2017-09-20, 22:44
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Och vad är skillnaden mot Obama och Clinton?

Kan jag då be dig förklara på vilket sätt den dåliga relationen med Ryssland är Trumps fel?

När det gäller den fantastiskt omfattande handeln med Ukraina, kan du hjälpa mig hitta var det står "United States" i den här bilden? Jag kan tyvärr inte hitta mitt förstoringsglas.

https://tradingeconomics.com/ukraine/exports-by-country

Det är uppenbart att du inte ser någon skillnad, men det är nog mest ditt problem. Jag tror inte någon, inte ens de mest inbitna republikaner, som följer amerikansk politik kan förneka Trumps narcissism.

Sedan, som vanligt, väljer du en liten sak att fokusera på. Men saker som LNG satsningen, sanktionernas öronmärkning för att stoppa rysk gas, kolleveranser och, troligen, snart vapen är ganska strategiskt viktiga aspekter.

I rena siffror så ökar handeln kraftigt med Ukraina:

Citat:
Ukraine’s trade with the United States rose 72.83 percent, from $914.12 million to $1.58 billion when compared to the same period the previous year, according to a WorldCity analysis of latest U.S. Census Bureau data. U.S. exports to Ukraine increased 61.52 percent while imports from Ukraine rose 94.04 percent.

https://www.ustradenumbers.com/countries/ukraine/
2017-09-20, 22:47
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Okej, det var trevligt att höra. Jag litar på vad du säger och konstaterar då att jag hade fel på den punkten.

No worries, saker som att ha känslor för det land man lever i, familj, vänner och liknande är konstanta värden. de respekterar jag alltid och jag är säker på att du, även om vi har olika åsikter, har en sann känsla för Ryssland, din familj, dina vänner och din verklighet.
2017-09-20, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRUMPxPUTIN
Sedan, som vanligt, väljer du en liten sak att fokusera på. Men saker som LNG satsningen, sanktionernas öronmärkning för att stoppa rysk gas, kolleveranser och, troligen, snart vapen är ganska strategiskt viktiga aspekter.

I rena siffror så ökar handeln kraftigt med Ukraina:

https://www.ustradenumbers.com/countries/ukraine/
Jaha, så nu är Ukraina uppe på 74e plats bland USAs handelsparners. Bra jobbat, men det är en bit kvar för att komma ikapp t.ex. Paraguay, Kambodja och Angola.

Jag noterar på samma sajt att Ryssland avancerat från 31a till 30e plats, trots utökade sanktioner. Återigen ett styrkebesked för den ryska ekonomins hållbarhet.
2017-09-20, 23:11
Medlem
Citat:
No worries, saker som att ha känslor för det land man lever i, familj, vänner och liknande är konstanta värden. de respekterar jag alltid och jag är säker på att du, även om vi har olika åsikter, har en sann känsla för Ryssland, din familj, dina vänner och din verklighet.
Då föreslår jag att vi skakar hand. En sak Ryssland har lärt mig är att man alltid kan bli sams igen efter att ha varit ovänner.
2017-09-20, 23:22
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Då föreslår jag att vi skakar hand. En sak Ryssland har lärt mig är att man alltid kan bli sams igen efter att ha varit ovänner.

Absolut. Både ryssar och ukrainare är raka på det viset. Man tar en fight, sen de klassiska 3 vodka glasen, och allt är straight efter den sista skålen traditionellt tillägnad kvinnan.
2017-09-21, 00:08
Medlem
Citat:
Absolut. Både ryssar och ukrainare är raka på det viset. Man tar en fight, sen de klassiska 3 vodka glasen, och allt är straight efter den sista skålen traditionellt tillägnad kvinnan.
Ingen vodka för min del, men om du inte har något emot det så bjuder jag på en Obolon nästa gång jag har vägarna förbi Kiev.
2017-09-21, 01:36
Medlem
Så här är det när det gäller Ukraina, Sverige och Tyskland.

