2015-12-18, 13:59
Medlem
Frosteliuss avatar
Min förre chef på kommunen har polisanmält mig (i kommunens namn dvs kommunen polisanmäler mig) för urkundsförfalskning och menar att jag klippt och klistrat in hens namnunderteckning på ett dokument. Dessutom påstås jag ha gjort dataintrång. Jobbade inom kommunen för ca 3 år sedan.

I polisförhör för några veckor sedan visar jag upp originaldokument som tydligt visar att hen skrivit under. Mailet jag påstås ha skrivit, under dataintrång finns inte att finna någonstans i deras arkiv meddelar polisen. Ändå påstås det existera.

Nu undrar jag om det ändå kommer väckas åtal mot mig? och om lagen är tänkt att verka för rättvisa.
Citera
2015-12-18, 14:04
Medlem
Yppsilons avatar
Åtal väcks om åklagaren anser att det finns underlag för en fällande dom. Saknas bevisning så läggs det ned.

Hur polisen gör sitt förhör behöver inte alltid reflektera åklagarens utgångspunkt i det hela. Dom kanske tycker sig se att du är skyldig till urkund, medans åklagaren ser tydligt att det inte finns underlag för en dom, alltså utom alla rimliga skäl.
Citera
2015-12-18, 14:05
Medlem
Vi kan väl för helvete inte veta om det kommer väckas åtal mot dig. Det avgör åklagaren, baserat på om han eller hon anser att det finns tillräcklig bevisning i ditt enskilda fall.

Vilken bevisning åklagaren har vet vi inte eller hur? Men om den som påstås ha skrivit under något förnekar detta, så har man ett problem... det är dessutom ett brott i sig att förneka sin egen namnteckning om jag inte minns fel.

Lyckades du stjäla pengar, är det därför du blivit polisanmäld? Att du visar upp ett papper där du har kopierat någons underskrift räddar dig inte från ansvar rimligtvis... du kan ju skriva hur många underskrifter du vill men är det någon annans namn än ditt du skriver så ska du ju fällas för brott.
Citera
2015-12-18, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frostelius
Min förre chef på kommunen har polisanmält mig (i kommunens namn dvs kommunen polisanmäler mig) för urkundsförfalskning och menar att jag klippt och klistrat in hens namnunderteckning på ett dokument. Dessutom påstås jag ha gjort dataintrång. Jobbade inom kommunen för ca 3 år sedan.

I polisförhör för några veckor sedan visar jag upp originaldokument som tydligt visar att hen skrivit under. Mailet jag påstås ha skrivit, under dataintrång finns inte att finna någonstans i deras arkiv meddelar polisen. Ändå påstås det existera.

Nu undrar jag om det ändå kommer väckas åtal mot mig? och om lagen är tänkt att verka för rättvisa.

Klart att rättvisa är lagens syfte.

Och har du förfalskat namnteckningen så kommer det gå att fastställa verkar det som, så oroa dig inte, du kommer få ditt straff rättvist utdömt:

Citat:
När det kommer till bevisningen av att din namnteckning är falsk vill jag nämna att det finns erkända tekniker och metoder för att avgöra om en namnteckning är förfalskad eller inte, varför du inte bör oroa dig för mycket om hur det ska kunna bevisas att du inte undertecknat lånet själv. - See more at: http://lawline.se/answers/16296#sthash.iFydhBuw.dpuf
Citera
2015-12-18, 16:49
Medlem
Frosteliuss avatar
Jag har inte förfalskat hens namnteckning och inte gjort dataintrång heller.

Är bara rädd för att detta kommer bli ett fall á la "Uppdrag granskning" eller "Dokument inifrån", då man hört så mycket om i media hur ljusskygga en del myndigheter kan vara.

Det jag bad er om är naturligtvis inte något direkt svar - jag förstår också att det är omöjligt för er att veta. Undrade mer om en generell gissning om hur det vanligtvis brukar gå till i fall som denna.

Tack för alla svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in