Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-07, 23:24
Moderator
Allaballawallas avatar
Var hälsade ärade Flashbackare!

Äntligen är det dags igen för Flashbacks medlemmar (Alla med ett aktivt konto på Flashback med möjlighet att publicera bidrag är välkomna att delta.) att visa hur otroligt duktiga de är pepparkakshusbak...

Precis som tidigare år kräv det inte några direkta förkunskaper eller erfarenheter om hur pepparkakshus ska/bör/kan byggas, men lite kreativitet är antagligen inte helt fel. Tävlingen är öppen för alla som har möjlighet att posta på Flashback Forum det spelar ingen som helst roll vem man är eller varför man är här, alla medlemmar får alltså vara med. Klarar man någorlunda av att föra en diskussion på Flashback så ska man nog även klara av att bygga sitt eget pepparkakshus; det är inte särskilt svårt.

Vinnaren får den obestridbara äran och rätten att skryta för alla h*n vill skryta för att h*n vunnit Flashbacks pepparkakshusbyggartävling 2015; vilket inte är helt fel med tanke på hur många som känner till forumet och vilken självklar respekt titeln för med sig...

Tidsordning för de olika delarna i tävlingen föreslår jag till att vara som följer:

Fas I: Allmän diskussion och förslag på eventuella regeländringar samt fastställande av slutgiltigt regler och riktlinjer.
Från och med nu fram till och med 2015-12-13.
Fas II: Publicering av bidrag.
Från och med 2014-12-14 till och med 2014-12-21.
Fas III: Omröstning för att utse vinnaren av den åtråvärda titeln: Skaparen av Flashbacks bästa pepparkakshus 2015!
Från och med 2014-12-22 till och med 2014-12-26

Mitt förslag är att vi kör på samma regler som föregående år men det är öppet för diskussion, så om någon har något/några förslag så är det bara att posta ett inlägg om det här.

Det föreslagna regelverket:

1. Pepparkakshuset ska ha deltagarens användarnamn samt årets årtal synligt.
2. Pepparkashuset ska ha ett bidragsnamn samt en bidragsförklaring.
3. Pepparkakshuset ska vara utformat som en byggnad (Existerande eller fiktiv.).
4. Pepparkakshuset ska vara designat av den som bygger det/tävlar med det.
5. Pepparkakshuset ska endast byggas av ätbara delar (Med undantag för belysning och bomull.).
6. Pepparkakshuset ska innehålla "pepparkaka".

Förtydligande av reglerna under spoiler:

För de som inte är insatta i hur det varit tidigare år återfinns en liten sammanfattning nedan.
Citera
2015-12-07, 23:25
Moderator
Allaballawallas avatar
Fortsättning på trådstarten...

Historik:

2014 kom segerbidraget att bli det imponerande bidraget CAMP FREEDOM som DisposableGarbage4 lyckats skapa tack vare sin konstnärliga själ. Det hela presenterades med en kort historisk tillbakablick som påminner oss om livet för vissa av lägerbesökarna under delar av 40-talet. Några poäng efter med en självklar andraplats hamnade TheSabaton med bidraget Hus i Smålands skogar ! som bland annat innehöll en skottad gång i "snön" mellan husen. På tredjeplatsen hamnade detta år bidraget trelleborgen som duckling skapat utifrån en verklig förlaga.

2013 års segrare var edse1991 med det otroligt ståtliga bidraget Stockholms stadshus som var baserat på en ganska känd förlaga belägen i Sveriges huvudstad, Stockholm.
Andraplatsen gick till Stegosaurusen och bidraget Tower Bridge, som även den har en verklig förlaga, närmare bestämt i London. H*n har alltså tagit hem både en första och en andraplats, vilket är minst sagt imponerande.
Allaballawalla (Alltså jag själv.) halade in tredjeplatsen med bidraget En dödsknarkarnazistvariant på Spongebobs hus.

Detta år fick vi tack vare en fin liten artikel i Flashback.se om vad vi höll på med väldigt mycket uppmärksamhet och det är vi förstås otroligt tacksamma för.
Länk till artikeln: Flashbacks medlemmar bygger pepparkakshus

2012, tog Luismi hem segern med sitt detaljrika och genomarbetade mästerverk Tvåvåningshus med balkong och växthus.
På andra plats hade vi Bitsocker som tävlade med det verklighetsbaserade bidraget Lilla Bommen som var otroligt likt den fysiska förlagan i Göteborg. Illusioner tog tredjeplatsen med sin pittoreska Timmerstuga.

