Citat:
Ursprungligen postat av
kohage19
Jag är 22 år och jag har köpt en biljett för en konsert/klubbkväll som har satt en åldersgräns på 23 år, med ett begränsat antal 20+ biljetter (som är slutsålda). Undrar nu om dom har juridiskt rätt att neka mig inträde nu? jag förstår att man kan neka en 17åring som har köpt en biljett och vill in på krogen, men det vore helt absurt om dom inte skulle låta mig komma in. 23 år är ju ingen specifik ålder juridiskt sett. Får man änns det? Det hade varit annorlunda om dom hade låtit mig att komma in och köpa en biljett, men nu har jag en redan. Jag hittade inga terms and conditions.
Tacksam för svar!
Det är ålders diskrinimering.
Dock kan det vara tillåten sådan eftersom det finns undantag i lagen.
Krogar som serverar alkohol är blandannat undantagna från åldersdiskriminering och har rätt att sätta högre åldersgränser för att upprätthålla ordningen.
Du får däremot inte t.ex bli nekad jobb pågrundav ålder.
"Undantag för grunderna ålder, kön och etnisk tillhörighet
Det kan vara tillåtet att behandla människor olika utifrån ålder. Då kräver lagen att särbehandlingen har ett berättigat syfte och att de medel som används är lämpliga och nödvändiga. Det innebär bland annat att syftet ska vara tillräckligt viktigt för att kunna få företräde framför principen om icke-diskriminering. Det kan till exempel handla om att man ställer krav på en viss ålder för att bli trafiklärare, bussförare eller att få tillstånd för att starta en restaurang som säljer alkohol.
Inom områdena ekonomiskt stöd, tillstånd och registrering kan det också vara tillåtet att göra undantag från diskrimineringsförbudet om det är en del av ett systematiskt arbete för att främja jämställdhet och likabehandling oavsett kön eller etnisk tillhörighet."
Som du ser finns vissa undantag.
Källa:
http://www.do.se/om-diskriminering/v...mhallsomraden/