kanske dags att ställa några saker till rätta här...
när det gäller attityder till ryssland så har de unfavorable rankings i nästan alla länder av betydelse. eller, visst, det kanske är lite subjektivt. finns säkert de som gillar vietnam, nigeria och venezuela... men som jag ser på saken är indien det enda landet av betydelse som har fördelaktig bild av ryssland. ärligt talat tycker jag indien är ett underutvecklat skitland med våldtäkter och knappast något ställe jag vill besöka. källa:
http://www.pewglobal.org/2017/08/16/...-putin-russia/
javelins är välkomna, men - vilket alla verkar ha missat - den lika stora vinsten var att poroshenko som av en slump lämnade lagförslaget till antikorruptionsdomstol i princip samtidigt DOD godkände vapenleveranserna. priset för att attackera ukraina, vilket separatistsvinen gör på daglig basis, blir högre samtidigt som väst och IMF stärker sitt nödvändiga grepp om ukraina. win/win, me thinks. räkna med att endast en fullgod antikorruptionsdomstol kommer att leda till vapenleveranser. på så sätt kontrolleras poroshenko och den klassiska "krigsursäkten" avväpnas.
https://www.reuters.com/article/us-u...-idUSKBN1EG2AH
sedan är det lustigt att det är så tyst om vad internationella skiljedomstolen i stockholm beslutat. well, nån enstaka pliktskyldig notis i rysk media om 2 miljarder USD från tidigare dom, men de ryska megafonerna här och rysk propaganda är närmast knäpptyst. förmodligen behöver man några dagar att koordinera propagandan. det beror nog också - även om skiljedomsmål aldrig publiceras officiellt av domstolen - på att naftogaz vann över 70 miljarder USD och, som följd av det, är mycket troligt att vinna ytterliga 16 miljarder USD i slutlig dom i februari. jag har 100 % säkerhet i att naftogaz vann en knockoutseger. om inte det räcker så är den ryska tystnaden bevis nog... iofs har man sent om sider börjar med skadereglering, men det är bara den klassiska ryska opålitligheten (ni vet, när man photoshoppar flygplan och missiler på stats-tv, när man har vittnen som ser 10 000 meter upp genom molnen från marken, etc)
https://www.ft.com/content/74c5c520-...3-97ce5425ecbe
när det gäller trista - och ukrainskt absurda! - nyheter så verkar poroshenko desperat söka nya allierade. det känns som de flesta i väst tröttnat och gjort honom till en lame duck. sjukast av allt var när hans nära vän och riksåklagare (den enda i världen som saknar juridisk utbildning) blev påkommen i möte med genomvidriga kolomoiysky i amsterdam. de hävdade att de bara spang in i varandra av en slump. ridå.
tyvärr verkar också de politiska extremisterna och populism frodas. julia gör som vanligt allt för att bli alla lågutbildade landsortsbors darling och lovar att inga lån till väst ska betalas tillbaka (hon har all potential i världen att bli en ny hugo chavez). från högerkanten hörs rop på mer politisk influens och det är inte bra (typ en bilmekaniker/smågangster borde vara skatteminister, då han minsann slagits i kriget och är patriot). men jag räknar med att väst håller situationen under kontroll.
värst av allt är dock yuriy kyrseen som ledde de titushkis som mördade en pro-maidan journalist 2014. han dömdes till villkorlig dom. det är sjukt, det är vidrigt och det är - i alla fall för mig - oförklarligt.
ok, det var nog allt. jag bemödar mig inte med svar då allehanda rysk ambassadpersonal och nyttiga idioter har mer tid än jag. men jag önskar er alla - inte minst VD och WTF - en fortsatt god jul (sverige), ett gott nytt år och en god jul (ryssland).