2016-01-17, 23:20
Medlem
Det här kan vara en ren omskrivning av relativitetsteorin men jag har funderat på en sak och vill gärna bli motbevisad.

Grunden är att ljus och information kan färdas oändligt snabbt. Saker som är långt borta från en observatör sker bara senare. Detta gäller alltså för alla observatörer och alla system.

Ta exempelvis två system: en fotonkanon och en fotonsensor. De ställs bredvid varandra och synkas i tid. Sedan förs de iväg från varandra. Fotonkanonen skjuter sedan iväg en foton som senare registeras i sensorn. Eftersom kanonen är långt borta från sensorn så är kanonens tidram efter i tid jämfört med sensorn och sensorn uppfattar det som en tidsfördröjning.

Jag brukar kallas för pedagogen för att jag är så otroligt dålig på att förklara saker. Är det begripligt? Jag har inte motbevisat det själv. Dock vet jag inte vad som händer om ett system färdas väldigt fort och sedan återvänder om det skulle påverka teorin. Inte heller har jag tänkt på vad som händer när systemen rör sig i relativistiska farter.

Men kom gärna med en kommentar.
Citera
2016-01-17, 23:43
Medlem
Grevelings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av btothelom
Grunden är att ljus och information kan färdas oändligt snabbt. Saker som är långt borta från en observatör sker bara senare. Detta gäller alltså för alla observatörer och alla system.

Om ljus färdas oändligt snabbt når det mottageren samtidigt som det skickas.
Citera
2016-01-18, 00:35
Medlem
Gör jämförelsen ljud/ljus. Åskan slår ner, du ser den, det är t=0 för bägge platser.

Borta vid åskan lät det vid t=0, borta hos dig låter det vid t=10. Ni upplever samma sak, men ur blixtens perspektiv upplever du det i framtiden. Ur ditt perspektiv hör du 10 sekunder bak i tiden.

Är det så du försöker beskriva din frågeställning?
Citera
2016-01-18, 05:25
Medlem
Flaskhalsats avatar
Det du skriver är precis vad som händer? Det tar tid för en foton att ta sig 10 cm över ett papper till exempel, vad är frågan?
Citera
2016-01-18, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av btothelom
Om jag förstår dig rätt borde med din hypotes ljus som studsar mot en spegel och reflekteras till baka till sändaren återkomma omedelbart.
Citera
2016-01-18, 15:22
Medlem
Citat:
Gör jämförelsen ljud/ljus. Åskan slår ner, du ser den, det är t=0 för bägge platser.

Borta vid åskan lät det vid t=0, borta hos dig låter det vid t=10. Ni upplever samma sak, men ur blixtens perspektiv upplever du det i framtiden. Ur ditt perspektiv hör du 10 sekunder bak i tiden.
Det jag menar är att tiden är 0 för bägge systemen men att det är olika tidsramar. Alltså är tidsramen för något långt borta senare trots att t=0. I stort sett skulle man kunna säga att du skjuter något framåt i tiden enligt din egen tidsram om du förflyttar det bort från dig.

Citat:
Om jag förstår dig rätt borde med din hypotes ljus som studsar mot en spegel och reflekteras till baka till sändaren återkomma omedelbart.
Det här är vad jag skulle kalla ett motbevis, om det inte finns något fiffigt sätt att förklara tidskillnaden. Det skulle krävas att en förflyttad sträcka ger en ökning i tidsdifferans mellan systemen om det ska gå ihop. I så fall är det någon integrerad sträcka mellan två system som beskriver tidsdifferansen och inte det absoluta avståndet.

Dock skulle två system som synkas, förs ifrån varandra och sedan återförs till varandra vara ur synk. Men det är ju iofs vad som sker vid höga hastigheter redan med relativitetsteorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in