Jag vet nu inte var den hr trdstarten egentligen ska placeras men jag brjar hr. I det vardagliga livet talas det esomoftast om personkemi som inte fungerar. Oftast kan det hela mynna ut i att personer slutar umgs i det privata livet eller, om det rr sig om arbetsplatser, att folk omplaceras alternativt att ngon helt enkelt mste avsluta sin anstllning. Om dessa fall inom offentlig frvaltning eller politiken kan vi ta del av nstan dagligen.
Det finns dock fall, och egentligen r dessa fall betydligt allvarligare, som belyses betydligt mindre. Jag avser d bristande kulturkemi. D.v.s svra motsttningar mellan olika kulturer eller kulturyttringar.
P 70-80-talet anvndes ordet kulturkrock, grna i formen "- Hoppsan en liten kulturkrock!", lite pimpinett sdr med ett litet avslutande urskuldande fniss. Ordet kulturkrock verkar nu mera vara helt bortglmt.
Min frgestllning r slunda:
Finns det ens ett ord som bristande kulturkemi eller, om det inte finns, br det infras som ett begrepp?
Svenskar umgs bst med vriga nordeuroper, drefter europer, drefter majoritets-typ-amerikaner.
Detaljer sido (som sikter la, "men min frisr frn fjrran X-land r trevlig") s ska Sverige fortsttningsvis vara ett europeiskt land med nordeuropeisk frankring och profil.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!