructure projects becomes almost impossible after the introduction of such sanctions", he said, according to Russian state media.

https://euobserver.com/energy/139007

Ge det en månad eller två så kommer det slutliga Niet.
2017-09-18, 20:23
Medlem
Citat:
ok, hur många svenskar flyttar till thailand, gör affärer i thailand, bosätter sig i thailand, osv?
20.000 svenskar bor i Thailand, bara 15.000 i Finland och 15.000 i Dnmark. Trots att flygtiden till Finland är 40 minuter, och Danmark ligger 20 minuters pendeltåg bort. Alltså är Thailand ett mycket bättre land än både Finland och Danmark.

http://www.sviv.se/blog/2015/06/660-...bor-utomlands/
2017-09-18, 20:25
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Visst. Jättetydligt. Men lagarna var inte särskilt "diktatoriska", om man har det läge som rådde i åtanke. Det är annars vanligt, och helt legitimt, att man utlyser undantagstillstånd när rikets säkerhet är i fara.

Och på vilka grunder beskyller du regeringen för massmorden? Om du nu syftar på skjutningarna då runt 70 personder dödades, både demonstranter och polismän, så har mig veterligen ingen utredning fastställt vem som låg bakom. Om det nu var regeringssidan som låg bakom, hur förklarar du då ett många regeringstrogna parlamentsledamöter, och presidenten själv, flydde efter skjutningarna? Varför skulle han först beordra sin styrkor att skjuta mot demonstranterna och direkt därefter fly därifrån? Helt obegripligt.

Sedan vill jag påminna om att Janukovytj hade starkt opinionsstöd för att hålla stånd mot demonstranterna på Euromajdan:

https://www.kyivpost.com/article/con...ll-336461.html

Ja, efter ett massmord som skulle förinta Maidan, men misslyckades - undrar varför de som beordrade massmordet inte kände för att stanna kvar?

Gällande support av Maidan:

Citat:
In a March poll, 57% of Ukrainians said they supported the Euromaidan protests

Citat:
Polls also show that the nation is divided in age: while majority of young people were pro-EU, older generations (50 and above) more often prefer the Customs Union of Belarus, Kazakhstan, and Russia.

Citat:
According to December 2013 polls (by three different pollsters) between 45% and 50% of Ukrainians supported Euromaidan, while between 42% and 50% opposed it.

Citat:
A study conducted at Harvard University examining public opinion in regular and social media found that 74% of Russian speakers in Ukraine supported the Euromaidan movement, and a quarter opposed

https://en.wikipedia.org/wiki/Euroma...out_Euromaidan

... och det är väl ganska exakt det jag skrivit? Det fanns många äldre, 50+, delar av Donbass, de outbildade, som var emot EU och för Ryssland.

Men kanske du kan förklara nu hur EUSA iscensatte statskuppen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in