• 1
  • 2
2015-12-19, 22:23
Bannlyst
Jag fick nyss reda på att en familjemedlem använder mitt personnummer till att göra affärer på tradera. Mailen och telefonnumret är bytt så kan inte logga in. Kan jag hamna i trubbel för det här? Har givetvis sagt åt denne att stänga ner kontot, men får nej som ett svar?
Citera
2015-12-19, 22:24
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim-reaper
Jag fick nyss reda på att en familjemedlem använder mitt personnummer till att göra affärer på tradera. Mailen och telefonnumret är bytt så kan inte logga in. Kan jag hamna i trubbel för det här? Har givetvis sagt åt denne att stänga ner kontot, men får nej som ett svar?
Ja du kan få framtida problem.
Citera
2015-12-19, 22:49
Medlem
iDunos avatar
Kontakta Tradera nu och be dem stänga ner skiten nu!

Nu höftar jag men är det inte en identitetskapning?
Citera
2015-12-19, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Ja du kan få framtida problem.

Okej. I rätten så är det jag som är utsatt för ett identitetsintrång, eller hur? Jag tänker bara om det värsta kommer till det värsta.
Citera
2015-12-19, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iDuno
Kontakta Tradera nu och be dem stänga ner skiten nu!

Nu höftar jag men är det inte en identitetskapning?

Det spelar väl ingen roll om det är en familjemedlem eller inte eller har jag fel? En identitetskapning är ju en identitetskapning. Men jag vill ju inte anmäla denne såklart. Men att göra affärer med mitt personnummer det tycker jag är helt otroligt. Det är ju mitt liv man gamblar med.
Citera
2015-12-19, 22:57
Medlem
iDunos avatar
Du behöver ju inte anmäla men kontakta tradera säg att "någon" du vet inte vem använder ditt personnummer. Sen vad dem gör är nog en annan sak. Men det kanske är värt att leva under hot och våld för att en släkting blåser folk under ditt namn. Vem vet du kanske får ta straffet på böter osv Jag är ej insatt i detta.

Alla trådar leder ju tillbaks till dig och om det blir problem och du säger "ja per-anders lånade mitt personnummer för att göra affärer på Tradera" så kommer du bara se jävligt dum ut kan jag tänka mig och blir nog misstänkt som en urdum medbrottsling men det är hur jag skulle se på det hela.

Ring nu be dem stänga ner skiten sen tar du ett snack med din släkting.
Citera
2015-12-19, 23:06
Medlem
iDunos avatar
Eller så pratar du med släktingen säger att du skall ha en del av det han får in. säg 50% i kontanter eller en fast summa. Sen blundar du för det och tok-nekar vid framtida konsekvenser. Se till att ni inte pratar via sms eller internet.
Citera
2015-12-19, 23:59
Medlem
Presentpappers avatar
Ja, det där låter allvarligt och direkt olagligt. Be Tradera stänga ned kontot!
Citera
2015-12-20, 00:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Presentpapper
Ja, det där låter allvarligt och direkt olagligt. Be Tradera stänga ned kontot!

Jag har kontaktat personen det gäller och förklarat exakt hur det ligger till. Gav en förvarning, är inte kontot nedstängt imorgon så får jag ringa Tradera och be dem avsluta kontot helt enkelt, i värsta fall så ryker dennes affärer, men det är ju helt oacceptabelt att det ska ske under min identitet.

Det räcker väl med att jag har mitt personnummer till hands om jag ringer Tradera för att stänga ner kontot? Hittar ingen information om det på hemsidan. Är det någonting annat jag bör tänka på när jag kontaktar dem? Jag vill varken att familjemedlemmen eller jag själv ska råka illa ut för att jag råkar säga något som leder till misstankar.
Citera
2015-12-20, 00:35
Bannlyst
Citat:
Eller så pratar du med släktingen säger att du skall ha en del av det han får in. säg 50% i kontanter eller en fast summa. Sen blundar du för det och tok-nekar vid framtida konsekvenser. Se till att ni inte pratar via sms eller internet.

Nej, vill inte ha något med tradera att göra. Har aldrig behövt sälja något. Och jag vill inte vara utsatt för identitetskapning heller. Hur mycket kan man stämma en privatperson för ett sådant brott? Vad är det maximala fängelsestraffet?

Jag vet att i USA, så är det typ som ett "jobb", att stämma folk och få flera miljoner. Där stämmer folk till höger och vänster.
Citera
2015-12-20, 00:48
Medlem
iDunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim-reaper
Nej, vill inte ha något med tradera att göra. Har aldrig behövt sälja något. Och jag vill inte vara utsatt för identitetskapning heller. Hur mycket kan man stämma en privatperson för ett sådant brott? Vad är det maximala fängelsestraffet?

Jag vet att i USA, så är det typ som ett "jobb", att stämma folk och få flera miljoner. Där stämmer folk till höger och vänster.

Vet inte Jag har som sagt ingen större koll på det här. Men skulle personen bli dömd så blir det nog för "bedrägligt beteende" det kan ge upp till 6månaders fängelse. identitetskapning har ganska låga straff. Jag tror du kan få mer konsekvenser än den som kapar. Lite böter eller några månaders fängelse är inte så farligt för en kriminell som är medveten om riskerna.

Du tror jag får bråka länge med inkasso kronofogden och arga privatpersoner som vill åt dig.
Citera
2015-12-20, 12:49
Bannlyst
Citat:
Vet inte Jag har som sagt ingen större koll på det här. Men skulle personen bli dömd så blir det nog för "bedrägligt beteende" det kan ge upp till 6månaders fängelse. identitetskapning har ganska låga straff. Jag tror du kan få mer konsekvenser än den som kapar. Lite böter eller några månaders fängelse är inte så farligt för en kriminell som är medveten om riskerna.

Du tror jag får bråka länge med inkasso kronofogden och arga privatpersoner som vill åt dig.

Det löste sig, personen ska avsluta sina affärer och sedan raderar personen sina kontaktuppgifter, och skriver in mina. Ringer tradera efter det och ber dem avsluta kontot. Hade det inte varit en familjemedlem hade jag tryckt av anmälningspistolen på en gång. Jag lärde mig mycket av det här, så blir att rusta upp försvaret extra noga.
Senast redigerad av Grim-reaper 2015-12-20 kl. 12:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in