Citat:
Ursprungligen postat av
TRUMPxPUTIN
Sen så har sanktionerna omöjliggjort delar av finansen från EU (även om man försöker hålla skenet upp och hoppas på att Tyskland kan stå upp mot sanktionerna från USA):
https://www.forbes.com/sites/kenrapo.../#3231d75e2993
Nja. OWL säger att de kommer att ha svårt att betala, men att 'avtal är avtal' och ska följas. Vad annars? Sedan verkar du inte ens läst mitt svar eftersom jag länkade till samma artikel
Citat:
"If, due to sanctions, banks do not give a single euro, then we will consider other sources of financing for Nord Stream II, but that depends on each company's own funds. These are obligations that are fixed by the signed agreement, and we will fulfill them, just as Gazprom is doing its part."
Min gissning att de vill sätta press på Österrike/Tyskland.
Sedan upprepar jag min fråga. Även om dessa företag bryter mot avtalet/går i konkurs, tror du att Gazsprom inte fullföljer NS2?
Citat:
Ursprungligen postat av
TRUMPxPUTIN
Naftogaz har (förutom ganska stort internt drama) en del spännande dealar under uppsegling:
https://deutsche-wirtschafts-nachric...n-der-ukraine/
Så enligt artikeln av deutsche-wirtschafts-nachrichten.de (som citerar Unian) visar stora europeiska energibolag intresse för (delar av) Naftogas rörledningar.
Detta kallar du för 'Naftogaz är nära en riktigt bra deal med världsledande bolag' och 'en del spännande dealar'. Du verkar älska Ukraina och deras deals du!
Hur fan kan du ens veta om att det blir 'en riktigt bra deal' för Ukraina? Vi vet ju inget om det än, bland annat eftersom det beror jävligt mycket på just NS2.
2 hypotetiska scenarion:
a Om NS2 stoppas helt blir det nog en riktigt fet deal för NG.
b Om NS2 går helt opåverkat av sanktionerna blir det en ganska medioker deal för Ukraina.
Eftersom det är mycket mer troligt att NS2 blir av (med eller utan Gaspromps europeiska kompanjoner) är det mer troligt att det inte blir en super-duper deal för Ukraina.
Missar jag något?
Citat:
Ursprungligen postat av
TRUMPxPUTIN
Sist, ja, det är kul med eurobonds och de kommer att flyta fint. Men, tvärtom det självklara antagandet, de kan de facto bli en bromskloss mot korruption. När Ukraina stabiliserats och ekonomin börjar få driv minskar beroendet av IMF (och dess krav på, primärt, korruptionsreformer och privatiseringar), och snart går Ukraina in i überpopulistiskt election mode och då vet man aldrig riktigt vad som händer.
Jag håller med att reformer och privatiseringar krävs. Problemet är att jag inte litar på Ukrainas nuvarande makt. Jag tycker att man ska gå sakta med privatiseringar för att undvika korruption. Helst efter att man "fixat" det "värsta" korruptionen.
Ett annat problem är som du säger att det är snart val i Ukraina. Det är väl därför man är inte så entusiastisk angående pensionsreformen.
Makten kan också vilja göra 'snabba cash" och privatisera företag (till ex Naftogas
) för ett sämre pris än man annars skulle få.
Vi får se.
Här är förresten vad NG tycker om NS2
https://www.forbes.com/sites/kenrapo.../#44b645c822f3
Citat:
"If this Nord Stream 2 pipeline is built, it is bad for Ukraine. Bad for Naftogaz. Russia will bypass us in the future if this gets built," says Andriy Kobolyev, CEO of Naftogaz, a company that gets a chunk of its revenue shipping Russian gas into Europe. Naftogaz accounts for nearly 10% of Ukraine's GDP.