2015-12-23, 17:16
Medlem
Jag är 22 år och jag har köpt en biljett för en konsert/klubbkväll som har satt en åldersgräns på 23 år, med ett begränsat antal 20+ biljetter (som är slutsålda). Undrar nu om dom har juridiskt rätt att neka mig inträde nu? jag förstår att man kan neka en 17åring som har köpt en biljett och vill in på krogen, men det vore helt absurt om dom inte skulle låta mig komma in. 23 år är ju ingen specifik ålder juridiskt sett. Får man änns det? Det hade varit annorlunda om dom hade låtit mig att komma in och köpa en biljett, men nu har jag en redan. Jag hittade inga terms and conditions.

Tacksam för svar!
Citera
2015-12-23, 17:39
Medlem
warfighters avatar
Har de 23-årsgräns och du är 22 så kan de absolut stoppa dig. Frågan är om de kollar leg när du har biljett.. Det är ju ingen "magisk" gräns som gör att de råkar ut för något om de serverar dig alkohol, så sannolikheten att de kollar är liten.
Citera
2015-12-23, 17:41
Bannlyst
Ingen aning alls hur de funkar ärligt talat. Det finns åldersdiskriminering på arbetsförmedlingen som de inför och säger är man under 24 år kan man få hjälp bla bla i broschyrer och sånt.
Även sätt de står man måste passerat 50 år för att få söka vissa bostäder.

Det påstår de har gjort en uppdatering men verkar ju vara samma sak när de sker så öppet.
Citera
2015-12-23, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Har de 23-årsgräns och du är 22 så kan de absolut stoppa dig. Frågan är om de kollar leg när du har biljett.. Det är ju ingen "magisk" gräns som gör att de råkar ut för något om de serverar dig alkohol, så sannolikheten att de kollar är liten.

får man pengarna tillbaka tro? det stod ingenting om att dom kunde neka mig inträde när jag köpte själva biljetten. så jag antar att jag kan spela på det om dom börjar bli jobbiga.
Citera
2015-12-23, 18:00
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kohage19
får man pengarna tillbaka tro? det stod ingenting om att dom kunde neka mig inträde när jag köpte själva biljetten. så jag antar att jag kan spela på det om dom börjar bli jobbiga.

Ring arrangören och fråga. Säg att du inte upptäckte åldersgränsen förrän efteråt, att du hemskt gärna vill se konserten och fråga hur du kan göra. Och om du alternativt kan få pengarna tillbaka. Det tror jag funkar bättre än att "spela på" något när de väl nekat dig i dörren. Är det något jag vet om dörrvakter så är det att inte fan ändrar de sig om de väl sagt nej.
Citera
2015-12-23, 18:07
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Jag är 22 år och jag har köpt en biljett för en konsert/klubbkväll som har satt en åldersgräns på 23 år, med ett begränsat antal 20+ biljetter (som är slutsålda). Undrar nu om dom har juridiskt rätt att neka mig inträde nu? jag förstår att man kan neka en 17åring som har köpt en biljett och vill in på krogen, men det vore helt absurt om dom inte skulle låta mig komma in. 23 år är ju ingen specifik ålder juridiskt sett. Får man änns det? Det hade varit annorlunda om dom hade låtit mig att komma in och köpa en biljett, men nu har jag en redan. Jag hittade inga terms and conditions.

Tacksam för svar!

Det är ålders diskrinimering.

Dock kan det vara tillåten sådan eftersom det finns undantag i lagen.

Krogar som serverar alkohol är blandannat undantagna från åldersdiskriminering och har rätt att sätta högre åldersgränser för att upprätthålla ordningen.

Du får däremot inte t.ex bli nekad jobb pågrundav ålder.

