Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-17, 21:39
  #1
Medlem
Jag har lite snabba frågor som kanske någon kan hjälpa mig med?

Jag vet hur jag skapar en Klass och ett objekt, som jag har förstått så kallas medlemsfunktionerna i klassen för metoder, korrekt? Vad är det som är medlemsvariabler, är det alla variabler man skriver inne i klassen eller är det bara self.blablabla variablerna?

En sak till, kan man tänka sig self som en pekare i python? Kan någon förklara lite hur self fungerar?
Citera
2015-12-17, 21:50
  #2
Medlem
vtcs avatar
Du får svar på dessa frågor genom dokumentationen: https://docs.python.org/3/tutorial/classes.html
Citera
2015-12-17, 22:03
  #3
Medlem
Men herrejävlar. Är du totalt oförmögen att söka information på nätet? Du bör nog lägga programmeringen på hyllan i så fall.

Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
En sak till, kan man tänka sig self som en pekare i python?
Ja.
Citera
2015-12-17, 22:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Du får svar på dessa frågor genom dokumentationen: https://docs.python.org/3/tutorial/classes.html

Jag tyckte den engelska terminologin var lite oklar, därför jag undrade. Svårt att skilja på property, attribute osv...

Vad skulle vara den korrekta översättningen för medlemsvariabel?
__________________
Senast redigerad av alivedude 2015-12-17 kl. 22:11.
Citera
2015-12-17, 22:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Men herrejävlar. Är du totalt oförmögen att söka information på nätet? Du bör nog lägga programmeringen på hyllan i så fall.


Ja.

Nej jag är inte helt oförmögen att söka information själv men om jag inte ens vet hur terminologin översätts till engelska så är det lite svårt att veta vad jag ska leta efter. Och nej jag har heller inga planer på att fortsätta med programmering efter denna obligatoriska kurs så då blir väl åtminstone du glad?
Citera
2015-12-17, 22:12
  #6
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
Jag tyckte den engelska terminologin var lite oklar, därför jag undrade. Svårt att skilja på property, attribute osv...

Vad skulle vara den korrekta motsvarigheten till en medlemsvariabel?
Den engelska terminologin är den som gäller för språket. Du kan läsa dig till innebörden på den länkade sidan.

Om du har fått en skoluppgift som kräver att du besvarar frågorna på svenska så får du helt enkelt prova att använda de små grå.
Citera
2015-12-17, 22:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Den engelska terminologin är den som gäller för språket. Du kan läsa dig till innebörden på den länkade sidan.

Om du har fått en skoluppgift som kräver att du besvarar frågorna på svenska så får du helt enkelt prova att använda de små grå.

Nej jag har fått en uppgift jag ska lösa och de använder den svenska terminologin för att namnge allting och innan jag kan lösa den måste jag försöka lista ut vad de menar, men okej jag köper att jag får trava vidare själv. Tackar ändå.
Citera
2015-12-17, 22:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
Nej jag är inte helt oförmögen att söka information själv men om jag inte ens vet hur terminologin översätts till engelska så är det lite svårt att veta vad jag ska leta efter.

Citat:
Klass är i objektorienterad programmering ett avsnitt programkod som samlar en mängd relaterade attribut och funktioner, även kallat metoder. Det är ett viktigt kännetecken för en klass att dess inre struktur inte är tillgänglig utanför klassen, utan den kan enbart manipuleras genom ett specificerat gränssnitt. Fenomenet att en klass privata delar ej är tillgängliga utanför kallas inkapsling (eng. encapsulation). En klass kan sägas vara en användardefinierad datatyp, som alltså kompletterar de fördefinierade datatyperna, i C++ till exempel int och char. För att de klasserna skall likna just användardefinierade datatyper använder man i vissa språk överlagring av operatorer för klasser.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Klass_%28programmering%29

Klicka på English
Citat:
In object-oriented programming, a class is an extensible program-code-template for creating objects, providing initial values for state (member variables) and implementations of behavior (member functions or methods).[1][2] In many languages, the class name is used as the name for the class (the template itself), the name for the default constructor of the class (a subroutine that creates objects), and as the type of objects generated by instantiating the class; these distinct concepts are easily conflated.[2]
https://en.wikipedia.org/wiki/Class_...programming%29

I rest my case.
Citera
2015-12-17, 22:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
https://sv.wikipedia.org/wiki/Klass_%28programmering%29

Klicka på English

https://en.wikipedia.org/wiki/Class_...programming%29

I rest my case.

Jag hittar inte ordet medlemsvariabel någonstans, gör du?
Citera
2015-12-17, 22:25
  #10
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
Jag hittar inte ordet medlemsvariabel någonstans, gör du?
Kämpar du för att få dig själv att framstå som efterbliven så att någon annan ska göra din läxa åt dig? Sätter du dig bara in i de mest grundläggande koncepten så kommer svaren att vara uppenbara.
Citera
2015-12-17, 22:32
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
Jag hittar inte ordet medlemsvariabel någonstans, gör du?
Jag är hemskt ledsen att jag gjorde antagandet att du skulle förstå innebörden av "member variables".
Citera
2015-12-17, 22:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Kämpar du för att få dig själv att framstå som efterbliven så att någon annan ska göra din läxa åt dig? Sätter du dig bara in i de mest grundläggande koncepten så kommer svaren att vara uppenbara.

Okej allvarligt talat, jag ställde ett par frågor för att jag är trött och tänkte att någon på flashback kunde ge en hjälpande hand, precis som jag dagligen gör på delen för naturvetenskapliga uppgifter. Det handlar inte om någon jävla läxa utan en jävla översättning som är en aning förvirrande. Om det ska vara så jävla svårt att svara eller om ni tycker att ni har anledningar att inte ge mig svar så köper jag det, när du sa att du tyckte jag skulle försöka lösa problemet själv så tog jag emot det och tackade ändå. Men jag tänker fan inte ta att någon sitter och förolämpar mig helt utan någon som helst anledning bara för att mitt programmeringsintresse och min förståelse inte råkar vara lika hög som andras. Jag går andra året på teknisk fysik och har A i alla mina matematikkurser, bara för det sitter inte jag och hånar folk som kämpar med matematik. Så jävla tröttsamt när folk inte kan bete sig som normala människor bara för att de sitter och knappar bakom något tangentbord.

Tack för mig
__________________
Senast redigerad av alivedude 2015-12-17 kl. 22:35.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback