Citat:
Ursprungligen postat av
Mona.Krasslig
Det där med tre gånger är egentligen inget som är lagfäst, utan mer en utarbetad detaljhandelspraxis.
Borde går att angripa med annat än avhjälpande och omleverans, efter mer än ett reparationsförsök. (två enligt propositionen till KKL).
Nu till din fråga.
Din syster har rätt till två saker, aningen ett avhjälpande (en reparation av jackan) eller en omleverans (en ny jacka). Hon som konsument kan kräva omleverans även som felet inte är väsentligt. Det får dock inte medföra oskäliga kostnader för butiken. En ny jacka är inte oskäligt vid en spräckt söm. En sydd jacka skulle ha ett lägre värde och själva lagningen skulle vara till olägenhet för henne.
Detta grundar sig på svensk rätt (konsumentköplagen) 26 § och EU direktiv 1999/44.
Be din syster gå ner till butiken och kräva en ny jacka!
Man uttrycker sig bara olika men visst är butiken rätt ute, Prop. 1989/90:89 sida 122:
Citat:
En köpare skall inte behöva tåla att säljaren gör upprepade försök att avhjälpa samma fel. Om ett fel återkommer efter två avhjälpningsförsök, bör köparen i regel kunna vägra att gå med på fler försök.
D.v.s. När samma fel visar sig tredje gången så har man vanligtvis rätt att häva köpet.
Jag håller inte med i din bedömning i aktuellt fall, jag skulle säga att en omleverans skulle medföra en oskälig kostnad för säljaren, möjligheterna att sälja en begagnad jacka för en butik som vanligtvis inte gör det är väldigt begränsade och som du säger så kommer prisskillnaden att bli ganska stor jämfört med att endast åtgärda felet, och detta endast för en trasig söm.
Kravet är att det ska kunna ske utan "väsentlig olägenhet" för konsumenten, att en prisskillnad p.g.a. lagningen skulle medföra detta ser jag som väldigt otroligt, i sådana fall skulle man inte kunna reparera speciellt många saker med stöd av paragrafen. Att det ens är något man tar hänsyn till känns tveksamt, ett avhjälpande har skett när produkten har återställts i avtalsenligt skick, alltså ska produkten vara lika bra som enligt avtalet (med undantag för normalt slitage), därigenom har det inte skett någon förlust för konsumenten, man har fått det man har betalat för helt enkelt.