• 3
  • 4
2015-12-17, 22:35
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st3fan91
Tack för ett genomtänkt och välskrivet svar. Du har säkert rätt angående Augustpriset, tragiskt om det verkligen är så. Men det finns tidigare vinnare som har varit riktigt bra. Rekomenderar Svinalängorna av Susanna Alakoski. En mycket välskriven och gripande berättelse om en familj som slits sönder av alkoholism och missär.

Ditt engagemang för Strinberg är inspirerande. Nu ska jag ta tag i att läsa Hemsöborna och Tjänstekvinnans son som jag har hemma, sen kan jag PMa dig om jag tycker du överskattar honom eller inte.

Kul att du uppskattar mitt svar! Svinalängorna har man ju hört talas om, kanske ger den ett försök någon gång framöver. Jag bläddade igenom vilka författare som tidigare har fått Augustpriset på Wikipedia, och den författare som jag finner mest intressant som jag inte läst hittills, är P.O Enquist, som har fått priset två gånger. Jag har en bok av honom som jag köpte på årets bokrea - Liknelseboken - det är inte den som han vann pris för men det ska ändå bli spännande att läsa den.

Ja, skicka gärna ett pm och berätta vad du tycker om Strindberg efter att du har läst honom, men var beredd på strid om du inte gillar honom!
Citera
2015-12-23, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Du verkar känna till Hessen och ha läst honom en del, är det någon av hans böcker som inte, inom "väl valda delar" ( ), behandar rasism på något sätt?

Jag gillar inte att någon som har misshandlat det svenska språket i en av sina tidigare böcker får ett litteraturpris, sedan får misshandeln vara en del av ett stilistiskt grepp hur mycket som helst.

"Väl bevandrad" är nog att ta i i överkant, då är jag betydligt mer bekant med Strindberg (där jag för övrigt håller med dig till fullo, även om mitt hjärta klappar lite hårdare för Carl Jonas Love Almqvist)
Angående språket så respekterar jag din åsikt, själv har jag väldigt svårt nyare författare som verkar skriva med ett synonymlexikon uppslaget, enbart i syfte att få till en så högtravande text som möjligt
Citera
2015-12-23, 17:00
Bannlyst
Jag håller med det
Citera
2015-12-23, 17:00
Bannlyst
Håller med
Citera
Igår, 04:36
Medlem
Humor (lyteskomik) på hög nivå att TS förmodligen är seriös i sin inskränkta "analys". Varför skulle det vara positivt att underklassen har något att läsa när de knappast använder böckerna som annat än rekvisita?
Senast redigerad av anwe8 Igår kl. 04:41.
Citera
Igår, 11:49
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Du förstår väl ändå att August Strindberg levde långt innan förorterna och mångkulturen var uppfunna? Hur ska man kunna beskriva din vardag om man skrev böcker för 130 år sedan? Förövrigt, varför måste böcker handla om just din och polarnas vardag? Är det inte till stor del för att vidga sina vyer, få nya perspektiv och kunskaper om sånt man inte har möjlighet att möta i sin vardag som man öht läser böcker?
Här har vi just den synpunkt som jag själv tänkte komma med.
Det är knappast lärarens uppgift att bara föreslå romaner om elevernas egen vardag och glömma litteraturhistorien.
Citera
Igår, 12:47
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Humor (lyteskomik) på hög nivå att TS förmodligen är seriös i sin inskränkta "analys". Varför skulle det vara positivt att underklassen har något att läsa när de knappast använder böckerna som annat än rekvisita?

De läser nog men inget avancerat.

Om det inte är rent trollande så stör sig troligen trådstartaren på Strindbergs språk, som låter lite gammaldags idag. Hans åsikter är ju än idag revolutionerande, som när han helt fördömer staten i Röda rummet och visar upp precis vilka hycklare "eliten" är. Än idag är många av hans åsikter tabu.
Citera
Igår, 16:50
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
De läser nog men inget avancerat.

Om det inte är rent trollande så stör sig troligen trådstartaren på Strindbergs språk, som låter lite gammaldags idag. Hans åsikter är ju än idag revolutionerande, som när han helt fördömer staten i Röda rummet och visar upp precis vilka hycklare "eliten" är. Än idag är många av hans åsikter tabu.
Jo, det är nog tillräckligt svårt att få svenska ungdomar att intressera sig för 1800-talslitteratur.
Det som jag stör mig på är att den här läraren inte ens verkade försöka.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in