2011 var det Stegosaurusen som tog hem segern med sitt "palats", andra platsen gick till panzer-siddhartha med "offertempel" och tredjeplatsen gick alltså till Illusioner med sitt "hus".
För de som inte är insatta i hur det varit tidigare år återfinns en liten sammanfattning nedan.

I vanlig ordning använder vi oss av varje "aktiv" tråd under hela tävlingen för diskussioner som rör ämnet. Där finns då möjlighet för alla som vill att utbyta erfarenheter, recept, tips och allmänt pepparkakshussnack hela vägen fram till och efter att Flashbacks bästa pepparkakshus utses.

2011.

2012.

2013.

2014.

Försnack 2015:

(FB) Försnack till Pepparkakshustråden 2015

Är det någon som undrar över något så är det bara att fråga på...
Jag har säkert glömt något, men det kan vi ju ta i tråden.

Då är det bara att sätta igång!

Med pepparknapriga hälsningar,
Allaballawalla
Citera
2015-12-08, 15:50
Medlem
Moramannens avatar
Har inte byggt något pepparkakshus tidigare, ska kanske prova på nu?
Citera
2015-12-08, 16:30
Medlem
BewilderedHulders avatar
Jaaa! Verkligen fina skapelser från föregående år. Blir också sugen på att prova då jag inte har bakat nåt pepparkakshus sen jag var liten. Ett klassiskt Disney slott skulle ju vara fantastiskt men lite väl svårt kanske. Ska fundera och försöka mig på något något och hoppas på att det inte blir för fult för att posta
Citera
2015-12-13, 13:10
Medlem
Moramannens avatar
Dåligt med fart här i tråden, men nu ska jag i alla fall sätta igång med bygget.
Citera
2015-12-13, 20:41
Medlem
Moramannens avatar
Hur benhårda är reglerna om "endast ätbara delar"? Har nämligen använt hasselnötsskal till grötskålar och en bit servett till bordsduk, men annars går allt utom bomullen att äta. Är helt klar nu. Fick lite hjälp av familjen, så det gick rätt snabbt.
Citera
2015-12-13, 20:57
Medlem
Frixys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Hur benhårda är reglerna om "endast ätbara delar"? Har nämligen använt hasselnötsskal till grötskålar och en bit servett till bordsduk, men annars går allt utom bomullen att äta. Är helt klar nu. Fick lite hjälp av familjen, så det gick rätt snabbt.

Pics or it didn't happen!

*nyfiken...
Citera
2015-12-13, 21:06
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
Pics or it didn't happen!

*nyfiken...
Du får ge dig lite till tåls! Fas II börjar inte förrän imorgon...
Citera
2015-12-14, 02:18
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen

Där är ju någon som har tagit sig igenom trots vissa mindre regelbrott förr och då denna tråden är till för regelförslag och liknande kan vi ju se det som en önskan om en ändring. Vi får väl se om det kommer in några protester annars ska det väl inte vara några större problem...
Citera
2015-12-14, 08:15
Medlem
ducklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Vi får väl se om det kommer in några protester annars ska det väl inte vara några större problem...

Alltså, JAG tycker ju att det är roligare om allt är ätbart, blir ju mer gediget liksom. Man tvingas tänka till. Små skålar kan man kanske höra av marsipan, och en sur rem (rullvarianten) kan funka som bordsduk.
Citera
2015-12-14, 14:08
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duckling
Alltså, JAG tycker ju att det är roligare om allt är ätbart, blir ju mer gediget liksom. Man tvingas tänka till. Små skålar kan man kanske höra av marsipan, och en sur rem (rullvarianten) kan funka som bordsduk.

Well, du har ju en poäng där...

Själv kör jag enbart på ätbart och tycker att det funkar fint.

Får se om det kommer fler infallsvinklar under dagen, så kan vi förhoppningsvis reda ut hur vi ska göra framåt kvällen.
Citera
2015-12-14, 15:14
Medlem
edse1991s avatar
Jag håller egentligen med, men hasselnötsskal är ju väldigt nära ätbart, och dessutom juligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in