Flashback bygger pepparkakshus!
2017-09-18, 20:31
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
20.000 svenskar bor i Thailand, bara 15.000 i Finland och 15.000 i Dnmark. Trots att flygtiden till Finland är 40 minuter, och Danmark ligger 20 minuters pendeltåg bort. Alltså är Thailand ett mycket bättre land än både Finland och Danmark.

http://www.sviv.se/blog/2015/06/660-...bor-utomlands/

Fånigt mycket OT. Dessutom ett korkat felslut från din sida.

Så klart har vi närmare och fler relationer till Finland och Danmark, men just då dessa länder ligger nära sker utbytet socialt liksom yrkesmässigt inte per se på fast basis. Det pendlar säkert lätt 10 000 - 15 000 till Danmark över Öresund. Vi gör affärer och har kulturella utbyten med Danmark.

De som bor i Thailand är väl mest pensionärer, dokusåpawannabes och sexturister?

Men skit samma, jag lägger ned, blir bara en massa spam och OT annars.
2017-09-18, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRUMPxPUTIN
Ja, efter ett massmord som skulle förinta Maidan
Jag ber dig länka till den polisutredning som kommit fram till denna slutsats och ange vilka personer som dömts för brotten.

Citat:
... och det är väl ganska exakt det jag skrivit? Det fanns många äldre, 50+, delar av Donbass, de outbildade, som var emot EU och för Ryssland.
Opinionen var delad ungefär 50-50. Som sittande folkvald president har man givetvis mandat att driva igenom beslut, och ofta sker detta mot en tydlig majoritet. Svenska politiker har åtskilliga gånger fattat beslut som opinionen vid beslutstillfället var emot. Så fungerar parlamentarisk demokrati - man röstar med jämna mellanrum i allmänna val, och däremellan har de folkvalda ganska så fria händer att fatta de beslut de vill.

Otroligt att du gång på gång upprepar att EU-motståndarna ofta var gamla, outbildade eller från östra delen av landet. Vad sjutton har det med saken att göra? Ditt förakt för vissa skikt av befolkningen lyser igenom. Som vanligt när nyliberaler argumenterar så handlar det om att unga, högutbildade, rika, urbana lattedrickande storstadsbor minsann sitter med de rätta åsikterna, medan outbildade, låginkomsttagare, sjukpensionärer och lantisar hånas och bespottas för att de har fel åsikter. Men det är inte så parlamentarisk demokrati fungerar! Varje vuxen medborgare har en röst, och alla är precis lika mycket värda. Jag förstår att det svider, men så är det.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2017-09-18 kl. 20:49.
2017-09-18, 20:48
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Jag ser inte direkt någon poäng i att posta analyser från Världsbanken, IMF, et al, för fjortonde gången. De anser att Ukraina går åt rätt håll och BNP, reserver, handel med BÅDE Ryssland och EU ökar, skatteintäkterna ökar, statliga bolag som tidigare gått med mångmiljardförluster ger mångmiljardintäkter till statskassan, lönerna ökar, och så vidare.

Vad har det att göra med vad jag sa?

Jag sa att Ukrainas statspapper är bra just eftersom Ukraina kommer att införa reformer/privatisera som troligen slår hårt mot de allra fattigaste.

Allra fattigaste i Ukraina= t.ex. lärare, yrken inom hälso- och sjukvård och fattiga pensionärer är riktig fattiga. Oftast är de kvinnor. Just saying

Citat:
Gällande NS2 kan jag länka då jag inte gjort det tidigare:

https://euobserver.com/energy/139007

Ge det en månad eller två så kommer det slutliga Niet.

LOL.

Från

Samtidigt verkar Nord Stream 2 förlora sina EU-finansiärer.

Troligt är att Gazprom, precis som nu när NS1 ligger nere för underhåll, tvingas fortsätta transportera genom Ukraina och dessutom förhandla med en mycket tuff västlig partner.

Till

Hur som skulle det stoppa NS2 menar du?

Vilken 'deal' är Naftogas är nära?
Citat:
Naftogaz är nära en riktigt bra deal med världsledande bolag.

Btw, har du svenskt eller ukrainskt påbrå?
2017-09-18, 20:48
Medlem
Citat:
De som bor i Thailand är väl mest pensionärer, dokusåpawannabes och sexturister?
Som sagt, spyr regelmässigt förakt över alla som inte är unga urbana storstadsmänniskor som gått på Handels och har de rätta PK-åsikterna.

Det var du själv som gjorde tankefelet att val av semesterdestination hade någon relevans för din argumentation, så skyll inte på mig för att vi hamnat UÄ (utanför ämnet).
2017-09-18, 20:51
Medlem
Citat:
Gällande NS2 kan jag länka då jag inte gjort det tidigare:

Citat:
One EU backer of the Nord Stream 2 gas pipeline has said US sanctions have made it "almost impossible" to borrow money to fund the project.

https://euobserver.com/energy/139007

Sanktioner, sanktioner och återigen sanktioner. Och så kallar ljugpottorna det för "fri liberal kapitalism". Hot, utrepssning och rån, är vad det handlar om.
2017-09-18, 21:15
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Som sagt, spyr regelmässigt förakt över alla som inte är unga urbana storstadsmänniskor som gått på Handels och har de rätta PK-åsikterna.

