Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-19, 16:52
  #1
Medlem
Hej!
Jag undrar hur säker jag är med följande scenario:
Kör VPN via OVPN (www.ovpn.se) och deras OVPN-program på min dator som står på jämt och är anslutet OK. Går jag till Whatsmyip.com så säger den sonika att jag kommer från OVPN och inte min ISP.

Jag har bitlockat min disk som innehåller "diskuterbart material". Nyckeln finns endast i mitt huvud, inget sparat lösen/nyckel på datorn.

Om jag nu sitter och har bittorrent igång, eMule eller annan ajabaja-tjänst igång - KAN verkligen komma åt mig då? OM de verkligen vill? Jag tänker nu rent digitalt alltså. Spårningsmässigt.

Gjorde en sökning men hittade inte mina svar...

/Tandtrollet
Citera
2016-01-19, 17:20
  #2
Medlem
Det går inte att vara 100% säker på internet för det är ej byggt för att vara privat. Du nämnde att du använder en vpn vilket gör det betydligt svårare att spåra dig, men vissa vpn-företag gillar att logga ipadresser och all din trafik, så om ex polisen kontaktar dom så ger dom ut den, gör lite efterforskning på företag som inte loggar ip.

Jag skulle inte dock lita på bitlocker, det är ju skapat av microsoft vilket är kända för att ha med många bakdörrar i deras mjukvara. Skulle rekomendra något som gpg,

Ochså om du använder ett microsoft operativsystem. Så blir du MYCKET säkrare med att byta till ett gnu+linux system etc, Gentoo, debian, Arch är bara några exempel.

lär dig att konfigurera och säkra dom använd ochså långa lösen till krypteringen det gör det väldigt mycket svårare att bruteforcea.


https://www.archlinux.org/
https://www.gnupg.org/


om du ändå vill använda winblows. så skulle rekomendera att du installerar peerblock, den blockerar iplistor som man kan lägga till.
Citera
2016-01-19, 18:53
  #3
Avstängd
Jag brukar säga så här.
Dont shit where u eat.

Gör olagliga saker på en dator långt ifrån dig 100% säkert om du inte ger ut din egen info dvs.
Citera
2016-01-19, 23:40
  #4
Medlem
zeligs avatar
Allt beror på vad du vill dölja?

Testa exempelvis hur pass unik din browser är:

http://linuxbsdos.com/2015/12/17/is-...k-to-find-out/

Har du en unik "fingerprint" och använder samma browser så spelar det ingen roll att du kör VPN.
Citera
2016-01-21, 19:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandtrollet
Hej!
Jag undrar hur säker jag är med följande scenario:
Kör VPN via OVPN (www.ovpn.se) och deras OVPN-program på min dator som står på jämt och är anslutet OK. Går jag till Whatsmyip.com så säger den sonika att jag kommer från OVPN och inte min ISP.

Jag har bitlockat min disk som innehåller "diskuterbart material". Nyckeln finns endast i mitt huvud, inget sparat lösen/nyckel på datorn.

Om jag nu sitter och har bittorrent igång, eMule eller annan ajabaja-tjänst igång - KAN verkligen komma åt mig då? OM de verkligen vill? Jag tänker nu rent digitalt alltså. Spårningsmässigt.

Gjorde en sökning men hittade inte mina svar...

/Tandtrollet


Har inte läst det du har skrivit men jag kan säga att du inte är säker.
Citera
2016-01-22, 05:46
  #6
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neger.NO.1
Har inte läst det du har skrivit men jag kan säga att du inte är säker.

Men om du nu skiter och läser trådskaparens inlägg, hur kan du vara så säker på detta då?

Utveckla gärna detta.
Citera
2016-01-22, 10:33
  #7
Medlem
Mitsouflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandtrollet
KAN verkligen komma åt mig då? OM de verkligen vill? Jag tänker nu rent digitalt alltså. Spårningsmässigt.

Jag gör som vanligt och ställer frågan, vilka är "de"? Den svenska polisen? FBI? NSA?

OVPN är ett bra val, deras klient har en Killswitch, DNScrypt och skydd mot DNS-läckor. OVPN körs även utan hårddiskar vilket stoppar fysiska attacker, just denna funktion är dom unika med vad jag vet. Att tunnla din VPN igenom Tor är att rekommendera för otroligt stark anonymitet.

Men hur definierar du spårningsmässigt? Se hur FBI hackade sig in i Freedom Hosting för att servera malware som var designat för att de-anonymisera besökare. En rådig motståndare med stora resurser kommer inte primärt att gå efter dig genom att begära ut loggar utan de kommer försöka de-anonymisera dig via malware, och de är duktiga på det.
Citera
2016-01-22, 10:41
  #8
Medlem
Ta en titt på https://panopticlick.eff.org/ , och lägg märke till hur unikt de säger ditt fingerprint är. Du får jobba rätt hårt för att göra dig anonym om du använder en browser.
Citera
2016-01-22, 23:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Ta en titt på https://panopticlick.eff.org/ , och lägg märke till hur unikt de säger ditt fingerprint är. Du får jobba rätt hårt för att göra dig anonym om du använder en browser.
Trevlig liten sida, men vad gör man åt fingerprinting?

VPN kan gå ner, se till att ingen trafik smiter ut. Seedbox är intressant, men måste betalas för, vad för andra alternativ finns det?
Citera
2016-01-22, 23:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d7
Trevlig liten sida, men vad gör man åt fingerprinting?

VPN kan gå ner, se till att ingen trafik smiter ut. Seedbox är intressant, men måste betalas för, vad för andra alternativ finns det?

Man tweakar sin browser för att få den att smälta in i mängden.
Citera
2016-08-05, 22:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Man tweakar sin browser för att få den att smälta in i mängden.
User agent?
Citera
2016-08-06, 09:56
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d7
User agent?

Det är en väldigt liten del av ditt browser fingerprint. Googla lite på den termen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback