Citat:
Ursprungligen postat av
Dukater
Jag läste någonstans att det är en vanlig missförstånd att kylan kommer in, så är det tydligen inte. Utan värmen åker ut, och därefter blir det helt enkelt kallt.
Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Som putteo skriver är det bättre, om man vill förstå fysiken,
att tänka som om kyla inte finns. Det finns bara mer eller
mindre värme. Allt som är över 0°K (-273,15°C), absoluta
nollpunkten, har värme.
Värme är en form av energi. Värme kan "transporteras" genom
ledning, strålning eller konvektion. Värme flyttar sig från någonting
varmare till något mindre varmt (i dagligt tal kallare).
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Nu är jag inte någon expert på detta så ni får väl såga mig om ni vill men mina tankar går som följer. Jag tänker mig en situation där det är helt vindstilla och fönstret bara försvinner magiskt (så att inget vinddrag uppstår när fönstret öppnas).
Effekten efter detta scenario tror jag blir att pga att varm luft är lättare än kall luft så kommer den varma luften i den övre delen stiga och därmed strömma ut. I nederkant kommer kall luft att strömma in av samma skäl och dessutom måste förstås trycket jämnas ut. Luft kan inte strömma ut om inte luft strömmar in (åtminstone inte utan tryckskillnader och dessa kommer i så fall också jämnas ut).
Förutom denna effekt har vi också effekten av att luft av olika temperatur jämnar ut varandra. Alltså även om luftströmmarna som beskrevs ovan skulle kunna förhindras (vilket de gör av en tunn glassruta) så jämnas temperaturen ut i gränsskiktet och sedan fortsätter den effekten så länge som det finns en temperaturskillnad. Dvs. temperaturen i rummet kommer gradvis att sjunka, först vid fönsterrutan och sedan allt längre in i rummet. Temperaturen utomhus kommer också stiga i gränsskiktet men kyls snabbt av eftersom luftvolymen utomhus är så mycket större.
Ahh ser nu att du var inne på samma linje. Jag tror också att luftströmmarna kommer stå för den snabbaste effekten.
Ska försöka att summera kort:
TS skrev: "...det är en vanlig missförstånd att kylan kommer in,
så är det tydligen inte. Utan värmen åker ut, och därefter blir
det helt enkelt kallt."
Jag skrev: "...tänk som om kyla inte finns. Det finns bara mer eller
mindre värme."
"Värme är en form av energi. Värme kan "transporteras" genom
ledning, strålning eller konvektion. Värme flyttar sig från någonting
varmare till något mindre varmt (i dagligt tal kallare)."
Om du vill tala om kyla som något som finns, när gäller att förstå
de fysikaliska processer som försiggår runt omkring oss, så får du
naturligtvis göra det, men det är fel och vilseledande. Om du istället
vill förstå vad som faktiskt försiggår runt omkring oss så föreslår
jag att du läser igenom tråden och frågar igen, om något är oklart.
Jag försökte,
Svenne-i-Banan, att inte såga så mycket, men jag
lyckades inte undvika det helt…
mvh/Bo