Sådant förakt kommer faktiskt regelbundet från (immigranter?) "Ukrainare" här på flashback.

Förut var några "ukrainare" som gillade att prata om att "alkoholiserade", pensionärer och "homo sovieticus" var Janukovytjs väljarbas. Jävligt vidrigt!
2017-09-19, 00:09
Medlem
Tack, Ola.This strange Swedish video was translated to Russian. The coming war will change us all.

Kunskapens pris | ???? ?????? 1/2

https://www.youtube.com/watch?v=6GE3QmvOKXg

Kunskapens pris | ???? ?????? 2/2

https://www.youtube.com/watch?v=3nUNIICK29E
2017-09-19, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Tack, Ola.This strange Swedish video was translated to Russian. The coming war will change us all.

Kunskapens pris | ???? ?????? 1/2

https://www.youtube.com/watch?v=6GE3QmvOKXg

Kunskapens pris | ???? ?????? 2/2

https://www.youtube.com/watch?v=3nUNIICK29E

Ola, jag har en tendens att blanda språk. Ber om ursäkt. Jag skulle inte ha gjort det. Tackar dig dock för dessa fina länkar.
2017-09-19, 07:14
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Vad har det att göra med vad jag sa?

Btw, har du svenskt eller ukrainskt påbrå?

Missförstod dig lite, ej optimal kombo med jobbstress och whisky. My bad.

Och, nej, jag har inte ukrainsk påbrå - är det relevant?

Men när vi ändå är nyfikna - har du någonsin besökt, bott i eller på annat sätt haft att göra med Ukraina,Ryssland eller det USA du gärna diskuterar?

Sen så har sanktionerna omöjliggjort delar av finansen från EU (även om man försöker hålla skenet upp och hoppas på att Tyskland kan stå upp mot sanktionerna från USA):

Citat:
Sanctions have made the Nord Stream II financing "almost impossible," OMV CEO Rainer Seele said on Wednesday. According to an article in the Vedomosti business daily, financing obligations of the Nord Stream consortium group will have to be reviewed. Sanctions put commercial lenders at risk if they provide loans for Nord Stream II.

https://www.forbes.com/sites/kenrapo.../#3231d75e2993

Naftogaz har (förutom ganska stort internt drama) en del spännande dealar under uppsegling:

Citat:
Unser Gas-Transfersystem ist interessant. Wir haben Kontakt zu vier Unternehmen, die daran interessiert sind. Dabei handelt es sich um vier große internationale Gesellschaften. Zwei davon gehören zu den größten der Welt

https://deutsche-wirtschafts-nachric...n-der-ukraine/

Sist, ja, det är kul med eurobonds och de kommer att flyta fint. Men, tvärtom det självklara antagandet, de kan de facto bli en bromskloss mot korruption. När Ukraina stabiliserats och ekonomin börjar få driv minskar beroendet av IMF (och dess krav på, primärt, korruptionsreformer och privatiseringar), och snart går Ukraina in i überpopulistiskt election mode och då vet man aldrig riktigt vad som händer.
2017-09-19, 07:34
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:

Det var du själv som gjorde tankefelet att val av semesterdestination hade någon relevans för din argumentation, så skyll inte på mig för att vi hamnat UÄ (utanför ämnet).

Nej, det var du. Jag säger att ukrainare och ryssar helst reser, bor, arbetar och lever i USA och EU om de får välja. Det avspeglas tydligast i de med pengar och möjligheten att välja, inte svensk resestatistik (utlandssvenskar bor annars helst i London och USA, det ger en bra avspegling av våra preferenser för tillhörighet).

De vill hellre vara en del av den västerländska världen, inte den indiska eller kinesiska. Det är så Ukrainas irreversibla steg mot EU kan förklaras, inte med löjliga konspirationsteorier om hur EUSA genomförde en kupp.

Sedan tycker jag iofs att de som gör ett informerat val är viktigare än de som röstar blint eller i utbyte mot en säck potatis. Men ditt demokratiska vurmande känns lite skenheligt. Kämpar du för demokratins överlevnad i Ryssland? För det ser inte direkt bra ut...

https://infographics.economist.com/2017/DemocracyIndex/

Men, om vi då skiter i demokrati och accepterar att Maidan var en odemokratisk kupp där en liten majoritet genomförde en revolution, och att Aristoteles gråter blod i graven, så kan du nu för en gångs skull berätta hur kuppen gick till? Och hur EUSA genomförde den?