"Undantag för grunderna ålder, kön och etnisk tillhörighet
Det kan vara tillåtet att behandla människor olika utifrån ålder. Då kräver lagen att särbehandlingen har ett berättigat syfte och att de medel som används är lämpliga och nödvändiga. Det innebär bland annat att syftet ska vara tillräckligt viktigt för att kunna få företräde framför principen om icke-diskriminering. Det kan till exempel handla om att man ställer krav på en viss ålder för att bli trafiklärare, bussförare eller att få tillstånd för att starta en restaurang som säljer alkohol.

Inom områdena ekonomiskt stöd, tillstånd och registrering kan det också vara tillåtet att göra undantag från diskrimineringsförbudet om det är en del av ett systematiskt arbete för att främja jämställdhet och likabehandling oavsett kön eller etnisk tillhörighet."

Som du ser finns vissa undantag.

Källa:

http://www.do.se/om-diskriminering/v...mhallsomraden/
Citera
2015-12-23, 19:07
Medlem
Citat:

Tacksam för svar!

Som bergwall94 skrivit tidigare finns det undantag när åldersdiskriminering är tillåtet.
Krogar/nattklubbar är exempel på där det är tillåtet. Så är den här spelningen på en nattklubb/krog eller motsvarande så har de rätt att neka dig inträde även om du köpt biljett.
Ett annat välkänt exempel är kryssningar(Finlandsfärjorna) där det ofta är 21årsgräns.

Framkommer inte information om åldersgränsen vid köpet av biljetten så har du rätt till ersättning.
Normalt brukar dock information om åldersgränser framkomma väldigt tydligt.
Citera
2015-12-26, 00:36
Medlem
Nu vet jag inte om det är samma tillställning som jag tänker på... Men jag läste i lokaltidningen om en tillställning där de som inte fyllt 23 skulle köpa biljetter då biljetter för de som inte hunnit bli 23 endast fanns i begränsad upplaga.

Juridiskt känns det som en svår nöt att knäcka. Så jag ser liksom Ts fram emot bra svar i denna fråga.

Det känns lite underligt trots allt med en generell 23års gräns men att erbjuda ett mindre antal mellan 20-23år tillträde.
Senast redigerad av Magban 2015-12-26 kl. 00:38.
Citera
2015-12-26, 00:48
Medlem
Spontant skulle jag förövrigt säga att du har rätt till tillträde...vad sjutton ska de hävda i en eventuell rättegång? Att åldersgränsen var satt till 23år när den uppenbart är 20?!

Har svårt att tro att man har rätt att välja att släppa in si och så många 35åringar, si och så många 33åringar och si och så många 29åringar utan att det är en uppenbar åldersdiskriminering.
Citera
2015-12-26, 01:13
Medlem
omskolads avatar
Rent spontant har de nog all rätt att neka dig tillträde till sina lokaler. Däremot kan det vara så att du har rätt att återkräva pengarna för biljetten.
Citera
2015-12-26, 07:32
Medlem
sebnies avatar
De kan neka dig tillträde.

Huruvida du har rätt till pengarna tillbaka, beror på hur det avtalades vid köpet av biljetten. Det är ENBART om det specifikt stod att åldergränsen var 22 år eller lägre, som du faktiskt har möjlighet att återköpa biljetten.

(Många sådana här biljetter säljs via ombud, och då brukar det stå en friskrivningsklasul i det "finstilta", det som du kryssar "Ja, jag godkänner de allmänna villkoren för detta köp" typ som "Biljettförsäljning sker för en aktivitet som vi varken arrangerar eller ansvarar för. Det är köparens ansvar att kontrollera med arrangören om särskilda villkor för biljetten gäller, exempelvis förhöjd åldergräns.")

Du säger att du inte hittade några "terms and conditions". Prova gör en "torrbeställning" (dvs du lägger samma biljett du köpte i kundkorgen, och tar dig fram till "kassan", men utan att skicka beställningen), och titta där om det finns en ruta för att godkänna villkoren. Där kan du få tag på "terms and conditions".
Senast redigerad av sebnie 2015-12-26 kl. 07:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in