2015-12-20, 20:59
Medlem
Hej!
Har kommit p min fru knulla med andra. Vi r pvg att skiljas men nu brjar jag undra.
Kanske ska man inte ha brttom att skicka in skilsmsso pappren, utan istllet slja vr gemensamma bostad och sedan nr jag har nytt boende och hon bor p gatan ta vrdnad fr barnet och skiljas?
Hur skulle det funka att slja och flytta isr innan man skiljs?
Citera
2015-12-20, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatItIs
Hej!
Har kommit p min fru knulla med andra. Vi r pvg att skiljas men nu brjar jag undra.
Kanske ska man inte ha brttom att skicka in skilsmsso pappren, utan istllet slja vr gemensamma bostad och sedan nr jag har nytt boende och hon bor p gatan ta vrdnad fr barnet och skiljas?

no problems men i vrigt spretig frgestllning
Citera
2015-12-20, 21:09
Medlem
Nexus-6s avatar
Trkigt avslut p ett ktenskap. Frstr att du har en hel del knslor att bearbeta nu.

Om du inte har ett ktenskapsfrord spelar det vl ingen roll i vilken ordning du gr saker och ting tnker jag. Men kan du verkligen slja utan hennes medgivande?

Att hmnas p din fru genom barnen r idiotiskt. Varfr ska barnen straffas?

Ett tips r att om du lskar dina barn s skter du det snyggt s att de pverkas s lite som mjligt. Det kommer du tjna p i lngden.
Citera
2015-12-20, 21:20
Medlem
CureMes avatar
Med barn kan du nd inte skilja dig omedelbart, det r vntetid p sdant.
Citera
2015-12-20, 21:26
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Hej!

Frstr inte riktigt hur det skulle hjlpa eller din exakta frgestllning.

Men om du har barn s tar det 6 mnader att skiljas minst pgrundav att man ska tnka ver det en extra gng.

Detta r den lgsta vntetiden i Europa. De flesta lnder har ngra r.

Frstr att du vill hmnas p din fru och det din fru har gjort r bland det hemskaste man kan gra.

Tnk dock p dina barn i frsta hand.

Om ni inte har ktenskapsfrord kommer all egendom delas lika oavsett hur du gr om ni inte sjlva kommer verens.
Citera
2015-12-20, 22:07
Medlem
Kmpendahls avatar
Citat:
Hej!
Jag tror att det bsta r att lmna in skilsmssopapperna nu med en gng. Det tar ju som sagt minst sex mnader eftersom barn r inblandade. Sedan spelar det ingen roll hur lnge ni bor tillsammans. Tnk p att du har frsrjningsplikt gentemot din fru nda till skilsmssan gr igenom, s vore jag du skulle jag anska om skilsmssa omgende.

I vrigt spelar det ingen roll hur ni gr. Om ni bda brjar ska nya bostder nu och bestmmer er fr att slja villan s gr ni en bodelning inom ett r. Barnen kommer ni att f gemensam vrdnad om.
Citera
2015-12-20, 23:22
Medlem
Jag frsvarar inte hennes beteende, men varfr skulle hon hamna p gatan nr ni sljer er gemensamma bostad? Ni har vl lika stora mjligheter att hitta ett nytt boende p eget hll?

Sen br man vl i detta fallet tnka p barnen och se till att de fr en smrtfri skilsmssa med mjlighet att trffa bda frldrarna, det r vl inte rtt att de ska f lida fr hennes snedsteg och din hmndlystnad.
Citera
2015-12-21, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojho
Jag frsvarar inte hennes beteende, men varfr skulle hon hamna p gatan nr ni sljer er gemensamma bostad? Ni har vl lika stora mjligheter att hitta ett nytt boende p eget hll?

Sen br man vl i detta fallet tnka p barnen och se till att de fr en smrtfri skilsmssa med mjlighet att trffa bda frldrarna, det r vl inte rtt att de ska f lida fr hennes snedsteg och din hmndlystnad.

