Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-12-31, 12:30
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Förstår inte hur ni står ut ned att bo i den staden om jag ska vara ärlig. Det bästa jag gjort var att lämna hålan.

För att vara utböling tycker jag att stan har en oförtjänligt dåligt rykte. Men jag tycker ändå att det ska bli skönt att flytta härifrån. Jag föredrar mindre städer.
Citera
2015-12-31, 15:51
Medlem
Citat:
Förstår inte hur ni står ut ned att bo i den staden om jag ska vara ärlig. Det bästa jag gjort var att lämna hålan.

Allt är relativt. Baksidorna till trots, så håller jag endå med ovanstående att den har oförtjänt dåligt rykte. Och inte heller jag är ifrån stan (är ifrån en större stad). Dock tycker jag att de gott kunde ha byggt staden vid mälaren...

Citat:
Ursprungligen postat av Lokomotive
Vad är det som är så dåligt med Eskilstuna? Speciellt jämfört med städer av likadan storlek. Inte rättvist att jämföra med Stockholm, Göteborg och Malmö...

Förhållandevis hög kriminallitet i denna stan samt problem med segregation. Väldigt många med utländskt påbrå. Centrum är litet, men miljonprojekt runtomkring finns ganska många utav. Hög andel WT och i mitt tycke känns människor här lite instängda. Kanske för att skrapet blir kvar, och resten flyttar?

Men ärligt talat, jag trivs ganska OK här ändå.
Senast redigerad av yokisuci 2015-12-31 kl. 15:58.
Citera
2015-12-31, 20:50
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci

Förhållandevis hög kriminallitet i denna stan samt problem med segregation. Väldigt många med utländskt påbrå. Centrum är litet, men miljonprojekt runtomkring finns ganska många utav. Hög andel WT och i mitt tycke känns människor här lite instängda. Kanske för att skrapet blir kvar, och resten flyttar?

Men ärligt talat, jag trivs ganska OK här ändå.
Precis.
Sen blir det inte mindre trist av den tråkiga mentaliteten som många bär på. Det är också något deprimerande med en gammal industristad utan industrier ( lite överdrivet). Dåligt med jobb som jag minns det. Mycket fattigdom. Ungdomar som regel arbetslösa.
Citera
2015-12-31, 21:44
Medlem
Citat:
Precis.
Sen blir det inte mindre trist av den tråkiga mentaliteten som många bär på. Det är också något deprimerande med en gammal industristad utan industrier ( lite överdrivet). Dåligt med jobb som jag minns det. Mycket fattigdom. Ungdomar som regel arbetslösa.

Men ser det inte ut så där överallt i Sverige? Alltså, fattigdom och arbetslöshet?
Citera
2015-12-31, 21:54
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Men ser det inte ut så där överallt i Sverige? Alltså, fattigdom och arbetslöshet?
Långt ifrån.
Citera
2016-01-01, 01:39
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:

Eskilstuna har en högre arbetslöshet än det nationella genomsnittet.
Citera
2016-01-02, 10:08
Medlem
Citat:

Nej, iaf inte i den graden Eskilstuna verkar ha det. Var även ute en sväng på nyår, och av de man såg ute var ~80% av utländskt påbrå och ett antal gäng med småungar som drev rut. Det brukar inte se ut så på dagen, men tja...

Men som jag skrev tidigare har även staden sina trevligare sidor med. Allt är inte enkom negativt. Det blir ju även delvis lite vad man gör det till med.
Citera
2021-01-27, 22:06
Medlem
Skogswalds avatar
Hur är det idag då, ett halvt decennium senare? Det ligger just nu ute en hyreslägenhet på Hovängsvägen på deras kommunala bostadsbolag, beläget i vad som tydligen i folkmun kallas Lilla Fröslunda? Är detta hyggligt, mittemellan, eller big no-no? Fann ett gäng trådar snarlika denna, och åsikterna verkar ju gå isär.
Citera
2021-01-28, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald
Hur är det idag då, ett halvt decennium senare? Det ligger just nu ute en hyreslägenhet på Hovängsvägen på deras kommunala bostadsbolag, beläget i vad som tydligen i folkmun kallas Lilla Fröslunda? Är detta hyggligt, mittemellan, eller big no-no? Fann ett gäng trådar snarlika denna, och åsikterna verkar ju gå isär.

