• 1
  • 2
2015-12-21, 01:54
Medlem
Mona.Krassligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolga22
Hej, mod får gärna flytta om det ämnet är på fel plats.
Syrran köpte en jacka för 7000kr, använde den i cirka en månad, men nu har hon fått en spricka under armhålan. Hon gick tillbaka till butiken med kvitto och ville ha en ny, men de insisterade på att sy igen hålet. Då sa hon till dem att hon ville ha pengarna tillbaka men butiken envisas med att det var inte mycket de kunde göra åt det eftersom det ska händer 3 gånger, om hon ska få sina pengarna tillbaks. Vad har syrran för rättigheter? hon har kvitto och jackan sprack av sig själv. Hon vill bara ha en ny igen.

Det där med tre gånger är egentligen inget som är lagfäst, utan mer en utarbetad detaljhandelspraxis.
Borde går att angripa med annat än avhjälpande och omleverans, efter mer än ett reparationsförsök. (två enligt propositionen till KKL).

Nu till din fråga.
Din syster har rätt till två saker, aningen ett avhjälpande (en reparation av jackan) eller en omleverans (en ny jacka). Hon som konsument kan kräva omleverans även som felet inte är väsentligt. Det får dock inte medföra oskäliga kostnader för butiken. En ny jacka är inte oskäligt vid en spräckt söm. En sydd jacka skulle ha ett lägre värde och själva lagningen skulle vara till olägenhet för henne.
Detta grundar sig på svensk rätt (konsumentköplagen) 26 § och EU direktiv 1999/44.

Be din syster gå ner till butiken och kräva en ny jacka!
Citera
2015-12-21, 01:56
Medlem
Mona.Krassligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Frågan här är ju dock huruvida det skulle räknas som att jackan lagas till nyskick eller ej, med tanke på att det kommer att uppstå en söm i ärmen som ev. inte skall finnas där.

Precis!
Räcker med minsta olägenhet för köparen/lägre värde på varan = Omleverans.
Citera
2015-12-21, 06:05
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mona.Krasslig
Det där med tre gånger är egentligen inget som är lagfäst, utan mer en utarbetad detaljhandelspraxis.
Borde går att angripa med annat än avhjälpande och omleverans, efter mer än ett reparationsförsök. (två enligt propositionen till KKL).

Nu till din fråga.
Din syster har rätt till två saker, aningen ett avhjälpande (en reparation av jackan) eller en omleverans (en ny jacka). Hon som konsument kan kräva omleverans även som felet inte är väsentligt. Det får dock inte medföra oskäliga kostnader för butiken. En ny jacka är inte oskäligt vid en spräckt söm. En sydd jacka skulle ha ett lägre värde och själva lagningen skulle vara till olägenhet för henne.
Detta grundar sig på svensk rätt (konsumentköplagen) 26 § och EU direktiv 1999/44.

Be din syster gå ner till butiken och kräva en ny jacka!

Man uttrycker sig bara olika men visst är butiken rätt ute, Prop. 1989/90:89 sida 122:

Citat:
En köpare skall inte behöva tåla att säljaren gör upprepade försök att avhjälpa samma fel. Om ett fel återkommer efter två avhjälpningsförsök, bör köparen i regel kunna vägra att gå med på fler försök.

D.v.s. När samma fel visar sig tredje gången så har man vanligtvis rätt att häva köpet.

Jag håller inte med i din bedömning i aktuellt fall, jag skulle säga att en omleverans skulle medföra en oskälig kostnad för säljaren, möjligheterna att sälja en begagnad jacka för en butik som vanligtvis inte gör det är väldigt begränsade och som du säger så kommer prisskillnaden att bli ganska stor jämfört med att endast åtgärda felet, och detta endast för en trasig söm.

Kravet är att det ska kunna ske utan "väsentlig olägenhet" för konsumenten, att en prisskillnad p.g.a. lagningen skulle medföra detta ser jag som väldigt otroligt, i sådana fall skulle man inte kunna reparera speciellt många saker med stöd av paragrafen. Att det ens är något man tar hänsyn till känns tveksamt, ett avhjälpande har skett när produkten har återställts i avtalsenligt skick, alltså ska produkten vara lika bra som enligt avtalet (med undantag för normalt slitage), därigenom har det inte skett någon förlust för konsumenten, man har fått det man har betalat för helt enkelt.
Citera
2015-12-21, 11:40
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Jag håller inte med i din bedömning i aktuellt fall, jag skulle säga att en omleverans skulle medföra en oskälig kostnad för säljaren, möjligheterna att sälja en begagnad jacka för en butik som vanligtvis inte gör det är väldigt begränsade och som du säger så kommer prisskillnaden att bli ganska stor jämfört med att endast åtgärda felet, och detta endast för en trasig söm.

Nu vet vi ju inte hur jackan ser ut i det här fallet eller hur lagningen skulle se ut, men tänk dig att det är en typisk dunjacka med sådana där "bollar" som sticker ut över hela jackan, med sömmar som avgränsar. Om en av sömmarna spricker upp, så går det antagligen att laga det utan att det syns, om de det skulle spricka mitt på en boll, mitt emellan två sömmar, så skulle ju en lagning där leda till något väldidgt synligt, eftersom det skulle gå in som ett ärr där. Det skulle därmed bli asymmetriskt om man jämför med andra ärmen och troligtvis väldigt synligt. I det fallet kan det ju inte vara okej att säljaren bara lagar, utan i så fall måste man väl åtminstone kunna få ekonomisk ersättning utöver lagningen? Eller tänker jag fel?
Citera
2015-12-21, 12:10
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Nu vet vi ju inte hur jackan ser ut i det här fallet eller hur lagningen skulle se ut, men tänk dig att det är en typisk dunjacka med sådana där "bollar" som sticker ut över hela jackan, med sömmar som avgränsar. Om en av sömmarna spricker upp, så går det antagligen att laga det utan att det syns, om de det skulle spricka mitt på en boll, mitt emellan två sömmar, så skulle ju en lagning där leda till något väldidgt synligt, eftersom det skulle gå in som ett ärr där. Det skulle därmed bli asymmetriskt om man jämför med andra ärmen och troligtvis väldigt synligt. I det fallet kan det ju inte vara okej att säljaren bara lagar, utan i så fall måste man väl åtminstone kunna få ekonomisk ersättning utöver lagningen? Eller tänker jag fel?

Avhjälper man en vara så ska den återställas i avtalsenligt skick, det ska alltså inte längre ses som att det är något fel på den, blir det en ful lagning så kommer det knappast att ses som om felet har blivit avhjälpt. Detta är dock inget man direkt kan veta innan lagningen har skett, d.v.s. är man inte nöjd med avhjälpandet så vänder man sig till säljaren igen.

Är det uppenbart att sprickan är på ett olämpligt ställe för lagning får man helt enkelt byta ut en större del av jackan så att det blir snyggt gjort, är det för dyrt att avhjälpa ett fel på rätt sätt så väljer förstås näringsidkaren att företa omleverans istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in