• 1
  • 2
2015-12-25, 12:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ska försöka att summera kort:
TS skrev: "...det är en vanlig missförstånd att kylan kommer in,
så är det tydligen inte. Utan värmen åker ut, och därefter blir
det helt enkelt kallt."

Jag skrev: "...tänk som om kyla inte finns. Det finns bara mer eller
mindre värme."
"Värme är en form av energi. Värme kan "transporteras" genom
ledning, strålning eller konvektion. Värme flyttar sig från någonting
varmare till något mindre varmt (i dagligt tal kallare)."

Om du vill tala om kyla som något som finns, när gäller att förstå
de fysikaliska processer som försiggår runt omkring oss, så får du
naturligtvis göra det, men det är fel och vilseledande. Om du istället
vill förstå vad som faktiskt försiggår runt omkring oss så föreslår
jag att du läser igenom tråden och frågar igen, om något är oklart.

Jag försökte, Svenne-i-Banan, att inte såga så mycket, men jag
lyckades inte undvika det helt…

mvh/Bo

Men det var därför jag i huvudsak skrev om luft med olika temperatur och också när jag skrev kall luft så skrev jag inom parentes dvs. luft med lägre temperatur. Så fokusera hellre på det övriga än det vardagliga uttrycket kall luft.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Man kan väl också väldigt kort uttrycka det som att kyla finns inte i fysikalisk mening utan bara olika grader av värme. Däremot är det inget fel att i fysikaliska sammanhang tala om varmt och kallt som olika relativa steg på temperaturskalan. Att säga att man släpper in kyla är fysikaliskt tokigt men däremot är det helt ok att säga att man släpper in kall luft i det fall vi snackar värmetransport via konvektion (luftrörelse). I samma stund släpper man så klart ut varm luft då det inte råder någon nämnvärd tryckskillnad inomhus/utomhus då man har dörren eller fönstret öppet.

Alltså
"Stäng fönstret, du släpper in kylan"-->Bitch slap från Läderlappen
"Stäng fönstret, du släpper in kall luft"-->Ok! (Och i samma veva släpper vi ut varm luft.)

I dagligt tal kanske man inte måste vara så strikt men ska man ha ett någorlunda fysikaliskt stringent språk så håller jag på ovanstående.

Håller med och jag följde det fetade i min text.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-12-25 kl. 12:05.
Citera
2016-01-12, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ska försöka att summera kort:
TS skrev: "...det är en vanlig missförstånd att kylan kommer in,
så är det tydligen inte. Utan värmen åker ut, och därefter blir
det helt enkelt kallt."

Jag skrev: "...tänk som om kyla inte finns. Det finns bara mer eller
mindre värme."
"Värme är en form av energi. Värme kan "transporteras" genom
ledning, strålning eller konvektion. Värme flyttar sig från någonting
varmare till något mindre varmt (i dagligt tal kallare)."

Om du vill tala om kyla som något som finns, när gäller att förstå
de fysikaliska processer som försiggår runt omkring oss, så får du
naturligtvis göra det, men det är fel och vilseledande. Om du istället
vill förstå vad som faktiskt försiggår runt omkring oss så föreslår
jag att du läser igenom tråden och frågar igen, om något är oklart.

Jag försökte, Svenne-i-Banan, att inte såga så mycket, men jag
lyckades inte undvika det helt…