Personligen hade jag hellre flyttat till Hällby. Vet dock tyvärr inte vilket klientel som bor i de lägenheterna som Kfast har där, men en sökning på Eniro pekar på att det iaf är inte är araber. Hällby brukar dessutom vara lugnt som jag förstår det. De verkar dock som att de kommer genomföra en stamrenovering inom de närmaste åren och hyran lär då gå upp.

Fördelen med lägenheten på i Hovängen är ju att du iaf har nära till Vilsta. Hade jag åkt mycket kollektivtrafik, vilket jag gör, så hade jag dock inte haft lust att bo där trots detta. Det ligger helt enkelt för nära Fröslunda.

Sedan jag flyttade hit kan jag säga att det helt klart blivit sämre. Många butiker har stängt igen i centrum, folket som rör sig på stan är mestadels invandrare och Torshälla har blivit stökigare. Tyvärr. Står fast vid att staden fortfarande i sig ändå är ganska fin och enligt mig betydligt finare än Västerås, men utvecklingen när det gäller de som bor här fortsätter att gå åt helt fel håll.
Citera
2021-02-03, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald

Kan bidra med att jag på valborg 2018 blev förföljd av ett gäng grabbar på kanske 5-7 pers, antagligen från Fröslunda, på just den vägen. Efter ett antal glåpord och försök att få min uppmärksamhet med uteblivet resultat började horungarna kasta stenar i ryggen på mig, inget smågrus heller, skulle uppskatta att stenarna var ca 5-12,5 cm, träffades som tur var inte av några stora bumlingar men visst fan försökte dem. Tur hade jag också att jag fick möte med en grupp folk innan de hade ihjäl mig... De förföljde mig hela vägen över bron in i Vilsta innan annat folk kom inom synhåll. Detta var som sagt under valborg när det var ljust ute, långt innan brasan tändes och väldigt nära och även i vilsta som huserar ett av de större valborgsfirandena i Eskilstuna. Jag känner mig normalt sett inte ett dugg otrygg i staden, men på senare år har det skiftat lite när det gäller Fröslunda och Nyfors.
Senast redigerad av oktankraft 2021-02-03 kl. 13:24.
Citera
2021-02-12, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oktankraft
Jag känner mig normalt sett inte ett dugg otrygg i staden, men på senare år har det skiftat lite när det gäller Fröslunda och Nyfors.

Personligen tycker jag det gått ganska fort åt helt fel håll. I Gallerian finns ju numera bara Hemköp ett Apotek, Systembolaget och någon butik som säljer second hand. Inne på 21:an köpcentrum har så gott som allt också stängt igen. I Cityhuset finns numera bara Kapp-Ahl, Dressman, Clas Ohlson och Inn & Finn samt en BH-butik och McDonalds. När jag gick på Kungsgatan räknade jag till runt ca 9 igenstängda butiker på en sträcka av 120 meter enligt Google Maps.

De som idag rör sig i stan är till överväldigande del invandrare. De som är svenskar, tenderar att vara äldre personer. Lyssnar man på de som pratar, så känns det som att svenska är ett minoritetsspråk och i alla fall jag reagerar när jag hör någon prata det.

När det gäller trygghet går det också åt helt fel håll. Posivit är ju dock att det monteras upp övervakningskameror på Bellmansplan och Fröslunda. Tyvärr löser det dock inte problemen som finns här. Tragiska är att Eskilstuna med tillhörande Torshälla enligt mig är en stad med potential. Det finns en högskola (som iofs har tveksam kvalité), det är nära till Sthlm, Örebro och Västerås, staden är enligt mig som sagt fin med Eskilstunaån,
Citera
2024-07-28, 15:01
Medlem
fellowvessels avatar
Det står i inlägg från 2015 i denna tråd att det är 2 års kö till Fröslunda, nu 2024 är det 36 lediga hyresrätter & de är rätt billiga. folk verkar fly. Och det verkar vara mycket trådar med illdåd i Eskilstuna i brotts forumdelen.
Det var tydligen en lokal politiker där som sa något i stil med "vår stad har blivit till skit" syftandes på invånarna inte industriutsläpp eller att mcdonalds lagt ner.

Några snälla själar som kan ange top 5 ställen som inte är för mycket överklass? (jag har råd med max 7.5k i hyra) och top 5 skräp områden?

Jag vet inte varför alls men jag vill flytta till Eskilstuna, kanske för att den orten är mycket större än den jag bor i nu, jag är stockholmare som bor i Södermanland redan, men känner inte direkt dragning till små orter det var mest akutflytt.
Senast redigerad av fellowvessel 2024-07-28 kl. 15:35.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in