• 1
  • 2
2015-11-23, 19:42
Medlem
Jessica.Amins avatar
Ja glömmer aldrig dessa bevingade orden. Vår nya svensk lärare Agneta kom, vi tvingades läsa ett långt tråkigt stycke av strindberg o alla va tjock oengagerade, alla tänkte bara de var de sämsta skiten de läst. Vi alla väntade på den där punkten men stycket tog ju aldrig slut, handlade om nån jävla vind eller nåt. Sen Agneta sa "Tänk att en gång i tiden vi hade bara Strindberg o sånt tråkigt", sen hon la fram böcker åt oss, böcker av en helt ny författare, hans namn var ju Jonas Hassen Khemiri, ett öga rött. De här var nåt nytt för oss, de va en författare som kunde leva sig in i folks liv o kunde skriva för människorna för svenskarna i förorterna, tala våra dialekter. En man som beskrev verkligheten till skillnad från strindberg.

De här gav oss så otroligt mycke, i en klass där många bara bott i sverige 10 år o ibland tom mindre. I en klass där flerspråkigheten va ett faktum. Nu sa Hassen till oss att vår flerspråkighet e en otrolig gåva o kunskap o inte ett hinder. Agneta lät oss skriva dikter o noveller på samma sätt som Khemiri o i vår klass över hälften gick ut gymnasiet me högsta betyg i Svenska. Asso engagerade elever som annars hade skolkat från de hära lektionerna blev inspirerade o visa att de kunde få högsta betygen i de hära ämnet. Tidigare fanns ju bara böcker som var tråkigt skrivna utan inlevelse o som bara handlade om priviligerade vita människor.

I dag står de klart Jonas Hassen Khemiri e sveriges bästa författare:
http://www.svd.se/live-vem-far-augus...ustpriset-2015

De står klart att denna mannen inspirerat sverige o stått för en språklig utveckling bland folk. Idag står de klart att sverige har inte längre bara strindberg o sånt tråkigt som agneta uttryckte sig.

Varför ingen tråd om denna händelse? Va tycker ni om att Khemiri e för litteraturen va Zlatan e för sporten. Två svenska kungar i olika ämnen. Khemiri vann august priset idag va tycker ni om de?
Citera
2015-11-23, 19:52
Medlem
pickelhaupts avatar
Du säger att du läst om någon vind skriven av Strindberg och sen har du bestämt att han var en kass författare? Sen är det ganska subjektivt vad man gillar att läsa.
Hur vet du hur Strindberg skildrat saker och ting om du inte läst något av honom och endast lyssnat på någon lärares åsikt?
Citera
2015-11-23, 19:54
Medlem
sommarlovs avatar
Undrade först vad detta var för trams, sedan såg jag TS namn och insåg att detta troligen är rent trams.

Okejdå, tror du Strindberg är stor för att han var tråkigt!?
Citera
2015-11-23, 19:54
Medlem
Jessica.Amins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickelhaupt
Du säger att du läst om någon vind skriven av Strindberg och sen har du bestämt att han var en kass författare? Sen är det ganska subjektivt vad man gillar att läsa.
Hur vet du hur Strindberg skildrat saker och ting om du inte läst något av honom och endast lyssnat på någon lärares åsikt?

Vi var en hel klass som tvingades läsa, o hon sa inget innan hon märkte va vi tyckte. En hel klass som tycker han e tjock keff o inte kan beskriva verkligheten för individer. Dåligt betyg!
Sverige har verkligen varit en kulturell öken innan vi började me hög invandring
Citera
2015-11-23, 19:56
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessica.Amin
Ja glömmer aldrig dessa bevingade orden. Vår nya svensk lärare Agneta kom, vi tvingades läsa ett långt tråkigt stycke av strindberg o alla va tjock oengagerade, alla tänkte bara de var de sämsta skiten de läst. Vi alla väntade på den där punkten men stycket tog ju aldrig slut, handlade om nån jävla vind eller nåt. Sen Agneta sa "Tänk att en gång i tiden vi hade bara Strindberg o sånt tråkigt", sen hon la fram böcker åt oss, böcker av en helt ny författare, hans namn var ju Jonas Hassen Khemiri, ett öga rött. De här var nåt nytt för oss, de va en författare som kunde leva sig in i folks liv o kunde skriva för människorna för svenskarna i förorterna, tala våra dialekter. En man som beskrev verkligheten till skillnad från strindberg.

De här gav oss så otroligt mycke, i en klass där många bara bott i sverige 10 år o ibland tom mindre. I en klass där flerspråkigheten va ett faktum. Nu sa Hassen till oss att vår flerspråkighet e en otrolig gåva o kunskap o inte ett hinder. Agneta lät oss skriva dikter o noveller på samma sätt som Khemiri o i vår klass över hälften gick ut gymnasiet me högsta betyg i Svenska. Asso engagerade elever som annars hade skolkat från de hära lektionerna blev inspirerade o visa att de kunde få högsta betygen i de hära ämnet. Tidigare fanns ju bara böcker som var tråkigt skrivna utan inlevelse o som bara handlade om priviligerade vita människor.