Lara Fabian- Je suis Malade (digital clarity)

https://www.youtube.com/watch?v=7ON0iKXVUP
2017-09-21, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Så här är det när det gäller Ukraina, Sverige och Tyskland.

Lara Fabian- Je suis Malade (digital clarity)

https://www.youtube.com/watch?v=7ON0iKXVUP

https://www.youtube.com/watch?v=7ON0...eature=related

Här finns klippet i alla fall för mig.
2017-09-21, 12:46
Bannlyst
En neokonservativ USA-stiftelse ledd av John McCain har finansierat en ny opinionsundersökning i Ukraina. Jag har alltid varit skeptisk om tillförlitligheten i sånt här och jag tycker frågorna inte riktigt är de rätta. Men hur som helst, här är resultaten.

http://www.iri.org/sites/default/fil...versamples.pdf

Citat:
The survey was conducted throughout Ukraine (except for the occupied territories of Crimea and the Donbas) from June 9 to July 7, 2017 through face-to-face interviews at respondents’ homes.

The sample consisted of 2,400 permanent residents of Ukraine aged 18 and older and eligible to vote. An additional 4,800 respondents were also surveyed in the cities of Dnipro, Khmelnytskyi, Mariupol and Mykolaiv (i.e. 1,200 respondents in each city).

1. 68% av ukrainarna anser att landet är på väg åt fel håll, 18% åt rätt håll. Marginell förskjutning med ett par procent åt det positiva hållet.

Min tolkning: Förutom en liten minoritet som lyckats tjäna på de politiska förändringarna så ser den stora majoriteten ingen ljusning. Ukrainarna har i princip alltid varit så här negativa utom direkt efter Maidan, då ansåg 48% att landet var på väg åt fel håll och 34% åt rätt håll.

2. 68% av ukrainarna anser att deras ekonomiska situation försämras under det senaste året, endast 7% att den förbättrats.

Min tolkning: Se ovan. Ingen ljusning i sikte.

3. 43% anser att den ekonomiska situationen kommer att bli värre under kommande år, 12% tror att den ska bli bättre, övriga 45% vet ej eller tror på oförändrad situation.

Min tolkning: Även här är resultatet oförändrat jämfört med 2014-2016.

4. 17% av respondenterna har förtroende för Porosjenko, 75% har ej förtroende.

Min tolkning: Även premiärministern Hroysman och regeringen har mycket lågt förtroende.Regeringen hade en period efter 2014 när man hade 30-40% förtroende hos väljarna. Sen dess har förtroendet varit i botten. Värst är förtroendet för parlamentet - 80-90% är negativa, endast 4-10% har förtroende. Ingen ukrainsk politiker har mer än 22% förtroende (Tymoshenko).

5. 54% av ukrainarna vill gå med i EU, 18% i Euroasiatiska unionen, övriga vet ej.

Min tolkning: Stödet för att gå med i EU är fortfarande starkt. Innan 2014 var ställningen lika. Ingen speciell tendens i opinionen. Dock stor skillnad mellan åsikterna i östra och västra Ukraina.

6. 40% av ukrainarna vill gå med i NATO, 27% är emot, övriga "vet ej".

Min tolkning: Detta är inte övertygande siffror för anhängarna till det nazistiska bajsimperiet NATO. Återigen mycket stora skillnader mellan öst och väst. I östra Ukraina vill bara 16% gå med i det nazistiska bajsimperiet, 45% är emot.

7. Ukrainarna är mest positivt inställda till Polen (58% för, 2% mot) mest negativa till Ryssland (19% för, 51% emot).

Min tolkning: Stor opinionsförändring för EU och mot Ryssland 2014, och opinionen håller i sig. Känns som en politisk, ej en kulturell fråga, eftersom ukrainarna är lika positiva till Vitryssland som till Polen. Turkiet har blivit mer populärt, kanske tack vare alla nya partnerskap mellan turkar och ukrainskor i månghundraårig anda?