mvh/Bo
Har väll och göra med vilken kraft som är störst. Ifall du har ett rum som är har ett stort undertryck och sen öppnar du fönstret till vinternatten så kommer den kalla luften att strömma in.
Citera
2016-01-12, 20:16
Medlem
I klassisk termodynamik är värme alltid en ändring av energi: ett energiflöde mellan två system. Det går att helt konsekvent byta tecken på variabeln och räkna med "kyla" istället. Till exempel: "Jag tillförde 3 joule kyla till stenen" istället för "Stenen avgav 3 joule värme till omgivningen". Situationen är analog med elektrisk ström och konventionen att denna flyter från plus till minus.
Citera
2016-01-12, 22:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Har väll och göra med vilken kraft som är störst. Ifall du har ett rum som är har ett stort undertryck och sen öppnar du fönstret till vinternatten så kommer den kalla luften att strömma in.
Det är ingen som sagt annat än att både varm och kall luft kan flytta på sig, häng med i matchen.
Citera
2016-01-12, 22:17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
I klassisk termodynamik är värme alltid en ändring av energi: ett energiflöde mellan två system. Det går att helt konsekvent byta tecken på variabeln och räkna med "kyla" istället. Till exempel: "Jag tillförde 3 joule kyla till stenen" istället för "Stenen avgav 3 joule värme till omgivningen". Situationen är analog med elektrisk ström och konventionen att denna flyter från plus till minus.
Nä det vete rackarn, begreppet värme kräver ingen förändring eller flöde, det räcker att du har en järnklump som är 1000 ºC och en som är 900 ºC så kan du säga att den första är varmare än den andra.

Låter vi dem röra varandra så blir det aldrig att energin går från en kalla till den varma. Jag tycker det är rätt entydigt. Det är klart vi kan kalla saker vad som helst men det är inte så man brukar benämna saker inom fysiken. I vardagstal tycker jag inte man måste vara så strikt utan det är ok att säga sådant som "Vilken djävla kyla det var idag!".
Citera
2016-01-12, 22:30
Medlem
Grevelings avatar
Inte att förglömma är ju skillnaden i densitet mellan kall och varm luft. I ett låt säga hyffsat stort rum och ett öppet fönster och fristående element torde luftcirkulationen påminna ganska väl om den termohalina cirkulationen i världshaven. För att förebygga kalldrag sitter ju alltid väggfasta element under fönstret men det hjälper ju inte mot ett helt öppet fönster förstås.
Citera
2016-01-13, 01:35
Medlem
bjornebarns avatar
Självklart kan man tala om kyla ur ett fysikaliskt perspektiv, eftersom det går går att definiera utgående ifrån just fysik. Jag ser inte vad problemet skulle vara. Kyla kan antingen ses som avsaknaden av värme, eller negativ värme, och man kan prata om den och hantera den på precis samma sätt som värme men man måste vara noga med att byta tecken.

Kyla kan självklart också flytta sig. Om jag bär in en dewar fylld med flytande kväve in i ett litet rum och sedan häller ut allting, så kommer jag att ha flyttat in kyla i rummet som resulterar i att snittkylan (i fria luften) i rummet ökar, som också går att se som att snitt.

På samma sätt kan man tala om vakuum och lågtryck ur fysikaliska perspektiv. Precis som att jag kan säga att jag skapar ett vakuum i en behållare genom att suga ut luften kan jag säga att jag kyler ned ett objekt genom valfri metod.

Vad gäller TS ursprungliga fråga, "Åker värmen ut eller är det kylan som kommer in?", så är båda korrekta, och vidare så kan inte den ena existera utan den andra. Kyla, dvs avsaknad av kinetisk rörelse hos luftmolekylerna, åker in och minskar snittet i rummet, samtidigt som värme, dvs en, relativt uteluften, högre kinetisk rörelse, åker ut, vilket också minskar snittet.

Citat:
Nä det vete rackarn, begreppet värme kräver ingen förändring eller flöde, det räcker att du har en järnklump som är 1000 ºC och en som är 900 ºC så kan du säga att den första är varmare än den andra.

Jo, skall man vara strikt så är värme rent definitionsmässigt en energiöverföring. Om du har 100 grader varmt vatten och 100 grader varm luft och känner på dem båda med handen kommer du säga att vattnet är varmare, eftersom värmeöverföringen från det till din hand är större och därmed ger en högre energiökning i din hand.
Senast redigerad av bjornebarn 2016-01-13 kl. 01:43.
Citera
2016-01-13, 07:24
Medlem
Citat:
Blanda inte ihop begreppet temperatur (intensiv tillståndsfunktion) med begreppet värme (extensiv icke-tillståndsfunktion).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in