Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-16, 22:51
Medlem
Knullkungens avatar
https://sv-se.facebook.com/SVTDebatt/

I morgon sänds det sista SVT debatt någonsin. Man gör då en samsändning med DR om feminism och jämställdhet. Bla har man gjort en undersökning som visar att 68 % av svenskarna tycker att det är viktigt att flickor och pojkar uppfostras på samma sätt. Hos danskarna tycker 40 % det. I Sverige instämmer 22 % helt i påståendet att sexism är ett problem i kvinnors vardag. I Danmark instämmer bara 4 %. I sverige uppfattar sig 52 % som feminist i Danmark är det 27 %.

Här diskuterar vi debatten. Kör Danmark över Sverige? Vem vinner debatten?
Citera
2015-12-16, 22:58
Medlem
Lekes avatar
Jag tror vi kommer att se ungefär samma situation som när man debatterade flyktingkrisen för ett antal veckor sedan, dvs en Dansk utklassning. Sverige kommer ställa upp med typ Gudrun Schyman och Kakan Hermansson och framstå som helt inkompetenta medan danskarna skickar duktiga debattörer som inte förlitar sig på känsloargument.
Citera
2015-12-16, 23:10
Medlem
beardbraids avatar
Finns det saker som Danmark inte äger Sverige i om vi bortser från idrottsliga saker?

Sen tror jag faktiskt att vissa av siffrorna delvis kan återspegla en verklighet, som sexism i vardagen då jag upplever svenska män som mest skitnödigt grabbiga av alla nordiska män. (Bott i alla nordiska stater utom Färöarna och Island, dock besökt). Bara min subjektiva upplevelse ur ett mansperpektiv dock.
Citera
2015-12-16, 23:24
Medlem
TheChains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leke
Jag tror vi kommer att se ungefär samma situation som när man debatterade flyktingkrisen för ett antal veckor sedan, dvs en Dansk utklassning. Sverige kommer ställa upp med typ Gudrun Schyman och Kakan Hermansson och framstå som helt inkompetenta medan danskarna skickar duktiga debattörer som inte förlitar sig på känsloargument.

Några veckor sen, var inte det månader tillbaka eller har det skett på nytt?
Citera
2015-12-16, 23:30
Medlem
TheChains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Finns det saker som Danmark inte äger Sverige i om vi bortser från idrottsliga saker?

Sen tror jag faktiskt att vissa av siffrorna delvis kan återspegla en verklighet, som sexism i vardagen då jag upplever svenska män som mest skitnödigt grabbiga av alla nordiska män. (Bott i alla nordiska stater utom Färöarna och Island, dock besökt). Bara min subjektiva upplevelse ur ett mansperpektiv dock.

De är bättre på att brygga öl, har bättre yttrandefrihet och åsiktsklimat, varmare väder och närmre kontinenten, lägre MENA-invandring, mindre grad av feminism, mer avslappnad inställning. Hmm vete fan. Jo, Danmark har faktiskt ännu högre skatter än Sverige, vilket är negativt, fast det är en marginell skillnad i skattetryck. Svenskan är ett vackrare språk med, det kan man inte bortse ifrån.

Något som slog mig btw är hur siffrorna hade sett ut om vi inte hade haft så många första och andra generationens migranter från patriarkala stenålderskulturer. Trots detta så vill 68 % av tillfrågade ha könsneutral uppfostran.
Citera
2015-12-17, 01:53
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid

Verkligen? Hur syns det?

Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
I morgon sänds det sista SVT debatt någonsin.

Är du helt säker på det?
Citera
2015-12-17, 02:20
Medlem
LS2SBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheChain
De är bättre på att brygga öl, har bättre yttrandefrihet och åsiktsklimat, varmare väder och närmre kontinenten, lägre MENA-invandring, mindre grad av feminism, mer avslappnad inställning. Hmm vete fan. Jo, Danmark har faktiskt ännu högre skatter än Sverige, vilket är negativt, fast det är en marginell skillnad i skattetryck. Svenskan är ett vackrare språk med, det kan man inte bortse ifrån.

Något som slog mig btw är hur siffrorna hade sett ut om vi inte hade haft så många första och andra generationens migranter från patriarkala stenålderskulturer. Trots detta så vill 68 % av tillfrågade ha könsneutral uppfostran.

Går inte Sverige om Danmark gällande skatten i januari 2016?
Citera
2015-12-17, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://sv-se.facebook.com/SVTDebatt/

I morgon sänds det sista SVT debatt någonsin. Man gör då en samsändning med DR om feminism och jämställdhet. Bla har man gjort en undersökning som visar att 68 % av svenskarna tycker att det är viktigt att flickor och pojkar uppfostras på samma sätt. Hos danskarna tycker 40 % det. I Sverige instämmer 22 % helt i påståendet att sexism är ett problem i kvinnors vardag. I Danmark instämmer bara 4 %. I sverige uppfattar sig 52 % som feminist i Danmark är det 27 %.

Här diskuterar vi debatten. Kör Danmark över Sverige? Vem vinner debatten?

Det handlar nog om en fråga om begrepp. Vad en individ upplever i en kultur är naturligtvis särskilt från hur det upplevs i en annan. Förhoppningsvis kan en sådan debatt ge upphov till klargörande.
Vad är diskriminering?
Vem utsetts?'
På vilket sett sker det osv.

Enbart genom konkreta situationer kan man lösa sånt, inte genom obskyra generaliseringar.
Citera
2015-12-17, 04:26
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Verkligen? Hur syns det?

Jag upplever att svenska män pratar ofta väldigt nedsättande om kvinnor högt på ett sätt som andra nordbor säkert tänker men inte säger högt. Och alkoholhaltig dryck kan ej intas utan att det blir ett jävla event av det. Kostymkillar t.o.m. beter sig på fyllan som aggressiva högstadiegrabbar och beter sig hotfullt. Kulturen har en väldigt kollektivistisk retorik men i praktiken är alla väldigt individualistiska. Nu är det mest krogar jag jobbat på så det kanske färgar en del...Sen är finnar halvgalna, norrmän lite efterblivna och danskar högljudda så är inte rasist utan gillar olika
Citera
2015-12-17, 05:13
Medlem
GusFrings avatar
Skall bli ett intressant program.
Citera
2015-12-17, 09:01
Medlem
TheChains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LS2SB
Går inte Sverige om Danmark gällande skatten i januari 2016?

Hm, det måste kollas upp.
Citera
2015-12-17, 11:23
Medlem
Lekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheChain
Några veckor sen, var inte det månader tillbaka eller har det skett på nytt?

Det stämmer nog. Tiden går så fort känns det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in