8. "Priskontroll" är den viktigaste personliga politiska frågan i Ukraina.

Min tolkning: Ukrainarnas ekonomi har tagit stryk av avregleringarna. Man är inte sugen på marknadsekonomi så länge det drabbar en själv. Detta lär bli en valfråga!

9. I valet mellan välfärd och demokrati så väljer 51% i Ukraina välfärd och endast 36% demokrati.

Min tolkning: Ukrainarna är ett auktoritärt folk som vill bli av med sin fattigdom, även om de får en odemokratisk ledare på köpet.

10. Inget parti får mer än 10% av rösterna, 59% av ukrainarna vet ej, vill rösta på något annat, eller vill inte rösta alls.

Min tolkning: Ukrainarna är djupt missnöjda med alla sina politiker.

11. I Dnipro är 55% stolta över staden, i Khmelnytskyi 75%, i Mariupol 55% och i Mykolaiv 32%. Ungefär samma procentsatser är nöjda med borgmästaren / lokala fullmäktige och med stadens funktionssätt.

Min tolkning: På lokal nivå har man karismatiska ledare som får saker att funka. Detta är antagligen en viktig faktor varför vi inte har sett en ny Maidan trots alla problem och allt missnöje.
2017-09-21, 12:55
Bannlyst
Jag svarar på mitt eget inlägg så slipper Lucas49 göra det:

Ingen fara alls eftersom allt är en hittepåhistoria troligen kopierad där ordet Ryssland ersatts med ordet Ukraina. För G-Kill vet väl att Ryssland är ett av dom farligaste länderna i världen. Tror att G-Kill blandar ihop dom två länderna eftersom hon ofta kritiserar Ukraina för olika odemokratiska ageranden, ageranden som ju däremot är välkända företeelser i Ryssland och inte i Ukraina. Putin kan ju aldrig vinna i Ukraina, inte ens om han tar på sig platåskorna och sträcker på sig. Att dra sig ur Ukraina kan löna sig eftersom Minskavtalet då delvis efterlevs av Ryssland och dom för Ryssland så skadliga sanktionerna troligen mildras. Trots allt så har Ukraina blivit en allt viktigare part för oss i väst nu när man synat och sett den ryska aggressiva politiken inpå sömmarna. Att stötta Ukrainas nuvarande politik och styre är att stötta Europas demokratier.

Ja på bar två år har <ukrina vänt raset i ekonomin till en försiktig återhämtning. <ukrina följer helt enkelt samma utveckling som t.ex Polen som ju för länge sedan kört förbi Ryssland ekonomiskt tack vare att det sovjetsiska korthuset föll samman och landet blev fritt. Det är den utvecklingen vi nu ser embryot i när det gäller Ukriana, en stadigt växande ekonomi med allt vad det medför för ukrainarna. Ukrina var såpass vanskött under både sovjettiden och under förre presidenten och kleptomanen Viktor J att en återhämtning var naturlig under en demokratisk vald regering. Återhämtningen är inledd för Ukraina vilket ju alla siffror pekar på. Men även i ukrainsk media så är det framstegen som nation och det vardagliga som är huvudrubrikerna i media medan Ryssland och terroristerna i öster förpassats till en mer undanskymd plats. Man får fortsätta mota Ryssland i grind och fortsätta på den inslagna vägen mot väst, något annat alternativ finns ju inte.
2017-09-21, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-Kill
Jag svarar på mitt eget inlägg så slipper Lucas49 göra det:

text

Ha ha, där fick du till det. Ser ut att vara kört i samma översättningsprogram, små stavfel, och total avsaknad av text uppdelad i stycken
2017-09-21, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Ha ha, där fick du till det. Ser ut att vara kört i samma översättningsprogram, små stavfel, och total avsaknad av text uppdelad i stycken

En sjysst tjänst som jag bjuder honom och övriga läsare på!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in