Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Du verkar inte riktigt förstå hur det parlamentariska systemet fungerar. (Vilket iofs är typiskt för nyliberaler, med deras totala förakt för demokratin). Det var alltså så att Janukovytj (som vi skriver på svenska) var demokratiskt vald president. Det var bara drygt ett år kvar till nästa presidentval. Ändå insisterade EU på att presidenten och regeringen omedelbart skulle bytas ut mot de oppositionskandidater som EU och USA ville ha. När våldsamma demonstranter blockerade och ockuperade myndighetsbyggnader, klubbade ned poliser och försökte ta över makten med våld så stod både EU och USA på upprorsmakarnas sida, hejade på dem och hjälpte till genom att ställa ultimatum mot den folkvalde presidenten
Du får faktiskt sluta spela dum nu. Jag vet att medelsvensson inte vet något om vad som hände, eftersom de bara sett den friserade rapporteringen i ljugmedia som Aktuellt, men du själv vet mycket väl vad som hände.
Men vem är det som spelar dum?
Jag, till skillnad från dig, kan gärna medge att jag har fel och se andra perspektiv. Herregud, jag gillade inte ens Maidan när den började, kändes mest som hippies och uppmärksamhetssökande "Occupy"-fjantar som tog selfies. Men min uppfattning förändrades.
Jag kan också säga, förmodligen den enda på min "sida" här på FB, att Krim vill vara ryskt och att delar av Donbass helst skulle ges fullständig autonomi, att avsättningen av Yanukovych var tveksam rent legalt (jag skiter i rösttalet, med beväpnade Pravy Sektor som bevakade röstningen gjorde resultatet självklart), att det finns mycket skit fortfarande i ukrainsk politik och näringsliv. Medan jag aldrig, inte en endaste gång, hört dig säga minsta lilla förstående kommentar/perspektiv på Maidan.
Maidan var en revolution och regeringsbytet stred mot konstitutionen (ganska förståeligt sett till helhetsperspektivet med diktatoriska lagar och massmord från regeringen). Så där. Var det tydligt nog?
Men det jag frågar dig som du fortfarande inte kan svara på är följande: hur - förutom politisk support och finansiella incitament (som Ryssland överträffade, btw) - "EUSA" iscensatte en "statskupp"?
Sanningen är enkel och jag skriver den gärna igen. Ukraina - de unga, de utbildade och de med en framtid att se fram emot - ville hellre till EU än tillbaka till den ryska tvångströjan. Det var inte "EUSA" som svek mångåriga löften om att associera sig med EU, det var inte "EUSA" som skickade soldater och vapen... utan det är så jävla enkelt att Ukraina valde EU. Man vill tillhöra Europa, inte Ryssland.
Så då kanske det är läge att sluta upprepa lögnen om att EUSA genomförde en statskupp?