Fr att hon r en psykop, jag har varit en slav under hennes psykiska och ibland fysiska misshandel.
Hon klarar inte av att ppna sina brev ens, hon har inte betalat rkningar i ver 3 r nu, jag str fr alla utgifter.
Det hon gr med barnbidraget r att slsa p sig sjlv. Under 9 r har hon inte klarat hlla ett jobb fr hon hittar p anledningar varfr hon inte kan jobba kvar.
Oftast handlar det om att hon hamnar i konflikt med chefer etc.
Hon klarar knappt att mata barnet eller umgs med barnet,
Fett cklig
Citera
2015-12-21, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag tror att det bsta r att lmna in skilsmssopapperna nu med en gng. Det tar ju som sagt minst sex mnader eftersom barn r inblandade. Sedan spelar det ingen roll hur lnge ni bor tillsammans. Tnk p att du har frsrjningsplikt gentemot din fru nda till skilsmssan gr igenom, s vore jag du skulle jag anska om skilsmssa omgende.

I vrigt spelar det ingen roll hur ni gr. Om ni bda brjar ska nya bostder nu och bestmmer er fr att slja villan s gr ni en bodelning inom ett r. Barnen kommer ni att f gemensam vrdnad om.

Frtydligande....
Han mste inte frsrja frun, dremot barnen...

Gifte de sig innan de fick barnen, fr man automatiskt gemensam vrdnad.
Citera
2015-12-21, 09:10
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nettan70
Frtydligande....
Han mste inte frsrja frun, dremot barnen...

Gifte de sig innan de fick barnen, fr man automatiskt gemensam vrdnad.

Nog mste man hjlpa sin make/maka ocks enligt ktenskapsbalkens regler:

Citat:
6 kap. 1
Makarna skall, var och en efter sin frmga, bidra till det underhll som behvs fr att deras gemensamma och personliga behov skall tillgodoses.
Om underhll till barn finns bestmmelser i frldrabalken.

6 kap. 2
Om det som den ena maken skall bidra med inte rcker till fr den makens personliga behov eller fr de betalningar som den maken annars ombesrjer fr familjens underhll, skall den andra maken skjuta till de pengar som behvs.

6 kap. 5
Om den ena maken frsummar sin underhllsskyldighet, fr domstolen lgga den maken att betala underhllsbidrag till den andra maken.

Man fr automatiskt gemensam vrdnad nr man gifter sig oavsett om barnet r ftt innan ktenskapet.
Citat:
6 kap. 3
Barnet str frn fdelsen under vrdnad av bda frldrarna, om dessa r gifta med varandra, och i annat fall av modern ensam. Ingr frldrarna senare ktenskap med varandra, str barnet frn den tidpunkten under vrdnad av dem bda, om inte rtten dessfrinnan har anfrtrott vrdnaden t en eller tv srskilt frordnade vrdnadshavare.
Om det dms till ktenskapsskillnad mellan frldrarna str barnet ven drefter under bda frldrarnas vrdnad, om inte den gemensamma vrdnaden upplses enligt 5, 7 eller 8 . Skall barnet ven efter domen p ktenskapsskillnad st under bda frldrarnas vrdnad, skall rtten i domen erinra om att vrdnaden alltjmt r gemensam.
Citera
2015-12-21, 09:17
Medlem
Citat:
Hej!
ktenskapsbalken 6 kap. 7 Efter ktenskapsskillnad svarar varje make fr sin
frsrjning.

Om den ena maken behver bidrag till sitt underhll under en
vergngstid, har den maken rtt att f underhllsbidrag av den
andra maken efter vad som r skligt med hnsyn till denna
makes frmga och vriga omstndigheter.

Har den ena maken svrigheter att frsrja sig sjlv sedan ett
lngvarigt ktenskap har upplsts eller finns det andra
synnerliga skl, har den maken rtt till underhllsbidrag av
den andra maken fr lngre tid n som anges i andra stycket. Vid prvning av den rtten skall hnsyn tas till om den ena
maken behver bidrag fr att skaffa sig pensionsskydd.

allts r det ingen bra id att skilja sig och hoppas att hon hamnar p gatan.

ger ni huset tillsammans har hon rtt till hlften om ni inte har skrivit ngot bodelningsavtal som reglerar att du ger hela huset. Fast med tanke p dina inlgg tror jag inte att du varit s pass smart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in