• 1
  • 2
2015-11-24, 19:10
Medlem
Snubblade ver denna trailern och den ser ganska fet ut.
https://www.facebook.com/1tvnews/vid...0408677975399/

Rysk film som kommer ut 2016, och google sger mig att Викинг det betyder Viking.
All information jag hittat r p ryska (letat i flera sekunder) utom engelska wikipedia som er ut att vara skriven av google translates n mindre begvade broder.
https://en.wikipedia.org/wiki/Viking_(film)
Citat:
Viking (Викинг) is a 2016 historical action film by director Andrei Kravchuk, winner of the best fiilm award at 2005 Berlin International Film Festival',

Handling utspelar sig i(?) Sverige, antar att det r dlig engelska om man ser p namnen som inte lter direkt svenska.
Citat:
Kievan Rus, late 10th century. After the death of his father, Svyatoslav I, ruler of Kievan Rus, the young Viking prince Vladimir of Novgorod (Danila Kozlovsky) is forced into exile across the frozen sea in Sweden to escape his treacherous half-brother Yaropolk (Aleksandr Ustyugov), who has murdered his other brother Oleg (Kirill Pletnyov) and conquered the Viking territory of Kievan Rus. The old warrior Sveneld (Maksim Sukhanov) convinces Vladimir to assemble a Varangian armada, hoping to reconquer Novgorod from Yaropolk and ultimately face the mighty Byzantine forces.

Vad tror ni om att?
Ryssarna har ju en hel del begvade konstnrer i bagaget s hade varit kul om det kom lite hgbudgetfilmer frn dom.
Citera
2015-11-24, 19:16
Medlem
Hittade en engelsk artikel p den frn wikin:
http://www.screendaily.com/news/levi...085878.article

Budget: $12.5m
Genre: mix of adventure, drama and action
Producent: Alexander Rodnyansky
Regissr: Alexey Mizgirev
Skdisar: French actress Fanny Ardant and Russias Ekaterina Vilkova, French actor Vincent Cassel or the Russian actor Vladimir Mashkov

Ovan sida sger att det utspelar sig p 1800-talet och wikin sger att det utspelar sig p 900-talet.
Den heter Viking s jag gissar mer p det sistnmnda.
Citera
2015-11-24, 19:17
Medlem
Blev s besviken nr Mel Gibsons Viking film inte blev av. Den hade nog blivit en fulltrff!

Fr se hur denna blir. Trailern ser snygg ut men fr att verkligen tas tillbaka tusen r s vill man att sprken ska bli rtt. Ngot Mel Gibson hade lyckats med! Ganska trist ifall de pratar modern ryska och ngon krasslig svenska.

I alla fall kul att Ryssland tar del av sitt Viking hrkomst och historia dem med. Om inte det blir en Anti-skandinavisk film d med ryska propaganda.
Senast redigerad av Papaoutai 2015-11-24 kl. 19:23.
Citera
2015-11-24, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papaoutai
Blev s besviken nr Mel Gibsons Viking film inte blev av. Den hade nog blivit en fulltrff!

Fr se hur denna blir. Trailern ser snygg ut men fr att verkligen tas tillbaka tusen r s vill man att sprken ska bli rtt. Ganska trist ifall de pratar modern ryska och ngon krasslig svenska.

I alla fall kul att Ryssland tar del av sitt Viking hrkomst och historia dem med.
Ryska och franska skdisar, s har svrt att se att sprken kommer bli realistiska. Srskilt nr det verkar som att den riktar sig frmst till rysk publik (med tanke p det begrnsade internationella innehllet p ntet). Ryssar r nationalister. Cinemagrafiskt sett skert ungefr dr hollywood var p 80-talet nr det gller den aspeketen. Det vill sga, folk frn utlandet pratar med valfri brytning - ven nr de pratar med varandra.
Strande nu nr du ppekar det.

Approp Mel Gibson, visste inte att han hade planerat en vikingfilm, hade blivit fantastisk. Synd att han gick till attack p den amerikanska filmindustrins gare
Han hade utrttat stordd fr duken.
Citera
2015-11-24, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleWhale
Ryska och franska skdisar, s har svrt att se att sprken kommer bli realistiska. Srskilt nr det verkar som att den riktar sig frmst till rysk publik (med tanke p det begrnsade internationella innehllet p ntet). Ryssar r nationalister. Cinemagrafiskt sett skert ungefr dr hollywood var p 80-talet nr det gller den aspeketen. Det vill sga, folk frn utlandet pratar med valfri brytning - ven nr de pratar med varandra.
Strande nu nr du ppekar det.

Approp Mel Gibson, visste inte att han hade planerat en vikingfilm, hade blivit fantastisk. Synd att han gick till attack p den amerikanska filmindustrins gare
Han hade utrttat stordd fr duken.

Precis som i ryska filmen "The Sovereign's Servant" (Slaget vid Poltava) ifrn 2007 filmen om det stora nordiska kriget. Franska och ryska skdespelare i den med. Och svenskan var serist usel i den nr karolinerna pratade. Haha. Och Karl den tolfte snackade franska i den. Ganska kul d han vgrade tala franska enligt historian och hade enorm frkrlek fr svenska sprket som han ansg var lika vackert.

