Citat:
Ursprungligen postat av
oktankraft
Jag känner mig normalt sett inte ett dugg otrygg i staden, men på senare år har det skiftat lite när det gäller Fröslunda och Nyfors.
Personligen tycker jag det gått ganska fort åt helt fel håll. I Gallerian finns ju numera bara Hemköp ett Apotek, Systembolaget och någon butik som säljer second hand. Inne på 21:an köpcentrum har så gott som allt också stängt igen. I Cityhuset finns numera bara Kapp-Ahl, Dressman, Clas Ohlson och Inn & Finn samt en BH-butik och McDonalds. När jag gick på Kungsgatan räknade jag till runt ca 9 igenstängda butiker på en sträcka av 120 meter enligt Google Maps.
De som idag rör sig i stan är till överväldigande del invandrare. De som är svenskar, tenderar att vara äldre personer. Lyssnar man på de som pratar, så känns det som att svenska är ett minoritetsspråk och i alla fall jag reagerar när jag hör någon prata det.
När det gäller trygghet går det också åt helt fel håll. Posivit är ju dock att det monteras upp övervakningskameror på Bellmansplan och Fröslunda. Tyvärr löser det dock inte problemen som finns här. Tragiska är att Eskilstuna med tillhörande Torshälla enligt mig är en stad med potential. Det finns en högskola (som iofs har tveksam kvalité), det är nära till Sthlm, Örebro och Västerås, staden är enligt mig som sagt fin med Eskilstunaån,