• 1
  • 2
2015-11-26, 19:53
Medlem
Jag ar lat av mig och har heller inte mycket tid over for skonlitteratur. Bara nagon gang ibland hander det att jag laser sant. Ofta blir man ju besviken. Bara ett evigt kacklande och rabblande av saker man inte vill lasa om, eller atminstonde inte spendera sa stora delar av sin tid pa. Darfor tankte jag starta en trad har och se om nagon kan rekommendera nagot vettigt.
Nagra favoriter jag har ar tjechov, maupassant, bunin och kawabata. Vissa av dem kan proppa fem decennier ned pa tva sidor papper. Missar man en mening faller hela texterna som korthus. De ar sapass kompakta i sitt innehall.
Vill papeka att jag inte fragar efter korta texter. Korta texter kan ju ocksa vara utspadda. Vill ha kompakta skonlitterara texter - langa, korta eller mittemellan. Men helst korta. Raknar essaer, repotage och sa vidare till skonlitteratur.
Tank "ett halvt ark papper". Den borde val de flesta kanna till. Mer at det hallet.
Citera
2015-11-26, 21:55
Medlem
P.Gs avatar
Raymond Carver borde vara ngot fr dig, se (FB) Raymond Carver
Citera
2015-11-27, 06:17
Medlem
PiusXIIIs avatar
Kafkas noveller kanske kan passa in. Hr r en novellsamling som innehller material som faktiskt publicerades medan han var i livet.

http://www.bokus.com/bok/97891774226...tarens-levnad/
Citera
2015-11-27, 10:15
Medlem
lampross avatar
Vilhelm Ekelund, svensk frfattare, 1880-1949.

Han skrev innebrdsdigra aforismsamlingar: Antikt ideal, Bge och lyra och Metron. Bra botemedel fr den som r trtt p att blddra snmos-prosa. Ty hos Ekelund r varje rad ett epos, varje ord en predikan.
Citera
2015-11-27, 10:20
Medlem
gato12s avatar
Hemingway sklart!

Komprimerad men glimrande prosa, inte ett ord fr mycket.
Citera
2015-11-27, 15:31
Medlem
Edward-Tellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Hemingway sklart!

Komprimerad men glimrande prosa, inte ett ord fr mycket.

Hemingway vette fan. "Och solen har sin gng" r i sammanhanget ett skrckexempel p ickekompakt litteratur. Jag tror TS r ute efter bcker dr hndelse staplas p hndelse. Kanske Raymond Chandler men inte ens han tror jag r kompakt nog.

Kanske serietidningar vore ngot fr TS?
Citera
2015-11-27, 17:13
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edward-Teller
Hemingway vette fan. "Och solen har sin gng" r i sammanhanget ett skrckexempel p ickekompakt litteratur. Jag tror TS r ute efter bcker dr hndelse staplas p hndelse. Kanske Raymond Chandler men inte ens han tror jag r kompakt nog.

Kanske serietidningar vore ngot fr TS?
Tnkte mest p hans noveller, det kanske jag borde skrivit.
Citera
2015-11-28, 03:25
Medlem
lampross avatar
Dashiell Hammett, The Maltese Falcon. Ingen introspektion, bara action. "Spade's thick fingers made a cigarrette with deliberate care"...
Citera
2015-11-28, 04:13
Medlem
CaptainFreedoms avatar
Charles Bukowskis bcker har lite av den stil du letar efter. Postverket och Factotum r tv exempel.

Kul med fler som gillar Maupassant. Den mannen var verkligen ett litterrt geni.
Citera
2015-11-28, 04:20
Medlem
Saltkatts avatar
Tage Aurell kanske kan vara ngot, tminstone novellerna?
Citera
2015-11-28, 10:00
Medlem
Weejays avatar
Noveller av...

Lydia Davis
Augusto Monterroso
Slawomir Mrozek
Citera
2015-11-28, 11:33
Medlem
lampross avatar