Citat:
Ursprungligen postat av
BierFurAlle
Problemet är att det finns knappt några repotrar att tillgå. Resultatet blir därefter, kolla på Nyheter idag.
Med mainstreamifiering menar jag att "riktiga", alltså utbildade, journalister kommer att jobba för alternativsajterna. Vad gäller Nyheter Idag skulle jag säga att kvalitén ligger ungefär i klass med de rerajts och Google Translate-jobb etablerade medier presterar.
Det finns kanske ingen på Avpixlat eller Fria Tider som kan skriva lika bra som på DN Kultur, men det kan inte större delen av de etablerade journalisterna heller. Mats Dagerlind, Jan Sjunnesson och några till är habila skribenter och skulle utan problem kunna skriva för någon landsortstidning.
Gammelmediejournalisterna själva är fullt medvetna om ovanstående och fruktar dagen det händer.
Citat:
Å andra sidan är kvalitet inte den enda mekanismen för framgång, det ser vi ju i dess klickfiske-tider.
Exakt. Mycket av materialet i exempelvis Metro är ju mer eller mindre amatörjournalistik, och sportsidorna även på stora tidningar består ofta av rena rerajts eller Google Translate.
Citat:
Vad för slags lagstiftning skulle det vara? Vi är långt därifrån, även Svenska motståndsrörelsen har sin egen ansvarige utgivare.
Underskatta inte kreativiteten eller principlösheten hos berörda parter. Det skulle till exempel kunna vara någon sorts luddig demokratiparagraf, ungefär som den som planeras i det nya presstödet.
Citat:
Nja, Proletären har funnits med ett tag och den är ju knappast mainstream, trots att den har mer bredd än Avpixlat och c:o.
Poängen är att Proletären inte är stigmatiserad eller stigmatiserande. Du kan jobba där och sen gå vidare till andra tidningar. Det är inget hinder alls, utan du kan precis som Martin Schibbye vinna priser och bli journalistisk omslagspojke. Det är likadant med syndikalistiska Arbetaren, som är ännu längre in i stugvärmen och får vara med i morgonsofforna.
Extremvänsterns tidningar är alts fullgoda karriärsteg, medan en koppling till Avpixla et al är en karriärdödare. Frågan är hur länge den smått absurda dubbla måttstocken kan fortgå. I takt med att alternativmedierna går om fler och fler gammeldito och journalisterna får svårare och svårare att hitta jobb tror jag den kommer att krackelera, om än ej rämna.