Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-04, 15:27
  #1
Medlem
En polare säger att det kommit en ny lag från 1jan 2016 som säger att om man tar hunden med sig i bilen så måste den under hela färden vistas i en bur. Jag tycker detta är djur plågeri på högsta nivå. Märkligt att sverige som är hund vänligt tar en sån här lag om det nu stämmer. Jag tänker inte följa den här lagen alls då min hund sitter fint i sätet

Vad tycker ni andra om detta? håller ni med att det är djur plågeri.
Citera
2016-01-04, 15:32
  #2
Medlem
SkepticalHippos avatar
Va? Att ha hunden sittande på sätet, utan säkerhetsbälte och utanför en fastspänd bur, är olagligt sedan länge? Det är ju hyfsat djurplågeri att hunden med säkerhet dör, och kanske även dödar dig då den flyger genom bilen, vid en kollision.

Hur mycket kan man egentligen särskriva för övrigt? Du slår troligen någon typ av rekord.
Citera
2016-01-04, 15:33
  #3
Medlem
SilentVictorys avatar
Ts ts... Vad tror du händer om du krockar och har en lös hund i bilen i baksätet?

Det räcker med en hård inbromsning för att du ska bryta nacken på hunden också. Det är snarare du som är en vårdslös djurägare.
Citera
2016-01-04, 15:58
  #4
Medlem
Har inte sett något om en ny lag, däremot införde Jordbruksverket en förordning 2010 om att hundar ska transporteras i en bur eller sitta fastspända det är inget någon polis kan bötfälla om det inte är så utan bara påpeka. Ska du bli bötfälld så är det Jordbruksverket som ska göra det men dom har inte rätt att stoppa en bil utan polisen.

Händer det däremot en olycka kan du bli dömd för vårdslöshet om det visar sig att det är hundens fel att olyckan inträffade.

Någon annan får gärna länka till något om de har någon nyhet i ämnet.
Citera
2016-01-04, 16:10
  #5
Medlem
Sereenas avatar
Att man ska ha hunden i bur handlar ju som sagt om säkerhet, både din och hundens, var tror du händer om tex hunden får syn på nått och hoppar i knät på föraren?
Citera
2016-01-04, 16:12
  #6
Medlem
hahahahaha

Jag har kört bil sedan 14års åldern och aldrig varit i närheten av att krocka då jag är rally förare på fritiden i samma klass som Loab. Hunden sitter löst i framsätet fast utan bälte och fågelbur. Burar e för fåglar inte hundar då de är som oss människor. Den vill vara fria inte fängslade. Sätter jag hunden i en bur så kommer den göra allt för att komma ut har testat och det e inte trevligt

Man kör inte bilen för att krocka utan att komma fram fint o välbehållen.

Svenskar e fan de dummaste folkslaget på jordklotet. ni anser inte att en bur är djurplågeri men om man lämnar den ensam i över 7tim så är det djur plågeri. hahaha tillåt mig skratta
Citera
2016-01-04, 16:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Att man ska ha hunden i bur handlar ju som sagt om säkerhet, både din och hundens, var tror du händer om tex hunden får syn på nått och hoppar i knät på föraren?


Vi kan ju prova o sätta dig i en bur så ska vi se om du kan sitta fint utan och gråta dig ut från den
Citera
2016-01-04, 16:17
  #8
Medlem
Min hund lyder när jag pratar till den. Den uppför sig som du och jag. Kanske efterblivna hundar som som skiter i sina ägare gör vad den vill är en säker hets risk. Min hund skäller inte och aldrig skulle den hoppa för att den råka sen e annan hund gå på trottoaren.

Min hund e för smart för många hundar då jag inte tillåter den leka med efter blivna hundar utan bara de som är smartast som polis hundar osv.. Jag behöver inte koppel fast att jag går på vatten festivalen bland tusen tals människor. Den smälter in. så lärd e den.
Citera
2016-01-04, 16:20
  #9
Medlem
Skulle jag frontal krocka i 50kmh så dör man i vilket fall som helst, här spelar bältet och ingen fågelbur någon större roll trodde jag ni visste då man lär sig detta på bil terorin
Citera
2016-01-04, 17:13
  #10
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balong.
Vi kan ju prova o sätta dig i en bur så ska vi se om du kan sitta fint utan och gråta dig ut från den

Tyckte du sa att din hund var lydig och vältränad, i detta ingår burträning.

Varken min jycke eller familjens jyckar säger ett pip om att åka i bur, dom hoppar snällt in i buren och lägger sig och inget pipande/gråtande.
Citera
2016-01-04, 17:19
  #11
Medlem
flodgrodas avatar
Det finns selar med bilbälte till hund.
Citera
2016-01-04, 17:34
  #12
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balong.
hahahahaha

Jag har kört bil sedan 14års åldern och aldrig varit i närheten av att krocka då jag är rally förare på fritiden i samma klass som Loab. Hunden sitter löst i framsätet fast utan bälte och fågelbur. Burar e för fåglar inte hundar då de är som oss människor. Den vill vara fria inte fängslade. Sätter jag hunden i en bur så kommer den göra allt för att komma ut har testat och det e inte trevligt

Man kör inte bilen för att krocka utan att komma fram fint o välbehållen.

Svenskar e fan de dummaste folkslaget på jordklotet. ni anser inte att en bur är djurplågeri men om man lämnar den ensam i över 7tim så är det djur plågeri. hahaha tillåt mig skratta
Nu blev du plötsligt avstängd men du kanske läser detta ändå!

Du är inte ensam på vägen, JAG kanske kör på dig.
Hundar kan finna sig i att sitta i bur i bilen...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback