• 1
  • 2
2015-12-24, 21:04
Medlem
Om jag förstått fysik korrekt, så passar denna tråden här. Annars ber jag vänligen att en mods flyttarctråden till en korrekt forumsdel, tack på förhand!

Är det alltså värmen som åker ut när man öppnar fönstret, eller är det kylan som kommer in och på något sätt krossar vämren?

Jag läste någonstans att det är en vanlig missförstånd att kylan kommer in, så är det tydligen inte. Utan värmen åker ut, och därefter blir det helt enkelt kallt.

Jag hittar inte artikeln och därför frågor jag här, för att få en klarhet. Är det verkligen så, hur fungerar det?

Källa?

Tack för svar!
Citera
2015-12-24, 21:20
Medlem
Kyla är frånvaro av värme, dvs ingenting som kan röra sig.
Värme rör sig från varmare till kallare område.

Termodynamik
Citera
2015-12-24, 21:33
Medlem
skunkjobbs avatar
Läderlappen har svaret i den här serierutan: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...39a88a2a7e.jpg
Citera
2015-12-24, 21:36
Medlem
lasternassummas avatar
Som putteo skriver är det bättre, om man vill förstå fysiken,
att tänka som om kyla inte finns. Det finns bara mer eller
mindre värme. Allt som är över 0°K (-273,15°C), absoluta
nollpunkten, har värme.
Värme är en form av energi. Värme kan "transporteras" genom
ledning, strålning eller konvektion. Värme flyttar sig från någonting
varmare till något mindre varmt (i dagligt tal kallare).

Om man öppnar en dörr eller ett fönster på vintern så att varm
luft far ut och mindre varm luft kommer in så är det just det
som sker. Luften inne byts mot luft som innehåller mindre värme
än den man släppte ut. Vi upplever det som kallare, eftersom
skillnaden mellan vår temperatur och den lägre temperaturen
hos luften har blivit större.

mvh/Bo
Citera
2015-12-24, 22:18
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Läderlappen har svaret i den här serierutan: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...39a88a2a7e.jpg

I Gotham City har dom fått lära sig termodynamikens huvudsatser
i mellanstadiet, sedan urminnes tider…

God Jul!

/Bo
Citera
2015-12-24, 22:59
Medlem
Rent krasst och enkelt funkar det så att allt i naturen strävar efter jämnvikt. Har du 20 grader i ett rum och 10 grader i ett annat identiskt lika stort rum och sedan öppnar upp dem emellan så blir det 15 grader i bägge rummen alltså.

Ett mycket bra exempel är om man blir blöt när man är ute i kallt väder - Det är då viktigt att så snabbt som möjligt torka sig (alla som gjort lumpen vet att snö drar till sig vatten och att man kan "torka sig torr" med snö) - Det som händer ur ett mer vetenskapligt perspektiv är att din kropp och vattnet strävar efter att få samma temperatur. Kroppsvärmen sugs alltså ur kroppen då vattnet samtidigt kämpar mot ett kallt klimat som OCKSÅ försöker uppnå balans. Med följd att kroppen tappar temperatur snabbt och man fryser till döds.

Så till din fråga - Öppnar du fönstret så värms världen (teoretiskt såklart) upp "en trilliondels grad" och ditt hus och världen utanför har uppnått balans
Citera
2015-12-25, 05:37
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
När man öppnar ett fönster så bör ändå den huvudsakliga värmeförändringen normalt sett bestå av att varm luft strömmar ut, och att kall luft strömmar in, snarare än av värmeledning från den varma luften till den kalla.

Så i det här fallet tycker jag inte det är helt fel att säga att kylan kommer in.
Citera
2015-12-25, 07:28
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
När man öppnar ett fönster så bör ändå den huvudsakliga värmeförändringen normalt sett bestå av att varm luft strömmar ut, och att kall luft strömmar in, snarare än av värmeledning från den varma luften till den kalla.

Så i det här fallet tycker jag inte det är helt fel att säga att kylan kommer in.

Kyla är något vi upplever, men det motsvaras inte av något fysikaliskt, som värme.
Som nämnts tidigare i tråden är kyla inte ett fysikaliskt begrepp.
Att använda begreppet kyla, som om det vore någonting som kan transporteras,
motverkar förståelsen av värme och termodynamik.
Fysikaliskt är det korrekt att säga att det kommer in luft med mindre värme,
men inte att säga att kyla kommer in.

mvh/Bo
Senast redigerad av lasternassumma 2015-12-25 kl. 08:15.
Citera
2015-12-25, 10:50
Medlem
lasternassummas avatar
Jag kom på en jämförelse som kanske kan underlätta förståelsen.

Att säga att kyla kan komma in någonstans är ungefär som att
säga att mörker kan göra det.

Om det finns ett upplyst rum i en omgivning av totalt mörker,
och man släcker ljuset i det upplysta rummet så kan man säga
att det upphör att vara ljust.
Man kan inte säga att mörkret från omgivningen trängde in och
gjorde rummet mörkt.

Mörker är ingenting annat än frånvaro av ljus.

Kyla är ingenting annat än frånvaro av värme.

mvh/Bo
Citera
2015-12-25, 11:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Nu är jag inte någon expert på detta så ni får väl såga mig om ni vill men mina tankar går som följer. Jag tänker mig en situation där det är helt vindstilla och fönstret bara försvinner magiskt (så att inget vinddrag uppstår när fönstret öppnas).

