2015-12-10, 02:58
Medlem
Renspluggs avatar
Jag fr min del r inte srskilt religis, jag omges dock av religisa mnniskor i varierande grad. I mitt fall handlar det mer om nyliberaler och fretagare n kristna. Ett framvxande problem som jag ser det r Islamister, muslimer i allmnhet har jag inga problem med utan det r mer dom hrdkokta knppskallarna som bekymrar mig i dagslget. Jag sitter drfr och funderar p om det inte r dags att brja politisera vra moskeer? Som jag ser det var det en blt filt som lades p svenska kyrkan nr vi introducerade kyrkopolitiken, samma metod tror jag kan anvndas fr att ta hand om de radikala knppskallar som nu fostras i en del moskeer. Frslaget r allts att vi genom allmna val br kunna utse kyrkopolitiker i moskeer.

Som ni lser s r det hr frslaget inte helt genomkokt utan det r mer en ppen ide i dagslget. Jag har lst att Frankrike har ett licenssystem fr moskeer och att dom frra veckan hade brjat dra in nmnda licenser fr dom mer radikala sammanfunden. Jag tror i dagslget att vi kan gra ngonting bttre av det, d genom att infra ett system med moskeval i likhet med kyrkoval.
Citera
2015-12-10, 03:28
Medlem
SeverianTheLames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rensplugg
Jag fr min del r inte srskilt religis, jag omges dock av religisa mnniskor i varierande grad. I mitt fall handlar det mer om nyliberaler och fretagare n kristna. Ett framvxande problem som jag ser det r Islamister, muslimer i allmnhet har jag inga problem med utan det r mer dom hrdkokta knppskallarna som bekymrar mig i dagslget. Jag sitter drfr och funderar p om det inte r dags att brja politisera vra moskeer? Som jag ser det var det en blt filt som lades p svenska kyrkan nr vi introducerade kyrkopolitiken, samma metod tror jag kan anvndas fr att ta hand om de radikala knppskallar som nu fostras i en del moskeer. Frslaget r allts att vi genom allmna val br kunna utse kyrkopolitiker i moskeer.

Som ni lser s r det hr frslaget inte helt genomkokt utan det r mer en ppen ide i dagslget. Jag har lst att Frankrike har ett licenssystem fr moskeer och att dom frra veckan hade brjat dra in nmnda licenser fr dom mer radikala sammanfunden. Jag tror i dagslget att vi kan gra ngonting bttre av det, d genom att infra ett system med moskeval i likhet med kyrkoval.

Du freslr att vi ska gra ngon sorts lgkyrklig variant av Islam, som dessutom upphjs till officiell Stats-Islam, med befogenheter att avgra de korrekta tolkningarna av religsa texter samt exkommunicera muslimer som hamnar i teologiska tvister med den officiella uppfattningen?

Tja, lsningen r vl logisk sett till den retorik som gller, att Islamisterna r avfllingar som ej fljer korrekt Islam. Kanske borde man frga om det egentligen r vrt besvret att ha stora mngder muslimer i landet verhuvudtaget.
Citera
2015-12-10, 03:29
Medlem
MrBulldoggs avatar
Funkar nog inget vidare hr i den politiska korrekthetens hgborg.

Om man frst delar ut "licenser" och sen brjar dra tillbaka dem s spelar det ingen hur roll uppenbara terroristodlingar det r vi pratar om; vnstermedia skulle komma i byxan av lycka ver hur facistmyndigheterna trakasserar de stackars Jihadisterna.

Det finns helt enkelt ingen anledning fr islamister att spela med i fjantsveriges spel. Om inte annat fr att de kan se resultatet i svenska s.k. kyrkan idag.
Citera
2015-12-10, 03:49
Medlem
Renspluggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeverianTheLame
Du freslr att vi ska gra ngon sorts lgkyrklig variant av Islam, som dessutom upphjs till officiell Stats-Islam, med befogenheter att avgra de korrekta tolkningarna av religsa texter samt exkommunicera muslimer som hamnar i teologiska tvister med den officiella uppfattningen?

Den frda politiken lmnar jag t andra att utfra, jag r mest ute efter en "blt-filteffekt" nr man ska dra renden infr en kommitt.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Funkar nog inget vidare hr i den politiska korrekthetens hgborg.

Inte i dagslget, men kunde socialdemokratin politisera den svenska kyrkan s br vl vran generation kunna infra moskeval. (Hr erknner jag att jag inte kan den fulla historian ver hur den svenska kyrkan politiserades och effektivt kastrerades, men som lsning fr att komma tillrtta med radikaliserade unga muslimer s tror jag nog att moskekaffe och koranstudier under uppsikt r den rtta vgen att vandra)
Citera
2015-12-10, 07:51
Medlem
SeverianTheLames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rensplugg
Den frda politiken lmnar jag t andra att utfra, jag r mest ute efter en "blt-filteffekt" nr man ska dra renden infr en kommitt.

Vi behver allts en inkvisitation som bekmpar ktteri inom islam i Sverige?

Det r en fullkomligt logisk och fungerande ide. r den politisk genomfrbar r det en annan sak, man mste frst gra sig av med hela iden om rtten till fri religion. Men d kan vi likagrna bara terupptrtta den Lutherska statskyrkan och tvinga alla att konvertera till den sanna Lutherska lran.
Citera
2015-12-10, 10:28
Medlem
Mest simpla lsningen p religionsfriheten vore att infra en futuristisk kyrkomodell och frbjuda traditionella religisa byggnader. En byggnad som hanterar alla former av religions utvande under samma tak. Gr det mycket svrare fr Salafism att infiltrera moskerna... Sen kan ju Sverige banka sig fr brstet och sga Hhh vi r progressiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in