Citat:
Ursprungligen postat av
Frostelius
Min förre chef på kommunen har polisanmält mig (i kommunens namn dvs kommunen polisanmäler mig) för urkundsförfalskning och menar att jag klippt och klistrat in hens namnunderteckning på ett dokument. Dessutom påstås jag ha gjort dataintrång. Jobbade inom kommunen för ca 3 år sedan.
I polisförhör för några veckor sedan visar jag upp originaldokument som tydligt visar att hen skrivit under. Mailet jag påstås ha skrivit, under dataintrång finns inte att finna någonstans i deras arkiv meddelar polisen. Ändå påstås det existera.
Nu undrar jag om det ändå kommer väckas åtal mot mig? och om lagen är tänkt att verka för rättvisa.
Klart att rättvisa är lagens syfte.
Och har du förfalskat namnteckningen så kommer det gå att fastställa verkar det som, så oroa dig inte, du kommer få ditt straff rättvist utdömt:
Citat:
När det kommer till bevisningen av att din namnteckning är falsk vill jag nämna att det finns erkända tekniker och metoder för att avgöra om en namnteckning är förfalskad eller inte, varför du inte bör oroa dig för mycket om hur det ska kunna bevisas att du inte undertecknat lånet själv. - See more at:
http://lawline.se/answers/16296#sthash.iFydhBuw.dpuf