Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-27, 10:27
  #1
Medlem
ministryofdrugss avatar
Hej! Kanske är onödigt att starta en ny tråd men here goes.

Jag kommer att ärva en del aktier och har verkligen noll koll. Har blivit ombedd att starta ett värdepapperkonto på min bank för dessa. Frågan är om man ska sälja eller spara? Rent ekonomiskt går det runt okej så det är ingen stress, och om värdet kan tänkas öka känns det trist att ha sålt.

Det rör sig om ca 100 aktier vardera i SEB och Ericsson. Någon som har koll på värdet av dessa?

Hur hade du gjort?
Citera
2016-01-27, 10:36
  #2
Medlem
Ojkans avatar
Om du inte har behov av pengarn så varför sälja? Det rör ju inte heller sig om jättemycket pengar. Bättre att pengar i aktier än på ett bankkonto
Citera
2016-01-27, 10:39
  #3
Medlem
ministryofdrugss avatar
Jo, du har självklart rätt. De får nog ligga och gotta till sig några år så håller vi tummarna för att börsen inte kraschar.
Citera
2016-01-27, 10:42
  #4
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
Hej! Kanske är onödigt att starta en ny tråd men here goes.

Jag kommer att ärva en del aktier och har verkligen noll koll. Har blivit ombedd att starta ett värdepapperkonto på min bank för dessa. Frågan är om man ska sälja eller spara? Rent ekonomiskt går det runt okej så det är ingen stress, och om värdet kan tänkas öka känns det trist att ha sålt.

Det rör sig om ca 100 aktier vardera i SEB och Ericsson. Någon som har koll på värdet av dessa?

Hur hade du gjort?


SEB kostar cirka 81 kr och Ericsson cirka 78 så totalt värde är 8100 + 7800 = 15 900 kr.

Det är ju inga jättepengar, men om jag var du hade jag behållit dem. Om jag skulle gissa är de inköpta för länge sedan vilket innebär att du får skatte rätt mycket om du säljer dem. Ericssonaktierna kan i och för sig ha köpts för över 78 kr. Kolla vad anskaffningsvärdet (vad de är köpte för) är.
Citera
2016-01-27, 10:42
  #5
Medlem
100 Ericsson är värt ungefär 8000 kr
100 SEB är också värt runt 8000 kr

Så omkring 16 000 totalt.
Citera
2016-01-27, 10:53
  #6
Medlem
ministryofdrugss avatar
Inga större summor nej. Garanterat köpta för länge sedan också så det med skatt måste jag dyka lite djupare i känner jag. Ska definitivt låta aktierna göda i några år åtminstone.


Tack för svaren!
Citera
2016-01-27, 11:03
  #7
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
Inga större summor nej. Garanterat köpta för länge sedan också så det med skatt måste jag dyka lite djupare i känner jag. Ska definitivt låta aktierna göda i några år åtminstone.


Tack för svaren!
Är aktierna köpta för länge sedan och anskaffningsvärdet okänt kan du använda schablonmetoden och ta upp anskaffningsvärdet till 20 % av försäljningspriset. Det kan du även använda om inköpspriset är känt men varit lägre och på så sätt betala lite mindre i skatt.
Citera
2016-01-27, 11:33
  #8
Medlem
virablatiras avatar
Jag skulle ge två alternativa svar. Det ena är att sälja med motiveringen att du inte ens vet hur man tar reda på värdet av aktierna. Sälj nu så är det lättare att få hjälp i samband med bouppteckningen hur du ska skatta för dessa

Svar två är att behålla dom och lära dig hur aktier fungerar och följa dom du nu kommer att få. Inga jättesummor vi pratar om så det kan på sikt bli väldigt lönsam utbildning för dig.
Citera
2016-01-27, 12:37
  #9
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XXEL
Eftersom det rör sig om SEB och Ericsson så kommer du få utdelning på ca 160% per månad på deras totala värde, så om du håller i dom där så får du ungefär 25600:- före skatt per månad.
Bättre om du fortsätter kommentera i dina egna trådar om attraktionen till minderåriga eller bilder på folk som bajsar
Citera
2016-01-27, 18:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XXEL
Eftersom det rör sig om SEB och Ericsson så kommer du få utdelning på ca 160% per månad på deras totala värde, så om du håller i dom där så får du ungefär 25600:- före skatt per månad.

Vad yrar du om?
Citera
2016-01-27, 18:47
  #11
Medlem
ministryofdrugss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Sälj nu så är det lättare att få hjälp i samband med bouppteckningen hur du ska skatta för dessa.

Tyvärr tar advokaten som sköter bouppteckningen ett helt sjukt arvode och är inte rädd för att överdriva arbetad tid, så det blir garanterat förlust. En ung klipsk man som jag kan säkert lära sig själv om skatter, tyvärr har väl inte intresset funnits hittills. Men aktierna kan nog säkert växa även om ägaren är okunnig?
Citera
2016-01-27, 21:59
  #12
Medlem
Ojkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
Jo, du har självklart rätt. De får nog ligga och gotta till sig några år så håller vi tummarna för att börsen inte kraschar.

Om nu börsen kraschar så är det bara att ha is i magen Tiden är din vän som investerare!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback