Citat:
Ursprungligen postat av
UnicornMeat
Min första tanke var också socialtjänsten (gissar åtminstone att det var det oktini tänkte på i och med frågan om Procapita) men nu misstänker jag något helt annat, något mycket mer spännande...
Om min misstanke stämmer har du jävligt bra koll på mycket vad gäller Catrin, bland annat hennes ekonomiska förhållanden, men informationen du har vad gäller just ekonomin och eventuellt uppbärande av försörjningsstöd behöver inte nödvändigtvis vara helt dagsaktuell?
Är det möjligt, givet det du vet, att Catrin ansökt om försörjningsstöd någon gång de senaste månaderna?
Min teori/gissning är nämligen att hon ansökt om det förhållandevis nyligen. Jag tror att hon fortfarande ägnar sig åt bedrägerier men att hennes möjligheter att göra det är mer begränsade sedan hon satt anhållen i mitten av september. Dels för att fler potentiella offer lättare kan få information om vem hon är nu men också för att hon på något plan börjar förstå (eller åtminstone få en vag känsla av) att polis och åklagare har bättre koll på henne nu och att de nya brotten inte nödvändigtvis kommer försvinna lika enkelt som merparten av hennes tidigare brott har gjort. Gissar även att hennes mamma, som hon verkar umgås mycket med, är mer vaksam nu än tidigare. Inte minst sedan det blev känt att Catrin dragit in sin mamma i skiten och mamman uppenbarligen inte uppskattat det. Catrins förmåga att spara pengar eller tänka långsiktigt överhuvudtaget verkar vara ickeexisterande. Om hon skulle komma över ett större belopp skulle hon sitta på ett plan till varmare breddgrader inom ett par timmar. Hon skulle med andra ord sannolikt inte dölja att hon kommit över pengar och med tanke på hur god insyn hennes mamma har i hennes ekonomiska förhållanden skulle mamman förstå att pengarna kom från bedrägerier. Det jag tror främst håller tillbaka henne i sina bedrägerier (om hon nu ligger lite lägre för tillfället) är alltså hennes höga beroende av sin mamma (såväl ekonomiskt som socialt), mammans höga närvaro i Catrins liv och mammans förmodade intresse av att Catrin ska sluta begå brott. Tror inte att Catrin greppar att hon riskerar att hamna i fängelse. Tror däremot att hon greppar risken att hennes mamma en dag ska få nog och sluta försörja henne, sluta agera chaufför, sluta lämna och hämta barnen på förskolan och sluta vara barnvakt hälften av veckans kvällar. DET hade ju varit en riktig katastrof (till skillnad från fängelsestraffet som bara är ett resultat av alla lögner från hennes "haters").
Nja mycket mer spännade kan jag inte hålla med om men allt är ju objektivt.
Men nej, det är inte socialtjänsten.
Som du säger är mina uppgifter aldrig dagsaktuella då man inom min myndighet inte konternueligt hämtar in info från ex socialtjänsten, KF, FK etc. Men jag har bättre koll än en privatperson som måste hämta ut uppgifter genom att ringa eller skriva och begära ut dom utefter offentlighetsprincipen.
Jag tror att aktuella utredare inte har haft intresse av att inhämta info gällande CHs ev bidrag, det blir en senare fråga i såfall.
Den senaste utredningen krings CHs ekonomi gjordes under sommaren och efter det kan hon mycket väl ansökt om ekonomist bistånd, men det når inte en FU-ledare per automatik.
Om jag ska spekulera så tror jag inte CH vågar sig på fler bedrägerier (senast inkomna anmälan är från början på september i år). Hon har för många ögon på sig, inkl sin mammas som nu själv hamnat i rampljuset. Mycket gör föräldrar för sina barn men alla har sina gränser.
Jag tror också att frivården visat CH verkligheten och hur hennes framtid kan komma att se ut om hon inte förändrar sitt beteende, därav studier och kanske också ansökan om ekonomiskt bistånd för att hon ska lära sig att stå på egna ben, eller iallafall att lära sig att inte förlita sig på sin mamma.
Jag tror heller inte att CH är så dum att hon inte förstår att ett fängelsestraff faktiskt kan bli aktuellt, hon törs ju ändå nämna att hon planerat för det när det gäller barnen. Ett fängelsestraff kan skrämma vem som helst till hicka och för en person som levt som om hon vore född in i en VIP-kö så bränner det nog lite extra.