Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-18, 00:39
Medlem
Undrar vilka områden i Eskilstuna som man kan klassa som "bra"?

Sahl, Västermalm, Skiftinge, Råbergstorp eller är det bara centrala Eskilstuna? Hur är det med kollektivtrafiken? Funkar det bra om man bor utanför city?
Citera
2015-12-18, 01:03
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag skulle inte rekommendera Skiftinge eller Råbergstorp.
Citera
2015-12-18, 02:38
Medlem
Ok, så dessa områden är lite "stökiga"? Kanske inte ens bra "kommunikationer" - bussar, som kommer regelbundet?
Citera
2015-12-18, 17:06
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag åker aldrig buss så då har jag ingen koll på kommunikationerna. Men jag uppfattar det som att de går ofta. Ett bättre område att bo på, som ändå ligger ganska centralt är Övre Nyfors.
Citera
2015-12-20, 14:07
Medlem
Nämndes att Skiftinge inte är att rekommendera. Men efter en liten koll verkar det som att det är "enklast" att få tag på bostad där.

Jag har inget emot att det är "blandat" och lite "fattigare" område men det viktigare är om det t.ex. finns livsmedelsbutiker och som sagt buss som kommer tätt och är någorlunda nära bostäderna (alltså flera hållplatser).

Hur lång tid skulle en bussresa ta från Skiftinge in till centrum? Alltså t.ex. Centralstationen? Är hållplatsen nära Centralstationen eller måste man promenera ett tag?

Eller är det helt enkelt bättre att satsa på bostäder så nära centrum som möjligt? För jag är inte intresserad av områden som är helt isolerade då jag saknar bil och helst undviker att åka långa vägar för att köpa saker.

Lite hjälp tack!
Citera
2015-12-20, 14:25
Medlem
utan.att.stannas avatar
Skogstorp och borsökna. Finns fan inga andra bra typ.
Skiftinge är inte ens att tänka på om du vill bo bra.
Citera
2015-12-20, 16:22
Medlem
Men de du nämner är relativt långt från centrum? Behövs väl bil för att bo där?

Så det finns inget mini-centrum i Skiftinge med matbutiker och annat? Som sagt, är det öde där så är jag inte intresserad...
Citera
2015-12-20, 16:50
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokomotive
Men de du nämner är relativt långt från centrum? Behövs väl bil för att bo där?

Så det finns inget mini-centrum i Skiftinge med matbutiker och annat? Som sagt, är det öde där så är jag inte intresserad...
Okejdå.... Kanske inte fetaste utbuden direkt, speciellt inte i Borsökna. Men i Skogstorp har du ju några matbutiker iallafall. Bussarna går väl rätt bra förvisso, nu var det dock 15 år sedan jag flyttade så kan ju ha ändrats
Jo, i Skiftinge finns lite butiker. Det är inte öde. Inte där problemet ligger med Skiftinge
Citera
2015-12-20, 16:52
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Nämndes att Skiftinge inte är att rekommendera. Men efter en liten koll verkar det som att det är "enklast" att få tag på bostad där.

Jag har inget emot att det är "blandat" och lite "fattigare" område men det viktigare är om det t.ex. finns livsmedelsbutiker och som sagt buss som kommer tätt och är någorlunda nära bostäderna (alltså flera hållplatser).

Hur lång tid skulle en bussresa ta från Skiftinge in till centrum? Alltså t.ex. Centralstationen? Är hållplatsen nära Centralstationen eller måste man promenera ett tag?

Eller är det helt enkelt bättre att satsa på bostäder så nära centrum som möjligt? För jag är inte intresserad av områden som är helt isolerade då jag saknar bil och helst undviker att åka långa vägar för att köpa saker.

Lite hjälp tack!

Det tar nog en kvart från Fristadstorget till Skiftinge. Jag har bara åkt den sträckan ett par gånger någonsin. Det tar ca 5 minuter att gå från Fristadstorget till Centralstationen.

Annars är Nedre Nyfors att rekommendera. Då är det nära till allt som är viktigt (kommunaktioner såsom buss och tåg) och nära flera mataffärer.
Citera
2015-12-20, 18:41
Medlem
Tack för svaren! Får väl ta och fundera lite på detta. 15 min med buss och 5 minuters promenad är väl på gränsen. 40 min per dag att resa blir det då. Känns inte som att det är värt med tanke på bostadsområdet.

Jo, får väl kolla på Nedre Nyfors. Är det någorlunda enkelt att få tag på bostad i detta område? Eller är det som centrala Stockholm?
Citera
2015-12-21, 22:14
Medlem
Hur är det med områden kring Strömsholmen, är det för centralt?
Citera
2015-12-21, 22:55
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Hur är det med områden kring Strömsholmen, är det för centralt?

Det är mycket nybyggt i det området. Dessa är främst bostadsrätter. Jag har sämre koll på norra delen av det området.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in