Citat:
Ursprungligen postat av
st3fan91
Tack för ett genomtänkt och välskrivet svar. Du har säkert rätt angående Augustpriset, tragiskt om det verkligen är så. Men det finns tidigare vinnare som har varit riktigt bra. Rekomenderar Svinalängorna av Susanna Alakoski. En mycket välskriven och gripande berättelse om en familj som slits sönder av alkoholism och missär.
Ditt engagemang för Strinberg är inspirerande. Nu ska jag ta tag i att läsa Hemsöborna och Tjänstekvinnans son som jag har hemma, sen kan jag PMa dig om jag tycker du överskattar honom eller inte.
Kul att du uppskattar mitt svar!
Svinalängorna har man ju hört talas om, kanske ger den ett försök någon gång framöver. Jag bläddade igenom vilka författare som tidigare har fått Augustpriset på Wikipedia, och den författare som jag finner mest intressant som jag inte läst hittills, är P.O Enquist, som har fått priset två gånger. Jag har en bok av honom som jag köpte på årets bokrea -
Liknelseboken - det är inte den som han vann pris för men det ska ändå bli spännande att läsa den.
Ja, skicka gärna ett pm och berätta vad du tycker om Strindberg efter att du har läst honom, men var beredd på strid om du inte gillar honom!