En sak jag inte gillade med Mel Gibsons Viking film id r att han ville att Leonardo Dicaprio skulle spela huvudrollen, kan inte riktigt se honom som en Viking typ. Plus sprket hade vart p fornordiska och efter att bara hrt Dicaprios Tyska i en film s, meh!
Citera
2015-11-24, 20:36
Medlem
Citat:
En sak jag inte gillade med Mel Gibsons Viking film id r att han ville att Leonardo Dicaprio skulle spela huvudrollen, kan inte riktigt se honom som en Viking typ. Plus sprket hade vart p fornordiska och efter att bara hrt Dicaprios Tyska i en film s, meh!
Just fornnordiskan som hade gjort den cool. Precis som the passion och apocalypto fr en extrem extra boost p grund av just sprket.

Urskta att jag gr OT i min egen trd.
Citera
2015-11-24, 20:39
Medlem
Citat:
Just fornnordiskan som hade gjort den cool. Precis som the passion och apocalypto fr en extrem extra boost p grund av just sprket.

Urskta att jag gr OT i min egen trd.

lskar Apocalypto. En utav mina favoritfilmer! Det sgs att riktiga Maya indianer behver se den textad fast de talar Maya sprket dock haha!

Men ja. Fan att det blev snt strul i Hollywood dr med Mel.
Citera
2015-11-24, 20:57
Medlem
Citat:

Fast det hade vl inte varit ett problem d det r ytterst f (om ens ngon?) som frstr och kan urskilja bra/dlig fornnordiska. Jmfrelsen med tyska haltar ju ngot d det r flera miljoner mnniskor vrlden ver som frstr och kan urskilja en dlig tysk accent.
Citera
2015-11-24, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexie123
Fast det hade vl inte varit ett problem d det r ytterst f (om ens ngon?) som frstr och kan urskilja bra/dlig fornnordiska. Jmfrelsen med tyska haltar ju ngot d det r flera miljoner mnniskor vrlden ver som frstr och kan urskilja en dlig tysk accent.

Islnningar kan vl typ. Fornordiska br lta som islndska och Dicaprio kanske hade fuckat upp det? Jag tyckte hans tyska lt rtt dlig i den shutter island. Och hans mor r vl tyska om inte jag minns fel.
Citera
2015-11-24, 22:16
Medlem
Knns som det r mer fr pengarna n vad en hollywoodrulle skulle ge. 12 mill r inte s mycket om man jmfr.
Men de kan ju anvnt all budget till trailern, men knns inte s.

Citat:
lskar Apocalypto. En utav mina favoritfilmer! Det sgs att riktiga Maya indianer behver se den textad fast de talar Maya sprket dock haha!

Men ja. Fan att det blev snt strul i Hollywood dr med Mel.
Maya fr 600-700 r sedan och Maya idag, klart det r annorlunda. S r ju bra p ett stt. Frstr inte svenska frn sent 1400-tal som r i nrheten av nr apocalypto utspelar sig.

Karlakrnikan, sent 1400-tal, p svenska:
Citat:
Ok siger iak ider wthen fare
Ider kungh vil iak ey ware
Wi wiliom ther til en bonde taka
Hwem Sancte Erik wnner oss rake
Ok sethien p Moresten wthen skam.

http://www.gutamal.org/om-det-gutnis...er-medeltiden/

Man kan vl lista ut 70-100% beroende p hur duktig man r, men en hel film, nej.
Just drfr en vikingfilm p fornnordiska hade varit riktigt coolt.
Senast redigerad av PurpleWhale 2015-11-24 kl. 22:22.
Citera
2015-12-08, 22:46
Medlem
HinGambleGoths avatar
Jag tycker den verkade spnnande, Vikingar i sterled r ett nytt och intressant tema ocks, knner av en rhet i trailern, men det kan tyvrr bli lkigt.

Gillar Vendelhjlmen i slutet.

Citat:
Knns som det r mer fr pengarna n vad en hollywoodrulle skulle ge. 12 mill r inte s mycket om man jmfr

Hollywoodproduktioner r extremt slsaktiga, produktionsbolagen och filmfacken r inte direkt effektiva, sen r det nog avsevrt mycket billigare att spela in i Ryssland n i USA.

Citat:
Man kan vl lista ut 70-100% beroende p hur duktig man r, men en hel film, nej.
Just drfr en vikingfilm p fornnordiska hade varit riktigt coolt.

Fornnordiska r det mest vldokumenterade forngermanska sprket och att skriva dialog vore ltt, man skulle kunna vlja en srskild dialekt vid en srskild tidpunkt om s krvs. I det hr fallet 1000-tals svenska.
Citera
2015-12-12, 09:33
Medlem
Eftersom det inte slpps allt fr mnga vikingafilmer s frsker jag att se allt i genren, den hr kommer jag absolut att se om tillflle ges. Det r mycket sllan dessa filmer r ngot att ha s frhoppningarna r lga men frr eller senare mste det ju komma en bra vikingafilm s hoppet verger mig aldrig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in