Låt mig ge ett exempel: Ryssland genomförde en cynisk kupp i Donbass där man bearbetar befolkningen med desinformation, där man förser separatisterna med tonvis av vapen, där man skickat soldater i flera tusental, där man har aktiv militär som koordinerar och leder strider, där man finansierar låtsasrepublikerna, och där man i direkt handling bidragit till mer än tiotusen döda på ett annat lands territorium.

Förstår du nu? Berätta hur EUSA kunde genomföra en statskupp i Ukraina och, vilket i så fall vore absolut nödvändigt, stödde upproret med vapen, manskap, koordination, finans och andra praktiska och tangerbara saker?
2017-09-19, 15:39
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Sen så har sanktionerna omöjliggjort delar av finansen från EU (även om man försöker hålla skenet upp och hoppas på att Tyskland kan stå upp mot sanktionerna från USA):

https://www.forbes.com/sites/kenrapo.../#3231d75e2993
Nja. OWL säger att de kommer att ha svårt att betala, men att 'avtal är avtal' och ska följas. Vad annars? Sedan verkar du inte ens läst mitt svar eftersom jag länkade till samma artikel
Citat:
"If, due to sanctions, banks do not give a single euro, then we will consider other sources of financing for Nord Stream II, but that depends on each company's own funds. These are obligations that are fixed by the signed agreement, and we will fulfill them, just as Gazprom is doing its part."
Min gissning att de vill sätta press på Österrike/Tyskland.

Sedan upprepar jag min fråga. Även om dessa företag bryter mot avtalet/går i konkurs, tror du att Gazsprom inte fullföljer NS2?

Citat:
Naftogaz har (förutom ganska stort internt drama) en del spännande dealar under uppsegling:

https://deutsche-wirtschafts-nachric...n-der-ukraine/
Så enligt artikeln av deutsche-wirtschafts-nachrichten.de (som citerar Unian) visar stora europeiska energibolag intresse för (delar av) Naftogas rörledningar.
Detta kallar du för 'Naftogaz är nära en riktigt bra deal med världsledande bolag' och 'en del spännande dealar'. Du verkar älska Ukraina och deras deals du!

Hur fan kan du ens veta om att det blir 'en riktigt bra deal' för Ukraina? Vi vet ju inget om det än, bland annat eftersom det beror jävligt mycket på just NS2.

2 hypotetiska scenarion:
a Om NS2 stoppas helt blir det nog en riktigt fet deal för NG.
b Om NS2 går helt opåverkat av sanktionerna blir det en ganska medioker deal för Ukraina.

Eftersom det är mycket mer troligt att NS2 blir av (med eller utan Gaspromps europeiska kompanjoner) är det mer troligt att det inte blir en super-duper deal för Ukraina.

Missar jag något?

Citat:
Sist, ja, det är kul med eurobonds och de kommer att flyta fint. Men, tvärtom det självklara antagandet, de kan de facto bli en bromskloss mot korruption. När Ukraina stabiliserats och ekonomin börjar få driv minskar beroendet av IMF (och dess krav på, primärt, korruptionsreformer och privatiseringar), och snart går Ukraina in i überpopulistiskt election mode och då vet man aldrig riktigt vad som händer.

Jag håller med att reformer och privatiseringar krävs. Problemet är att jag inte litar på Ukrainas nuvarande makt. Jag tycker att man ska gå sakta med privatiseringar för att undvika korruption. Helst efter att man "fixat" det "värsta" korruptionen.

Ett annat problem är som du säger att det är snart val i Ukraina. Det är väl därför man är inte så entusiastisk angående pensionsreformen.
Makten kan också vilja göra 'snabba cash" och privatisera företag (till ex Naftogas ) för ett sämre pris än man annars skulle få.

Vi får se.

Här är förresten vad NG tycker om NS2
https://www.forbes.com/sites/kenrapo.../#44b645c822f3
Citat:
"If this Nord Stream 2 pipeline is built, it is bad for Ukraine. Bad for Naftogaz. Russia will bypass us in the future if this gets built," says Andriy Kobolyev, CEO of Naftogaz, a company that gets a chunk of its revenue shipping Russian gas into Europe. Naftogaz accounts for nearly 10% of Ukraine's GDP.
2017-09-19, 15:43
Medlem
Draken55s avatar
Nej, det var du. Jag säger att ukrainare och ryssar helst reser, bor, arbetar och lever i USA och EU om de får välja. Det avspeglas tydligast i de med pengar och möjligheten att välja, inte svensk resestatistik (utlandssvenskar bor annars helst i London och USA, det ger en bra avspegling av våra preferenser för tillhörighet).

De vill hellre vara en del av den västerländska världen, inte den indiska eller kinesiska. Det är så Ukrainas irreversibla steg mot EU kan förklaras, inte med löjliga konspirationsteorier om hur EUSA genomförde en kupp.

SÅ j-vla sant,
detta är nåt alla diktator-rövslickare aldrig riktigt kan förstå, det heller.... inte mycket de har grepp om de där tomtarna, de sitter väl på sin kammare och drar sakta...(fniss) medans de googlar efter falsk propaganda .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in