Effekten efter detta scenario tror jag blir att pga att varm luft är lättare än kall luft så kommer den varma luften i den övre delen stiga och därmed strömma ut. I nederkant kommer kall luft att strömma in av samma skäl och dessutom måste förstås trycket jämnas ut. Luft kan inte strömma ut om inte luft strömmar in (åtminstone inte utan tryckskillnader och dessa kommer i så fall också jämnas ut).

Förutom denna effekt har vi också effekten av att luft av olika temperatur jämnar ut varandra. Alltså även om luftströmmarna som beskrevs ovan skulle kunna förhindras (vilket de gör av en tunn glassruta) så jämnas temperaturen ut i gränsskiktet och sedan fortsätter den effekten så länge som det finns en temperaturskillnad. Dvs. temperaturen i rummet kommer gradvis att sjunka, först vid fönsterrutan och sedan allt längre in i rummet. Temperaturen utomhus kommer också stiga i gränsskiktet men kyls snabbt av eftersom luftvolymen utomhus är så mycket större.

Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up

Ahh ser nu att du var inne på samma linje. Jag tror också att luftströmmarna kommer stå för den snabbaste effekten. Samtidigt blir det då så att med kall luft (dvs. luft med lägre temperatur) som har strömmat in så blir det större ytor av kall och varm luft som möter varandra och det snabbar på effekten av den rena temperaturutjämningen.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-12-25 kl. 11:31.
Citera
2015-12-25, 11:41
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag läste någonstans att det är en vanlig missförstånd att kylan kommer in, så är det tydligen inte. Utan värmen åker ut, och därefter blir det helt enkelt kallt.

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Som putteo skriver är det bättre, om man vill förstå fysiken,
att tänka som om kyla inte finns. Det finns bara mer eller
mindre värme. Allt som är över 0°K (-273,15°C), absoluta
nollpunkten, har värme.
Värme är en form av energi. Värme kan "transporteras" genom
varmare till något mindre varmt (i dagligt tal kallare).

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu är jag inte någon expert på detta så ni får väl såga mig om ni vill men mina tankar går som följer. Jag tänker mig en situation där det är helt vindstilla och fönstret bara försvinner magiskt (så att inget vinddrag uppstår när fönstret öppnas).

Effekten efter detta scenario tror jag blir att pga att varm luft är lättare än kall luft så kommer den varma luften i den övre delen stiga och därmed strömma ut. I nederkant kommer kall luft att strömma in av samma skäl och dessutom måste förstås trycket jämnas ut. Luft kan inte strömma ut om inte luft strömmar in (åtminstone inte utan tryckskillnader och dessa kommer i så fall också jämnas ut).

Förutom denna effekt har vi också effekten av att luft av olika temperatur jämnar ut varandra. Alltså även om luftströmmarna som beskrevs ovan skulle kunna förhindras (vilket de gör av en tunn glassruta) så jämnas temperaturen ut i gränsskiktet och sedan fortsätter den effekten så länge som det finns en temperaturskillnad. Dvs. temperaturen i rummet kommer gradvis att sjunka, först vid fönsterrutan och sedan allt längre in i rummet. Temperaturen utomhus kommer också stiga i gränsskiktet men kyls snabbt av eftersom luftvolymen utomhus är så mycket större.

Ahh ser nu att du var inne på samma linje. Jag tror också att luftströmmarna kommer stå för den snabbaste effekten.

Ska försöka att summera kort:
TS skrev: "...det är en vanlig missförstånd att kylan kommer in,
så är det tydligen inte. Utan värmen åker ut, och därefter blir
det helt enkelt kallt."

Jag skrev: "...tänk som om kyla inte finns. Det finns bara mer eller
mindre värme."
"Värme är en form av energi. Värme kan "transporteras" genom
varmare till något mindre varmt (i dagligt tal kallare)."

Om du vill tala om kyla som något som finns, när gäller att förstå
de fysikaliska processer som försiggår runt omkring oss, så får du
naturligtvis göra det, men det är fel och vilseledande. Om du istället
vill förstå vad som faktiskt försiggår runt omkring oss så föreslår
jag att du läser igenom tråden och frågar igen, om något är oklart.

Jag försökte, Svenne-i-Banan, att inte såga så mycket, men jag
lyckades inte undvika det helt…

mvh/Bo
Citera
2015-12-25, 11:57
Medlem
skunkjobbs avatar
Man kan väl också väldigt kort uttrycka det som att kyla finns inte i fysikalisk mening utan bara olika grader av värme. Däremot är det inget fel att i fysikaliska sammanhang tala om varmt och kallt som olika relativa steg på temperaturskalan. Att säga att man släpper in kyla är fysikaliskt tokigt men däremot är det helt ok att säga att man släpper in kall luft i det fall vi snackar värmetransport via konvektion (luftrörelse). I samma stund släpper man så klart ut varm luft då det inte råder någon nämnvärd tryckskillnad inomhus/utomhus då man har dörren eller fönstret öppet.

Alltså
"Stäng fönstret, du släpper in kylan"-->Bitch slap från Läderlappen
"Stäng fönstret, du släpper in kall luft"-->Ok! (Och i samma veva släpper vi ut varm luft.)

I dagligt tal kanske man inte måste vara så strikt men ska man ha ett någorlunda fysikaliskt stringent språk så håller jag på ovanstående.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in