Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-14, 03:36
Medlem
Har en volvo V50 som rycker/hackar när man släpper på gasen och sen trycker på igen. Även när man trycker ner kopplingen utan att byta växel ibland med.
Nästan som den hackar på växeln eller nåt.
Kan det vara lådan eller kopplingen som börjar bli slitet? Bilen har gått 24.000 nu.
Citera
2016-01-14, 04:25
Medlem
xantranxs avatar
Har du bytt olja?. Jag hade en v70R som hade liknade problem och då var det kallstartsventilen... testa att koppla ur kallstartsventilen och se om det fortfarande är samma problem.
Citera
2016-01-14, 07:43
Medlem
James91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riverman83
Har en volvo V50 som rycker/hackar när man släpper på gasen och sen trycker på igen. Även när man trycker ner kopplingen utan att byta växel ibland med.
Nästan som den hackar på växeln eller nåt.
Kan det vara lådan eller kopplingen som börjar bli slitet? Bilen har gått 24.000 nu.
Hade samma problem med min T5 förut. Det var någonting med min turbo då.
Citera
2016-01-14, 09:20
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xantranx
Har du bytt olja?. Jag hade en v70R som hade liknade problem och då var det kallstartsventilen... testa att koppla ur kallstartsventilen och se om det fortfarande är samma problem.
Och det löste du genom att byta olja?
Citera
2016-01-14, 12:22
Medlem
ps870s avatar
Jag hade liknade problem med min Ford Focus, tror att det är samma motor. Förutom ditt problem dog motorn ofta vid tomgång.
I mitt fall var det gasspället som var trasigt och efter bytet är problemet helt borta
Citera
2016-01-14, 13:27
Moderator
Vad är det för motor?
Och en bättre felbeskrivning vore nog bra, men spontant skulle jag säga bakre bärarmsbussning.
Citera
2016-01-14, 17:40
Medlem
problemformulerarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Vad är det för motor?
Och en bättre felbeskrivning vore nog bra, men spontant skulle jag säga bakre bärarmsbussning.

Det tror jag också.

Det enda att göra är att köpa en OBD II-adapter med blåtand på kjell o Co eller teknikmagasinet och kolla felkoder. Börja där. Att börja rycka i hårdvaran eller byta delar på måfå är meningslöst. Det kan vara vafan som helst som krånglar.
Citera
2016-01-15, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Vad är det för motor?

Det är 2,4 liters motorn, 140 hk.

Kan det verkligen vara en bussning alltså? Trodde absolut att det var något med lådan/kopplingen.
Citera
2016-01-15, 08:17
Moderator
Citat:

Kan det verkligen vara en bussning alltså? Trodde absolut att det var något med lådan/kopplingen.
Om det rycker till vid kraftväxlingar kan det mycket väl vara en bussning. Men det kan ju vara ett motorfäste eller kanske momentstag med.
Det finns ju sätt att kolla det, ha nån att titta på motorn samtidigt som du trycker på bromsen och släpper upp kopplingen till dragläge och trycker ner den igen. Motorn ska röra på sig, men inte jättemycket och den ska röra sig relativt mjukt, rycker den och rör sig mycket får man kolla var.

Men det bästa vore kanske att få ett utlåtande av en mekaniker.
Citera
2016-01-15, 09:37
Medlem
Med dom milen brukar motorkuddarna vara ganska slut, ofta bakre.
Citera
2016-01-15, 09:59
Medlem
Jag hade en Mazda 626 för en del år sedan som ryckte utav bara h-vete när man gasade på. Problemet var en vacuumslang, typ sådan som sitter vid inomhusventilation, som hade spruckit. Ordnades med några varv silvertejp, sedan gick motorn som den skulle igen.
Citera
2016-01-15, 10:46
Medlem
problemformulerarns avatar
Citat:

Det var ett skämt. Och vad du har för motor ger ungefär lika mycket info som om du anger vad det är för färg på bilen.
Ditt motorstyrsystem får fel input från nånstans.

Kolla nu här. Gå och handla den här grunkan. http://www.kjell.com/se/sortiment/el...uetooth-p48500

sen laddar du ner den här appen till din android.
https://play.google.com/store/apps/d...l.torque&hl=en

koppla in grunkan till din bil. Det sitter en lucka till vänster om rattstången ungefär där du har ditt vänstra knä när du kör. Starta din android, starta blåtand, starta appen. Läs av felkoden/felkoderna.
Det står nåt i stil med Pxxx, typ.
Gå till din dator, googla felkoderna så får du reda på vad som är fel.

Vi lever i 2000-talet. Tiden med förgasare, brytartändning och stötstänger är förbi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in