De står klart att denna mannen inspirerat sverige o stått för en språklig utveckling bland folk. Idag står de klart att sverige har inte längre bara strindberg o sånt tråkigt som agneta uttryckte sig.

Varför ingen tråd om denna händelse? Va tycker ni om att Khemiri e för litteraturen va Zlatan e för sporten. Två svenska kungar i olika ämnen. Khemiri vann august priset idag va tycker ni om de?

Antar att det är helt ok att Jonas vann priset?
Skönt att Sverige är så bra ändå va? Utan Sverige hade nog inte Zlatan kanske fått samma möjlighet (ja man vet aldrig)... utan Sverige kanske inte Jonas hade fått samma möjlighet... vem vet...

Utan ett Sverige som bara för 50 talet år sedan bestod av mesta dels vita män och kvinnor... knepigt... Idag tackar man sin lyckliga stjärna att det nu förtiden består av folk som inte har några problem att strida för ISIS, eller kasta sin fru från balkongen...

Det är lite som man önskar ibland att Sverige inte var Sverige utan mer som föregångs länderna som Afghanistan, Pakistan osv... heller hur? Där finns ju inte lika många sådana dära vita tråkiga människor...
Citera
2015-11-23, 19:59
Medlem
pickelhaupts avatar
Men du har läst en text av honom. Är det inte lite förhastat och dra ett streck över ett litterärt geni bara så där tycker du? om han behandlar tråkiga saker kan jag köpa. Men han är inte stor för ingenting.
Och som jag säger.. Du har inte läst Strindberg så det blir lite knas.
Citera
2015-11-23, 20:24
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Strindberg är en av få författare som har fått mig att skratta högt medans jag läser. Du, Jessica.Amin, är en imbecill som inte kan förstå hans storhet. Dessutom vågar jag nog påstå att Strindberg kunde måla upp personporträtt och beskriva sin samtid bättre än Hassan.

Att ens nämna dem två i samma mening känns helt perverst - en gigant som vågade utmana allt och alla mot en populist som kommer att vara totalt bortglömd om högst 20 år. Men tvinga dig själv att läsa lite mer Strindberg, det kommer kanske att få dig att förstå lite av Sveriges senare historia och hur det svenska samhället har vuxit fram. Walla, brushan, habibi, etc., kan du väl redan, så det behöver du knappast lära dig mer av ....
Senast redigerad av Knarkarjävlar 2015-11-23 kl. 20:28.
Citera
2015-11-23, 20:31
Bannlyst
tvärtom vad jag har hört. Strindberg ska vara riktigt underhållande att läsa, röda rummet har jag hört bra om. Men nu har jag inte läst Strindberg och inte TS heller, det är bättre skapa sin egen uppfattning efter själv ha läst. Det som lockar är att han lär varit en kvinnohatare och jag undrar om det framgår i denna mans littelära verk?
Citera
2015-11-23, 20:37
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

"Tjock keff?" Du kan uppenbarligen inte skriva svenska, så vad får Dig att tro att Du kan begripa svensk litteratur? Det är möjligt att Hassen Khemiri skriver på någon pidginsvenska som människor med begränsade språkkunskaper kan ha behållning av, men mitt intryck är att det mest är gnöl över ett svenskt samhälle som författaren inte förstår.

Men, det var förstås tämligen ironiskt att JHK fått just August-priset. Kanske är det värt att ta reda på vem priset är uppkallat efter.
Citera
2015-11-23, 20:40
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSvartaBollen
Det som lockar är att han lär varit en kvinnohatare och jag undrar om det framgår i denna mans littelära verk?

Jag har inte kunnat utläsa det i några av hans böcker som jag har läst. Och jag tror inte heller att han var det. Förutom att jag inte hittat något som tyder på kvinnohat, var han dessutom gift flera gånger och hade många barn. Det känns mest som om det var bittra 68-feminister som ville stämpla Stringberg som kvinnohatare. Däremot hade han ju en del intressanta teorier om människoraser som kanske inte anses helt politiskt korrekta idag.
Senast redigerad av Knarkarjävlar 2015-11-23 kl. 20:48.
Citera
2015-11-23, 22:11
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Vi var en hel klass som tvingades läsa, o hon sa inget innan hon märkte va vi tyckte. En hel klass som tycker han e tjock keff o inte kan beskriva verkligheten för individer. Dåligt betyg!
Sverige har verkligen varit en kulturell öken innan vi började me hög invandring
Du mitt bäste troll, vet verkligen ingenting om Strindberg!
Citera
2015-11-24, 08:04
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du mitt bäste troll, vet verkligen ingenting om Strindberg!
Vad får dig att tro att hon är ett troll? Tvärtom så tror jag hon är på riktigt. Tror du inte att det är ganska sannolikt att en hel klass med rasifierade kroppar tycker att August Strindberg är »tjock keff«?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in